Όπως αναφέρουν αξιόπιστες πηγές, μαθητές οι οποίοι αναρτούν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης περιεχόμενο που εκθέτει ή διακωμωδεί συμμαθητές τους κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου, θα αντιμετωπίζουν ακόμα και οριστική αποβολή από το σχολείο τους, σημειώνοντας ότι αυτή θα είναι η αυστηρότερη από τις ποινές που θα επιβληθούν. Επιπλέον, προβλέπεται η εφαρμογή της υποχρεωτικής παράδοσης των κινητών τηλεφώνων καθημερινά στο σχολείο με την έναρξη του μαθήματος, προληπτικά, για να αποτραπεί η μη επιτρεπόμενη χρήση τους.
Αξίζει να σημειωθεί ότι παρά την ύπαρξη σχετικής εγκυκλίου του υπουργείου Παιδείας από το 2021, η οποία απαγορεύει τη χρήση κινητών τηλεφώνων στο σχολείο καθώς και άλλων ηλεκτρονικών συσκευών που διαθέτουν επεξεργασία εικόνας και ήχου, σήμερα μόνο ένα μικρό ποσοστό μαθητών την εφαρμόζει ενώ στην πλειοψηφία των σχολείων επικρατεί «ανοχή» σε ό,τι αφορά την εκτεταμένη χρήση αυτών των συσκευών τόσο εκτός όσο και εντός σχολικής αίθουσας.
Τι δήλωσε ο υπουργός Παιδείας για την αυστηροποίηση των ποινών στα σχολεία
Οι νέοι κανονισμοί που αναμένονται από το υπουργείο Παιδείας σχετικά με τις αυστηρότερες κυρώσεις των μαθητών, εναρμονίζονται με τις πρόσφατες δηλώσεις του υπουργού Κυριάκου Πιερρακάκη: «Θα πρέπει να δούμε το πλαίσιο των συνεπειών. Είναι ένα θέμα, που πρέπει να εξετάσουμε και θα εξετάσουμε». Όπως πρόσθεσε «έχουμε ήδη ανακοινώσει ότι επανέρχεται στο πλαίσιο συνεπειών η πενθήμερη αποβολή, όπως υπήρχε παλιά, αλλάζει το καθεστώς σε ό,τι αφορά τις απουσίες και σε ό,τι αφορά τους θύτες του bullying θα πρέπει να αλλάζουν σχολικό περιβάλλον ευκολότερα».
Η συγκεκριμένη κίνηση του υπουργείου Παιδείας πρόκειται να αναδείξει, όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές, την σοβαρότητα με την οποία αντιμετωπίζει τα θέματα της ασφάλειας και της διατήρησης της τάξης εντός των σχολικών κτιρίων. Πιο απλά, «μέσω αυστηρών κανονισμών και ανάλογων ποινών, το υπουργείο επιδιώκει να διασφαλίσει ένα περιβάλλον μάθησης που θα είναι ευνοϊκό για όλους τους μαθητές», διευκρινίζουν οι ίδιες πηγές.
Ωστόσο, δεν λείπουν κι εκείνοι οι οποίοι προβλέπουν «πιθανές αντιδράσεις από τους μαθητές, καθώς η αφαίρεση των κινητών τηλεφώνων από την καθημερινή τους ρουτίνα μπορεί να επισύρει έντονες διαμαρτυρίες εκ μέρους τους». Σε κάθε περίπτωση, το υπουργείο Παιδείας φαίνεται πως θα επιδείξει αποφασιστικότητα στο θέμα, καθώς θεωρεί πως «η αυστηρή τήρηση των κανονισμών είναι αναγκαία για την επίτευξη των εκπαιδευτικών στόχων και την προαγωγή μιας υγιούς σχολικής κοινότητας».
Η ισχύουσα εγκύκλιος για τα κινητά τηλέφωνα στα σχολεία
1. Οι μαθητές δεν επιτρέπεται να έχουν στην κατοχή τους κινητά τηλέφωνα εντός του σχολικού χώρου.
2. Οι μαθητές δεν επιτρέπεται να έχουν στην κατοχή τους εκτός από κινητά τηλέφωνα και οποιαδήποτε άλλη ηλεκτρονική συσκευή ή παιχνίδι που διαθέτει σύστημα επεξεργασίας εικόνας και ήχου εντός του σχολικού χώρου. Ο ανάλογος εξοπλισμός που τους διαθέτει το σχολείο στο οποίο φοιτούν, χρησιμοποιείται κατά τη διάρκεια της διδακτικής πράξης και της εκπαιδευτικής διαδικασίας γενικότερα και μόνο υπό την εποπτεία/επίβλεψη του εκπαιδευτικού.
3. Οι εκπαιδευτικοί εκτός από τις διαθέσιμες από το σχολείο ηλεκτρονικές συσκευές (H/Y, laptops, tablets, διαδραστικούς πίνακες κτλ), δύνανται να χρησιμοποιήσουν και το δικό τους προσωπικό ηλεκτρονικό εξοπλισμό κατά τη διάρκεια της διδακτικής πράξης και για τις ανάγκες αυτής, αλλά και στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας γενικότερα, τηρώντας τους κανόνες ασφάλειας και τις σχετικές διατάξεις περί προστασίας των προσωπικών δεδομένων των μαθητών και των εκπαιδευτικών (νόμοι 2472/1997 (ΦΕΚ 50/τ.Α’/1997) και 3471/2006 (ΦΕΚ 133/τ. Α’/2006).
5. Δεν επιτρέπεται η χρήση – λειτουργία καμερών ασφαλείας στους σχολικούς χώρους κατά τη διάρκεια λειτουργίας του σχολείου, σύμφωνα και με την υπ’ αρ. Γ/ΕΞ/2274/31.3.2011 (ΦΕΚ 548/τ. Β ́/7-4-2011) οδηγία της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα και ειδικότερα το άρθρο 18, παρ. 2, που ορίζει επιπλέον ότι οι ώρες λειτουργίας του συστήματος θα πρέπει να αναγράφονται με σαφήνεια σε σχετικές ενημερωτικές πινακίδες έτσι ώστε να γνωρίζουν όλοι οι μαθητές και φορείς της εκπαιδευτικής κοινότητας ότι κατά τη διάρκεια της παρουσίας τους στο σχολείο δεν παρακολουθούνται.
Τα αποτελέσματα της PISA 2022 για τη χρήση ψηφιακών συσκευών από τους μαθητές
Σημαντικά δεδομένα φέρνουν στο φως τα αποτελέσματα της εξέτασης PISA 2022 σχετικά με τη χρήση των ψηφιακών συσκευών από τους μαθητές τόσο κατά τη διάρκεια όσο και εκτός της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Σύμφωνα με τα ευρήματα, ένας στους τρεις μαθητές φαίνεται να αποσπάται από τις ψηφιακές συσκευές κατά την παρακολούθηση του μαθήματος, ενώ το 25% αντιμετωπίζει προβλήματα συγκέντρωσης λόγω άλλων μαθητών που χρησιμοποιούν τέτοιες συσκευές.
Ειδικότερα, η προσοχή των μαθητών φαίνεται να αποσπάται λιγότερο όταν απενεργοποιούν τις ειδοποιήσεις από τα κοινωνικά δίκτυα και τις εφαρμογές στις ψηφιακές τους συσκευές κατά τη διάρκεια του μαθήματος, όταν δεν έχουν τις ψηφιακές τους συσκευές ανοιχτές στην τάξη για να κρατούν σημειώσεις ή να αναζητούν πληροφορίες καθώς και όταν δεν αισθάνονται πίεση να είναι συνδεδεμένοι και να απαντούν σε μηνύματα ενώ βρίσκονται στην τάξη.
Το να έχουν κινητά τηλέφωνα οι μαθητές στο σχολείο αυξάνει σαφώς τον κίνδυνο να τα χρησιμοποιούν για μη εκπαιδευτικές δραστηριότητες ή να αποσπώνται από τις ειδοποιήσεις.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η σχέση μεταξύ της χρήσης των ψηφιακών συσκευών και της απόδοσης στα μαθηματικά. Οι μαθητές που δαπανούν έως μία ώρα την ημέρα για εκπαιδευτικές δραστηριότητες με ψηφιακές συσκευές φαίνεται να έχουν υψηλότερη απόδοση κατά 20 μονάδες στα μαθηματικά σε σχέση με συμμαθητές τους οι οποίοι δεν δαπανούν χρόνο σε ψηφιακές συσκευές αλλά η σχέση αυτή γίνεται αρνητική όταν η χρήση υπερβαίνει τη μία ώρα την ημέρα. Όπως προκύπτει από τα παραπάνω ευρήματα, η μέτρια χρήση των ψηφιακών συσκευών δεν είναι ουσιαστικά αρνητική για την απόδοση των μαθητών. Σε αρνητικά αποτελέσματα οδηγεί η υπερβολική και κακή χρήση αυτών.
Σε κάθε περίπτωση, υπογραμμίζεται πως ο ΟΟΣΑ δεν προβαίνει σε συστάσεις για κατάργηση των ψηφιακών συσκευών, ούτε για επιβολή ποινών στους μαθητές.