Είναι πολλά, ή λίγα τα 8.000 ευρώ για ένα βίντεο στο TikTok; Ιδού η απορία. Όλο και περισσότερο το τελευταίο διάστημα ακούμε για μεγάλα ποσά που δίνονται σε άτομα που εργάζονται επισήμως πλέον ως influencers. Πολλοί σπεύδουν να κατηγορήσουν αυτές τις αμοιβές, ως υπέρογκες, ενώ άλλοι απλά δεν κατανοούν πώς γίνεται κάποιος που ανεβάζει φωτογραφίες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης να απολαμβάνει τόσο υψηλά μισθολογικά οφέλη.
Πώς λειτουργεί ένας influencer
Με την εκτόξευση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και την πλήρη ενσωμάτωσή τους στην καθημερινότητά μας, ήταν προφανώς αναπόφευκτο να δημιουργηθούν ευκαιρίες για καινούργιες ασχολίες και εργασίες που τα αφορούσαν. Σήμερα περνάμε πολύ περισσότερη ώρα κοιτώντας τις προσωπικές στιγμές των άλλων για διασκέδαση, από ότι τηλεόραση, βίντεο ή διαβάζοντας περιοδικά και βιβλία. Μέσα από αυτό, η δουλειά του influencer έχει καταφέρει να γίνει ένα από τα πιο δημοφιλή επαγγέλματα της νέας γενιάς, άτομα της οποίας πολλές φορές παραιτούνται από τη «κανονική» δουλειά τους για να κυνηγήσουν αυτή την εργασία.
Ένας influencer είναι κάποιος που ασκεί επιρροή στο κοινό αναρτώντας στιγμές από την προσωπική του ζωή στα social media. Αυτοί οι ψηφιακοί επηρεαστές διαμορφώνουν τις συνήθειές μας, ακόμη αν δεν καταλαβαίνουμε το πώς. Οι Influencers αποτελούν μέρος μιας τεράστιας βιομηχανίας που κινεί το λιανικό εμπόριο, το μάρκετινγκ, την ψυχαγωγία και πολλά άλλα. Οι συμφωνίες μάρκετινγκ των εταιρειών με τους influencers προβλέπεται να είναι, σύμφωνα με άρθρο των New York Times, πολύ μεγαλύτερες από τις διαφημιστικές πωλήσεις ολόκληρης της βιομηχανίας εφημερίδων στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Αιτία αποτελεί η προϋπάρχουσα παρουσία τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και η συγκέντρωση πολλών ακολούθων. Αυτό καθιστά χρήσιμο εφαλτήριο για τις εταιρείες και τα brands που αναζητούν αξιοπιστία και άμεση προσέγγιση στο ευρύ κοινό. Ένας influencer βοηθά ουσιαστικά τις εταιρείες στο “influencer marketing”, μια μορφή διαφήμισης που χτίζει το κύρος της μάρκας με βάση τη φήμη ενός άλλου ατόμου.
Οι influencers έχουν μακρά ιστορία στο μάρκετινγκ. Αρχικά, οι εταιρείες χρησιμοποιούσαν συναρπαστικές προσωπικότητες όπως διασημότητες και αθλητές για να βοηθήσουν στην πώληση των προϊόντων τους, μέσω τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών διαφημίσεων. Η άνοδος των μέσων κοινωνικής δικτύωσης έκανε άλλου τύπου influencers πιο δημοφιλείς. Σήμερα, αυτοί που εντάσσονται στην κατηγορία είναι διασημότητες, καλλιτέχνες, αθλητές και αστέρες της ποπ κουλτούρας, άτομα με αντίκτυπο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και bloggers και δημιουργοί περιεχομένου. Οι τελευταίοι είναι ο πιο αποδοτικός τρόπος πρόσβασης στο ευρύ κοινό για τις αναπτυσσόμενες μάρκες.
Τα «χρυσά» βίντεο
Ο λόγος για τον οποίο ορισμένοι χρήστες των social ακριβοπληρώνονται έγκειται στα στατιστικά. Ένας influencer κρίνεται με βάση τον τρόπο που δεσμεύει το κοινό του και φυσικά με τον αριθμό των ακολούθων του και τα likes που θα πάρει σε μια ανάρτησή του. Όσο περισσότερα, τόσο μεγαλύτερη η αμοιβή από τον χορηγό. Τα συνήθη χρήματα που δίνονται ως αμοιβή, όπως αναφέρουν πολλοί influencers, είναι γύρω στα 1.000 ευρώ, τα οποία φορολογούνται κατά 40%. Αποφέροντας δηλαδή καθαρά το ποσό των 600 ευρώ.
Αυτό ισχύει τόσο στο Instagram, όσο και στο TikTok, την εφαρμογή που έχει μετατραπεί από κοινωνικό δίκτυο, σε έναν από τους βασικότερους τρόπους διαφήμισης. Εκεί η δημιουργία ενός βίντεο λίγων δευτερολέπτων μπορεί να αμειφθεί με μεγάλα ποσά, αρκεί να υπάρχει μεγάλη ανταπόκριση από το κοινό. Τα ποσά μπορεί να ξεκινούν από 20 ευρώ και να αγγίξουν τα 10.000 ευρώ μόνο για ένα βίντεο. Μερικοί από τους μεγαλύτερους δημιουργούς του TikTok, όπως η Charli D’Amelio και η Addison Rae, έχουν συχνά έως και 60 εκατομμύρια προβολές στα βίντεο που δημοσιεύουν καθημερινά.
Σύμφωνα με την ιστοσελίδα Hitc, το ποσό ανά προβολή για ένα βίντεο αγγίζει τα 0,000165 ευρώ. Αν και το TikTok δεν έχει ανακοινώσει επίσημα πόσο πληρώνει τους δημιουργούς του και το συγκεκριμένο ποσό σίγουρα διαφέρει από άτομο σε άτομο, η αμοιβή ενός influencer με μεγάλο κοινό θέασης, θα είναι σίγουρα πολύ παραπάνω από τα 1.000 ευρώ.
Η αλήθεια είναι ότι η έννοια των influencers είναι ακόμα υπό αμφισβήτηση. Τόσο για τον τρόπο με τον οποίο βγάζουν τα χρήματά τους, όσο και για την νομοθεσία και πολιτική που περιστρέφεται γύρω από το επάγγελμά τους. Ίσως θα πρέπει άμεσα να θεσπιστούν νέοι κανονισμοί που να ασκούν περιορισμούς και νέες φορολογικές διαδικασίες για αυτό το τόσο «ελεύθερο» για την ώρα επάγγελμα.