Τέλη κυκλοφορίας… πολλών ταχυτήτων καλούνται να πληρώσουν οι κάτοχοι οχημάτων για το 2022: Η ανάρτηση των ειδοποιητηρίων υπολογίζεται πως θα γίνει μέσα στο α’ 15νθημερο του Νοεμβρίου, με το κόστος τους να διαφοροποιείται μέσα από μια σειρά «κριτηρίων».
Η πλέον πρόσφατη «τιμολόγηση» έχει να κάνει με τα νέα οχήματα και συγκεκριμένα αυτά που αγοράστηκαν μετά τον Ιανουάριο του 2021 που καλούνται να πληρώσουν χαμηλότερα τέλη από τα παλαιότερα.
Όλο και πιο πολύπλοκος καθίσταται ο «χάρτης» της αγοράς αυτοκινήτου στην Ελλάδα και δη των τελών κυκλοφορίας που θα πρέπει να καταβάλει ο ιδιοκτήτης κάθε οχήματος: Διαφορετικά τα κόστη για παλαιά ρυπογόνα ΙΧ -και εκείνα ανάλογα με την… δεκαετία – άλλα για τα πιο φιλικά στο περιβάλλον αυτοκίνητα και τελείως νέο καθεστώς για όσα αγοράζονται από αυτόν τον Γενάρη.
Αλλάζουν όλα για τα νέα οχήματα
Διαφορετικός είναι για παράδειγμα ο τρόπος υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας που θα πληρώσουν οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων που αγοράστηκαν το τρέχον έτος: Το νέο σύστημα ισχύει για τα αυτοκίνητα που αποκτήθηκαν από την 1η-1-2021 και για τον υπολογισμό των… νέων τελών, λαμβάνεται υπόψη το μοντέλο WLTP, που καθιερώνει η κοινοτική Οδηγία, το οποίο προσαυξάνει τους ρύπους των οχημάτων έως και κατά 40% σε σχέση με το μοντέλο υπολογισμού των ρύπων που υιοθετείται σήμερα (NEDC 2).
Πόσο μειώνονται τα τέλη κυκλοφορίας
Πάντως, παρά την ονομαστική αύξηση των εκπεμπόμενων ρύπων, δηλαδή τα γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα ανά χιλιόμετρο διανυόμενης απόστασης, η νέα κλίμακα οδηγεί σε μειώσεις των τελών κυκλοφορίας, σε σχέση με το υφιστάμενο σύστημα, για το ίδιο αυτοκίνητο.
Παράδειγμα 1
Ένα πετρελαιοκίνητο όχημα 1.200 κ.ε. που εκπέμπει με βάση την ισχύουσα μέτρηση 122 γραμμάρια διοξείδιο του άνθρακα, με το νέο σύστημα που εφαρμόζεται από την 1η Ιανουαρίου 2021, οι ρύποι του θα υπολογιστούν σε 155 γραμμάρια, παρουσιάζοντας αύξηση 27,05%. Αν το όχημα αυτό ήδη κυκλοφορούσε ή αγοράστηκε έως την 31η Δεκεμβρίου 2020, θα επιβαρύνεται με τέλη κυκλοφορίας, ύψους 146,4 ευρώ. Αν αγοράστηκε από την 1η-1-2021, τα τέλη κυκλοφορίας με τα οποία επιβαρύνεται, είναι μειωμένα στα 108,5 ευρώ ή κατά 25,9%.
Παράδειγμα 2
Πετρελαιοκίνητο όχημα με κινητήρα 1.995 κ.ε., με το ισχύον σύστημα υπολογισμού των ρύπων εκπέμπει 144 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα. Με το νέο σύστημα υπολογισμού, οι ρύποι του συγκεκριμένου οχήματος θα προσδιοριστούν σε 185 γραμμάρια. Αν το συγκεκριμένο όχημα κυκλοφορεί ήδη ή αγοράστηκε έως την 31η Δεκεμβρίου 2020, θα επιβαρύνεται με τέλη κυκλοφορίας, ύψους 266,4 ευρώ. Αν αγοράστηκε το τρέχον έτος τα τέλη κυκλοφορίας με τα οποία επιβαρύνεται θα μειωθούν σε 157,25 ευρώ ή κατά 41%.
Παράδειγμα 3
Υβριδικό όχημα 1.497 κ.ε., με το ισχύον σύστημα μέτρησης εκπέμπει 96 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα. Με το νέο σύστημα, οι ρύποι προσαυξάνονται σε 113 γραμμάρια. Αν το συγκεκριμένο όχημα κυκλοφορεί ήδη ή αγοράστηκε έως την 31η Δεκεμβρίου 2020, θα επιβαρύνεται με τέλη κυκλοφορίας, ύψους 86,4 ευρώ. Εφόσον αγοράστηκε από την 1η-1-2020, τα τέλη κυκλοφορίας θα είναι μηδενικά.
Τέλη κυκλοφορίας πολλών ταχυτήτων
Ήδη τα τέλη κυκλοφορίας που πληρώνουν οι Έλληνες πολίτες είναι πολλών ταχυτήτων: Διαφέρουν ανάλογα με την παλαιότητα του κάθε ΙΧ και την.. δεκαετία πρώτης ταξινόμησης, ενώ τα πιο «νέα» μετά το 2010 καταβάλουν τέλη ανάλογα τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, αλλά με… διαφορετικό τρόπο υπολογισμού της ρύπανσης από αυτόν που υιοθετείται από την έναρξη της νέας χρονιάς. Στο «παιχνίδι» με… επίσης διαφορετικά τέλη έχει μπει και η ηλεκτροκίνηση.
Αναλυτικά, οι τιμές των τελών κυκλοφορίας ανάλογα με την ημερομηνία α’ ταξινόμησης:
α) Επιβατικά αυτοκίνητα που έχουν ταξινομηθεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα έως τις 31.10.2010 και δίκυκλες και τρίκυκλες μοτοσικλέτες ανεξαρτήτως της ημερομηνίας πρώτης ταξινόμησής τους στην Ελλάδα, με βάση τον κυλινδρισμό του κινητήρα αυτών, ως εξής: