του Κωνσταντίνου Φλαμή
Η κινητοποίηση των Αρχών σε ολόκληρη τη χώρα δεν είναι τυχαία! Ήδη την Παρασκευή ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης βρέθηκε στον Έβρο. Το «σύνθημα» που κυριαρχεί μετά τις εξελίξεις στο πολύπαθο Αφγανιστάν και την επικυριαρχία των Ταλιμπάν είναι ένα: «Οι Αφγανοί ξανάρχονται»!
Και είναι βέβαιο ότι ο στόχος τους παραμένει ο ίδιος: Τα λιμάνια της Πάτρας και της Ηγουμενίτσας και το πέρασμα στην Ιταλία.
Στα μέσα της δεκαετίας του ’90 ξεκίνησαν να καταφθάνουν στην Πάτρα οι πρώτοι Κούρδοι και λίγα χρόνια αργότερα άρχισε η μαζική συγκέντρωση Αφγανών, Σύριων και Πακιστανών στην παραλιακή ζώνη της Αχαϊκής Πρωτεύουσας.
Και ενώ το 2009 έγινε η «εκκένωση» του καταυλισμού της οδού Ευρώτα, υπό την καθοδήγηση του τότε Διοικητή Ασφαλείας Πατρών Θανάση Νταβλούρου, το 2015 το κύμα της έλευσης Αφγανών γινόταν «τσουνάμι»!
Τον Μάιο του 2018 με μια μεγάλη αστυνομική επιχείρηση που εκτυλίχθηκε στην παραλιακή ζώνη της Πάτρας, τα εργοστάσια στα οποία είχαν βρει κατάλυμα οι πρόσφυγες, εκκενώθηκαν.
ΠΑΤΡΑ: ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΤΗΣ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗΣ
Ήταν στα μέσα της δεκαετίας του΄90, όταν στην περιοχή έφταναν οι πρώτοι κυνηγημένοι Κούρδοι, προσπαθώντας να επιβιβαστούν στα πλοία της γραμμής Πάτρα-Ιταλία, για να καταλήξουν (και αυτοί) στην Κεντρική Ευρώπη και κυρίως στην Γερμανία.Εκατοντάδες, αρχικώς, άνθρωποι κυνηγημένοι, ταλαιπωρημένοι, πεινασμένοι, ξύπνησαν συναισθήματα αλληλεγγύης στους Πατρινούς. Βρήκαν καταφύγιο στο παλιό μηχανοστάσιο του ΟΣΕ στην περιοχή Αγίου Διονυσίου.
Αρχές του 21ου αιώνα. Στην Πάτρα φτάνουν πλέον και Ιρακινοί και Αφγανοί και σκαρφαλώνουν στα κάγκελα του λιμανιού έχοντας ως σκοπό να ταξιδέψουν στην Ιταλία. Είχαμε φτάσει στην πρώτη δεκαετία του 21ου αιώνα, με την Πάτρα να διαθέτει τον αυτοσχέδιο καταυλισμό-ντροπή της οδού Ευρώτα (στην Ηρώων Πολυτεχνείου) και αρκετούς ακόμα αυτοσχέδιους καταυλισμούς. Παραπήγματα από νάιλον και τάβλες, που βούλιαζαν στη λάσπη κάθε φορά που έβρεχε, ήταν ο τόπος διαμονής 4.000 μεταναστών.
Στις 12 Ιουλίου του 2009 η αστυνομία έπιασε κυριολεκτικά στον… ύπνο τους μετανάστες της οδού Ευρώτα. Γύρω στις 4 τα ξημερώματα, μία μεγάλη περιοχή γύρω από τον καταυλισμό αποκλείστηκε από περιπολικά και κλούβες των ΜΑΤ.
Μερικοί μετανάστες κατάφεραν να ξεφύγουν, πριν κλείσει ο κλοιός. Οι υπόλοιποι μεταφέρθηκαν σε αστυνομικά τμήματα και χώρους συγκέντρωσης. Σε λιγότερες από 4-5 ώρες, στην περιοχή δεν υπήρχε μετανάστης ούτε για δείγμα.
Άμεσα στο χώρο μπήκαν μπουλντόζες που γκρέμισαν τις αυτοσχέδιες παράγκες των προσφύγων. Καθώς οι μπουλντόζες γκρέμιζαν την παραγκούπολη, φλόγες ξεπήδησαν από τα παραπήγματα και άρχισαν να εξαπλώνονται. Η πυροσβεστική έφτασε σχετικά σύντομα, αλλά οι φλόγες είχαν προλάβει να κάψουν ένα μεγάλο μέρος των παραπηγμάτων.
Η συνέχεια γνωστή. Για κάποια χρόνια η Πάτρα άδειασε από Αφγανούς. Όμως σταδιακά άρχισαν και πάλι να φθάνουν στην παραλιακή ζώνη. Έφθασαν τους 800 το 2018 και τότε έγινε η «εκκένωση» από ΑΒΕΞ και Λαδόπουλο. Σήμερα εκτιμάται πως ζουν στην αχαϊκή πρωτεύουσα 200 περίπου Αφγανοί.
ΥΨΩΝΟΥΝ ΤΕΙΧΟΣ
Εκτεταμένες εργασίες για την «οχύρωση» του Έβρου βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη τα τελευταία εικοσιτετράωρα, με φόντο την πολιτική μετάβαση στο Αφγανιστάν, η οποία πυροδοτεί νέα μεταναστευτικά κύματα προς την Ελλάδα και την Ευρώπη.
Ήδη, τα πρώτα μηνύματα για απομάκρυνση εκατοντάδων χιλιάδων προσφύγων από το Αφγανιστάν αξιολογούνται από τις ευρωπαϊκές Αρχές!
Αξιολογώντας τα νέα δεδομένα στην Ανατολική Μεσόγειο, το ΚΥΣΕΑ πάτησε το κουμπί της περαιτέρω θωράκισης της χώρας απέναντι σε ενδεχόμενη απόπειρα μαζικής εισόδου παράνομων μεταναστών από το Αφγανιστάν, ανάβοντας το «πράσινο φως» για σειρά νέων, συμπληρωματικών έργων.
Στο πλαίσιο αυτό, «η Ελλάδα δεν θα ξαναγίνει ξέφραγο αμπέλι. Ο κόσμος το έχει καθαρό στο μυαλό του. Δεν θα ξαναγυρίσουμε σε καταστάσεις 2015», τόνισε ο νέος Κυβερνητικός Εκπρόσωπος, Γιάννης Οικονόμου, την ώρα που ο Στρατός Ξηράς εργάζεται πυρετωδώς τις τελευταίες ώρες στα ελληνοτουρκικά σύνορα, για την «στεγανοποίηση» της συνοριακής γραμμής.
Παράλληλα, σαρώνοντας ουρανό, γη και θάλασσα, το Γενικό Επιτελείο Στρατού έχει λάβει αυξημένα μέτρα επίγειας και εναέριας επιτήρησης των συνόρων, ενεργοποιώντας τμήματα του Στρατού Ξηράς, με δυνατότητα πολλαπλών ηλεκτρονικών και πτητικών μέσων, ενώ στην συνοριακή γραμμή έχουν στηθεί -σε μεγαλύτερη έκταση- βελτιωμένα εμπόδια, αποτρέποντας πιθανό πέρασμα στην Ελλάδα.
Εξίσου ενισχυμένες είναι και οι πεζές και εποχούμενες περιπολίες των Ενόπλων Δυνάμεων, μαζί με την ΕΛΑΣ σε όλο το μήκος της συνοριακής γραμμής, την οποία επιβλέπει νυχθημερόν το Ενιαίο Κέντρο Ελέγχου Επιτήρησης Συνόρων (ΕΚΕΕΣ) στην Νέα Βύσσα Ορεστιάδας, συντονίζοντας ανθρώπινους και υλικούς πόρους απέναντι σε τυχόν κινητικότητα.
ΤΑ ΜΕΤΡΑ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΑ
Μπορεί να είναι σχετικά νωρίς, όμως το ενδεχόμενο αύξησης του Αφγανικού πληθυσμού στην πόλη, απασχολεί ήδη τις τοπικές Αρχές. Στόχος, να μην δοθεί η δυνατότητα δημιουργίας καταυλισμού, αλλά και ο περιορισμός του αριθμού όσων ήδη διαμένουν σε εγκαταλελειμμένα εργοστάσια.
Αυτές τις ημέρες οι περιπολίες στη λιμενική ζώνη θα αυξηθούν, ώστε να «φθάσει» το μήνυμα πως η Πάτρα… δεν περνάει! Παράλληλα θα ενισχυθούν και οι περιπολίες του Λιμενικού, καθώς όπως είναι γνωστό απεδείχθη στην πράξη πως… οι 3 φράχτες οι οποίοι «χρυσοπληρώθηκαν» στο λιμάνι δεν αρκούν, για να εμποδίσουν την μεταναστευτική ροή! Ούτε ο φράχτης της ζώνης ISPS.
ΤΙ ΛΕΕΙ Η «ΕΜΠΕΙΡΙΑ»
Παρά τα μέτρα που λαμβάνονται από τον Στρατό και γενικότερα την κυβέρνηση και την Ευρωπαϊκή Ένωση, θεωρείται βέβαιο πως το μεταναστευτικό «ποτάμι» δύσκολα θα εμποδιστεί.
Το μόνο που μπορούν να καταφέρουν είναι να περιοριστεί η «ροή» του. Ειδήμονες του μεταναστευτικού εκτιμούν πως όπως και σήμερα, έτσι και τότε αλλά σε μεγαλύτερο βαθμό λόγω της πίεσης που ασκείται από τους Ταλιμπάν, οι Αφγανοί θα καταφέρνουν να περνούν στην Ελλάδα με πολλούς τρόπους.
Είτε από ξηράς είτε από θαλάσσης. Είναι άλλωστε γνωστό πόσο καλά «δουλεύουν» τα κυκλώματα διακίνησης μεταναστών στην Τουρκία αλλά και σε κάποιες περιπτώσεις και αυτά στην Ελλάδα.
Το «χρήμα» δεν εμποδίζει την συνεργασία Ελλήνων και Τούρκων διακινητών, ενώ θα πρέπει να υπενθυμίσουμε πως μέχρι και Έλληνες ένστολοι είχαν εντοπιστεί να διακινούν μετανάστες.