Η αναγκαιότητα ολοκλήρωσης του δρόμου Πάτρας-Πύργου αναδείχθηκε ως βασική προϋπόθεση για κάθε σχεδιασμό στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, από τους ομιλητές που συμμετείχαν στην συζήτηση για την επόμενη μέρα και την αναπτυξιακή προοπτική της περιοχής.
Ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΕΤΑΑ Σπύρος Σπυρίδων αναφέθρηκε στις προϋποθέσεις που έχει η περιοχή, την προοπτική για βιώσιμη ανάπτυξη. “Το μεγάλο συγκριτικό πλεονέκτημα της περιοχής μας είναι η γεωγραφική και ιστορική θέση που έχει, είναι η Δυτική πύλη της χώρας σε σχέση με την Ευρώπη, με την Αδριατική, έχει ένα οδικό δίκτυο που αλματωδώς τελειοποιήθηκε ή βελτιώθηκε αν θέλετε τα τελευταία χρόνια. Τα πράγματα έχουν βελτιωθεί και πρέπει να βελτιωθούν ακόμη περισσότερο για να γίνει το κομμάτι από Καλό Νερό στην Πάτρα, έχει αεροδρόμια, έχει σιδηροδρομικό δίκτυο που χρήζουν βελτίωσης, αλλά υπάρχουν, έχει σημαντικά λιμάνια, εμπορικά και τουριστικά, της Πάτρας, του Αιγίου, το Κατάκολο. Όλα αυτά συνδυάζουν τις προϋποθέσεις έτσι ώστε η περιοχή μας η Δυτική Ελλάδα να γίνει κόμβος συνδυασμένων μεταφορών, που δεν θα αφορά μόνο την Ελλάδα αλλά τη νοτιοανατολική Ευρώπη και την Ευρωπαϊκή Ένωση”.
Ο κ. Σπυρίδων αναφερόμενος στην Αρχαία Ολυμπία τόνισε ότι θα μπορουσε να ειναι η Μέκκα του αθλητισμού, σε συνδυασμό με την τουριστική οικονομία και την κρουαζιέρα που δεν την έχουν πολλά μέρη στην Ελλάδα εκτός από Πειραιά. Αυτό που μένει, οπως είπε, για να πάει μπροστά η Δυτική Ελλάδα είναι να αξιοποιήσει τα χρηματοδοτικά εργαλεία τα οποία υπάρχουν και είναι πάρα πολλά και σημαντικά.
Ο βουλευτής Ηλείας του ΚΙΝ.ΑΛ Μιχάλης Κατρίνης τόνισε ότι η πραγματικότητα για την ανάπτυξη της περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας είναι ότι διαθέτει ένα από τα πιο χαμηλά ποσοστά ανάπτυξης στην Ευρώπη ενώ έχει υποστεί πολλαπλά πλήγματα. Μίλησε για την έλλειψη βασικών υποδομών, με κυρίαρχη τον αυτοκινητόδρομο Πάτρα – Πύργος, την έλλειψη μεγάλων παραγωγικών μονάδων κι αναρωτήθηκε πόσα έργα μπορούν να ολοκληρωθούν μέσω των πόρων που θα επιφέρει το ταμείο ανάκαμψης, το οποίο χαρακτήρισε την τελευταία ίσως ευκαιρία για την αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου της χώρας.
Η Αρχαία Ολυμπία, τόνισε ο κ. Κατρίνης, θα έπρεπε να είναι ένας αυτόνομος πολιτιστικός άξονας ωστόσο έχουν ενταχθεί μόνο τρία έργα, ενώ δεν υπάρχουν πολιτικές για ένα βιώσιμο αναπτυξιακό πρότυπο, ιδιαίτερα μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές του Αυγούστου που το έχει ανάγκη και ο νόμος και η περιφέρεια. “Το Ταμείο Ανάκαμψης φαίνεται να αφορά τους λίγους και όχι τους πολλούς και δεν κατανέμεται ισομερώς στις περιφέρειες που έχουν περισσότερες ανάγκες. Το Πάτρα – Πύργος, οι σιδηροδρομικοί άξονες, η σύνδεση Αρχαίας Ήλιδας και Αρχαίας Ολυμπίας, ο μετασχηματισμός της τοπικής οικονομίας για να μπορούμε να παρακολουθούμε τις εξελίξεις, αποτελούν ακόμη ζητούμενα”. Μίλησε για την περιβαλλοντική ανασυγκρότηση και τον αναγκαίο μετασχηματισμός της αγροτικής οικονομίας Επίσης η Ηλεία πρέπει να ενταχθεί στον τουριστικό χάρτη με μία σεζόν που θα απλώνεται και στους 12 μήνες του χρόνου. Όλα τα παραπάνω πρέπει να συνδεθούν με την απαραίτητη τεχνογνωσία”.
Ξεχωριστή ήταν η αναφορά για την Αρχαία Ολυμπία για την αξιοποίηση της ολυμπιακής κληρονομιάς, με οφέλη για την τοπική οικονομία , event παγκόσμιας εμβέλειας, προετοιμασία αθλητών και ομάδων. “Αν μπορέσουμε μέσα από τις αναπτυξιακές προτάσεις να ενώσουμε δυνάμεις και να καταστήσουμε την Ήλeια αναπτυξιακό άξονα για όλη την περιφέρεια με επίκεντρο την Αρχαία Ολυμπία νομίζω ότι μπορούμε να μιλήσουμε για μία νέα εποχή μία νέα σελίδα για την περιοχή μας και για την περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας” υπογράμμισε.
Για τους αναπτυξιακούς τομείς και τις προοπτικές ανάπτυξης στη Δυτική Ελλάδα και ειδικότερα στην Ηλεία, μίλησε ο βουλευτής Ηλείας της Νέας Δημοκρατίας, κ. Ανδρέας Νικολακόπουλος, τονίζοντας ότι η Δυτική Ελλάδα είναι μία περιοχή που έχει μεγάλη δυναμική και την εικόνα που προβάλλεται διεθνώς και προσελκύει επενδύσεις, που ένα σημαντικό μερίδιο από αυτές δικαιούται και η Δυτική Ελλάδα.
«Ακούσαμε τον πρέσβη της ΗΠΑ να μιλάει για την επένδυση της Microsoft στην Αρχαία Ολυμπία και για μία σειρά από επενδύσεις οι οποίες προγραμματίζονται στη Δυτική Ελλάδα και σημαντικό μέρος της Δυτικής Ελλάδας είναι αναμφίβολα και η Ηλεία. Αλλά πρέπει να μιλήσουμε για την αποκατάσταση αυτής της περιβαλλοντικής καταστροφής που συνέβη για δεύτερη φορά στην Ηλεία μετά από 14 χρόνια. Άρα η αποκατάσταση πρέπει να είναι γρήγορη. Ήδη λειτουργεί το arogi.gr, μέσα από το οποίο αρκετοί πολίτες μας μπορούν και αποζημιώνονται με ένα πολύ γρήγορο τρόπο. Όμως, δεν πρέπει επιτρέψουμε να ξανασυμβεί αυτό. Και θα τα καταφέρουμε μέσα από την αντιπλημμυρική και αντιπυρική θωράκιση από τους Δήμους», όπως δήλωσε ο κ. Νικολακόπουλος.
Επιπλέον ο βουλευτής της ΝΔ ανέλυσε τους βασικούς τομείς ανάπτυξης για την περιοχή, που είναι ο τουρισμός, οι υποδομές αλλά και ο αγροτικός τομέας.
«Ακούσαμε τον Υπουργό Υποδομών στο Olympia Forum να επιβεβαιώνει ότι το κορυφαίο έργο που είναι αναγκαίο να γίνει για την Ηλεία, ξεκινάει το 2022 και θα είναι έτοιμο το 2024. Επιπλέον, εγώ έχω προτείνει την αποκατάσταση της Αρχαίας Ολυμπίας η οποία πρέπει να μπει στη συζήτηση για να συνδεθεί με τη θάλασσα μέσα από ένα σύγχρονο οδικό δίκτυο που θα συνδεθεί και με τον αυτοκινητόδρομο. Επιπλέον κεντρική επιλογή της κυβέρνησης είναι η ανάπτυξη υδροπλάνων και υδατοδρομίων , που μετά την Πάτρα, η Κυλλήνη θα είναι το δεύτερο και αυτή τη στιγμή βρίσκεται στο στάδιο της αδειοδότησης. Ο δεύτερος πυλώνας είναι η αγροτική ανάπτυξη στον οποίο πρέπει να επενδύσουμε σαν Ηλεία», όπως είπε ο κ. Νικολακόπουλος.
Σύμφωνα με τον κ. Νικολακόπουλο, για να επιτευχθεί η αγροτική ανάπτυξη, το πρώτο που πρέπει γίνει να είναι η διαχείριση του νερού και μέσω της υπογειοποίησης των δικτύων.
Όσον αφορά τον εκσυγχρονισμό του αγροτικού τομέα ο κ. Νικολακόπουλος επισήμανε ότι: «Ο αγροτικός τομές πρέπει να στραφεί στο μέλλον και να πάρει σύγχρονη μορφή μέσω της καινοτομίας. Η κατάρτιση των αγροτών πρέπει να έρθει και μέσα από την εκπαίδευση και στο επόμενο διάστημα θα έχουμε εξελίξεις πάνω στον τομέα αυτό. Ο σκοπός είναι να έχουμε αγρότες που θα χρησιμοποιήσουν νέες τεχνολογίες, να μάθουν πως μπορούν παράγουν περισσότερο και πώς μπορούν να κερδίζουν περισσότερο. Αυτό θα γίνει μέσα από σχολές οι οποίες θα οδηγήσουν στην κατάρτιση των αγροτών και πρόκειται να αναπτυχθεί ένα πολύ φιλόδοξο πρόγραμμα στην εκπαίδευση των αγροτών. Στόχος μας είναι μια Αγροτική σχολή κατά τα πρότυπα της αμερικανικής Γεωργικής Σχολής».
Ο βουλευτής Ηλείας του ΣΥΡΙΖΑ, Διονύσης Καλαματιανός τόνισε ότι ο τομέας των υποδομών πληγώνει τους Ηλείους βαθύτατα. Ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος και η σύνδεση με Καλό Νερό και Τσάκωνα απεντάχθηκε το 2013 και από τότε αντιμετωπίζει πάρα πολλά προβλήματα, είπε χαρακτηριστικά ενώ ταυτόχρονα, ο σύγχρονος σιδηρόδρομος φαίνεται να σταματά στην Πάτρα και να μην συνεχίζει και στην Ηλεία κάτι που φέρνει πολλά αρνητικά αποτελέσματα και στη μεταφορά των προϊόντων.
Ο κ. Καλαματιανός αναφέρθηκε στις μεγάλες καταστροφές από τις πυρκαγιές , έκανε λόγο για παραμέληση “σε αντίθεση με άλλες περιοχές που αξίζουν να έχουν και αυτοί σχέδιο ανάκαμψης, στην Ηλεία δεν προβλέπονται οριζόντια μέτρα ενίσχυσης, ούτε σχέδιο ανάκαμψης και Ανασυγκρότησης”. Όπως είπε, ο τόπος έχει ανάγκη από ένα ολιστικό σχέδιο με επίκεντρο την Ολυμπία που παραμένει ένα ανεκμετάλλευτο μέγεθος.
Υπογράμμισε ότι δυνατότητες υπάρχουν αλλά παραμένουν ανεκμετάλλευτες , με την έμφαση να πρέπει, όπως είπε, να δοθεί στο παραγόμενο προϊόν, παράλληλα με την αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος με την ανάπτυξη όλων των μορφών τουρισμού.
Στον τομέα της παραγωγής η διαχείριση των φυσικών πόρων είναι πολύ σημαντική, υπογράμμισε ενώ μιλώντας για την κλιματική κρίση και τα έντονα καιρικά φαινόμενα είπε ότικαταστρέφουν την παραγωγή αλλά δεν καταγράφεται ενίσχυση όπως θα έπρεπε και η αποκατάσταση των ζημιών από τα έντονα καιρικά φαινόμενα δεν είναι άμεση, προβλέποντας μάλιστε τον κίνδυνο της επισιτιστικής κρίσης.
Ο βουλευτής Αχαϊας Άγγελος Τσιγκρής αναφερόμενος στον νομό τόνισε ότι έχει τα πάντα, αλλά ταυτόχρονα του λείπουν όλα. Περιέγραψε τον πλούτο του πρωτογενούς τομέα για να καταλήξει στα σοβαρά προβλήματα άρδευσης στον κάμπο της Δυτικής Αχαίας αλλά και τα προβλήματα υδροδότησης που αναζητούν λύση από το Φράγμα Πηνειού. “Προβλήματα που παραμένουν γιατί δεν κάνουμε τις απαραίτητες παρεμβάσεις στα Τριπόταμα για να φτιάξουμε δύο διώρυγες 2km έτσι ώστε να μη χάνεται το νερό του Πηνειού, που θα μπορέσει υπερδιπλάσιο να έρχεται στην Ηλεία αλλά να υδρεύει και αρδεύει τον Κάμπο της δυτικής Αχαΐας. Ένας ανορθολογισμός που για κάποιο δήθεν πολιτικό κόστος δεν γίνεται εδώ και πολύ καιρό. Θέλουμε λοιπόν ύδρευση και άρδευση δυτικής Αχαΐας από το φράγμα του Πηνειού”.
Αναγνώρισε την ανάγκη του σύγχρονου δρόμου από την Πάτρα στην Αρχαία Ολυμπία και αναφέρθηκε σε μια σειρά άλλων παρεμβάσεων με τις οποίες μπορεί η Αχαΐα και η Δυτική Ελλάδα να ατενίσουν τον 21ο αιώνα που άρχισε, με περισσότερο αισιόδοξη ματιά.