Ρενέ Μαγκρίτ: Μια από τις πιο χαρακτηριστικές φυσιογνωμίες του ευρωπαϊκού σουρεαλισμού

    Ημερομηνία:

    Θεωρήθηκε αριστοτεχνικός ζωγράφος και υπήρξε μία από τις πλέον ιδιότυπες και χαρακτηριστικές φυσιογνωμίες του ευρωπαϊκού σουρεαλισμού, με επιρροές από τον ντανταϊσμό. Πρώην σχεδιαστής αφισών και διαφημίσεων, ο Ρενέ Μαγκρίτ τοποθετούσε συχνά οικεία αντικείμενα σε ασυνήθιστα περιβάλλοντα, δημιουργώντας ορισμένα πολύ εντυπωσιακά έργα.

    Ο Ρενέ Μαγκρίτ γεννήθηκε 21 Νοεμβρίου 1898 στην πόλη Λεσίν του Βελγίου και ήταν γιος εύπορου βιοτέχνη. Καθοριστικό ρόλο στην πορεία του έπαιξαν η τέχνη του Τζόρτζιο ντε Κίρικο αλλά και τραυματικά παιδικά του βιώματα: Το 1912, όταν ήταν 14 ετών, η μητέρα του αυτοκτόνησε στον ποταμό Σαμπρ.

    Σπούδασε για δύο χρόνια στην Βασιλική Ακαδημία Καλών Τεχνών των Βρυξελλών, από το 1916 έως το 1918. Εκεί γνωρίστηκε με την Ζωρζέτ Μπερζέ, με την οποία παντρεύτηκε το 1922.

    Ο Μαγκρίτ δούλεψε σε εργοστάσιο που κατασκεύαζε ταπετσαρίες και σχεδίαζε αφίσες και διαφημίσεις μέχρι το 1926. Τότε υπέγραψε συμβόλαιο με την Galerie la Centaure των Βρυξελλών, γεγονός που του επέτρεψε να ασχολείται συνέχεια με τη ζωγραφική.

    Ρενέ Μαγκρίτ: Οι πρώτες δημιουργίες

    Το 1926, ο Μαγκρίτ ζωγράφισε τον πρώτο του σουρεαλιστικό πίνακα, Le jockey perdu, ενώ έκανε την πρώτη του έκθεση στις Βρυξέλλες το 1927. Οι κριτικοί δεν ενθουσιάστηκαν με τα έργα του. Απογοητευμένος, μετακόμισε στο Παρίσι, όπου έγινε φίλος με τον Αντρέ Μπρετόν και έγινε μέλος της ομάδας των σουρεαλιστών.

    Μετά το κλείσιμο της Galerie la Centaure και τον περιορισμό των εισοδημάτων του, ο Μαγκρίτ επέστρεψε στις Βρυξέλλες και εργάστηκε στον τομέα της διαφήμισης. Ακολούθως, ίδρυσε με τον αδελφό του ένα πρακτορείο.

    Την εποχή της γερμανικής κατοχής του Βελγίου κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο παρέμεινε στις Βρυξέλλες, χάνοντας την επαφή με τον Μπρετόν. Εκείνη την εποχή αποκήρυξε τη βία και την απαισιοδοξία των προηγουμένων έργων του, αν και αργότερα επέστρεψε στα ίδια θέματα.

    rene-magkrit-mia-apo-tis-pio-charaktiristikes-fysiognomies-toy-eyropaikoy-soyrealismoy0
    AP Photo/Sang Tan

    Η τεχνοτροπία του Ρενέ Μαγκρίτ

    Ο Ρενέ Μαγκρίτ πίστευε ότι το «μη πραγματικό είναι το κέλυφος του πραγματικού» και πάνω σε αυτή την πεποίθηση ύφανε τη ζωή και την τέχνη του. Αναζητούσε πάντα το παράξενο και το ασύνηθες, συνδυάζοντας απίθανα μεταξύ τους πράγματα τα οποία απέδιδε με ρεαλιστικό τρόπο. Έτσι στα έργα του μπορεί κανείς να δει ένα κλουβί και μέσα ένα αυγό ή ένα ποτήρι νερό πάνω σε μία ομπρέλα.

    Στους πίνακές του επιδίωκε να αποκαλύψει τις πολλαπλές όψεις της πραγματικότητας δημιουργώντας εξωπραγματική ατμόσφαιρα με την χρήση ονειρικών και υπερλογικών στοιχείων. Στα έργα του συχνά παραθέτει συνηθισμένα αντικείμενα ή κάποιο ασυνήθιστο πλαίσιο, δίνοντας νέες ερμηνείες σε γνωστά αντικείμενα.

    Η τέχνη του Μαγκρίτ δείχνει ένα πιο αντιπροσωπευτικό ύφος του σουρεαλισμού σε σύγκριση με το «αυτόματο» ύφος που συναντάται σε έργα καλλιτεχνών όπως ο Χουάν Μιρό. Εκτός από φανταστικά στοιχεία, το έργο του είναι συχνά πνευματώδες και διασκεδαστικό. Επίσης ζωγράφισε μια σειρά σουρεαλιστικής εκδοχής άλλων γνωστών πινάκων.

    rene-magkrit-mia-apo-tis-pio-charaktiristikes-fysiognomies-toy-eyropaikoy-soyrealismoy2
    AP Photo/Antonio Calanni

    Ρενέ Μαγκρίτ: Πώς περιέγραψε τα έργα του

    Ο Ρενέ Μαγκρίτ περιέγραψε τα έργα του λέγοντας: «Η ζωγραφική μου είναι ορατές εικόνες που δεν κρύβουν κάτι — προκαλούν μυστήριο και, πράγματι, όταν κάποιος βλέπει έναν από τους πίνακές μου, θέτει στον εαυτό του αυτήν την απλή ερώτηση: “Τι σημαίνει αυτό;”. Οι πίνακές μου δεν σημαίνουν κάτι, επειδή και το μυστήριο δεν σημαίνει κάτι — είναι απλώς άγνωστο».

    Στις ΗΠΑ εκτέθηκαν τα έργα του στη Νέα Υόρκη το 1936 και ξανά στην ίδια πόλη σε δύο εκθέσεις, το 1965 στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης και το 1992 στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Τέχνης.

    Ο Μαγκρίτ είχε κοινές πολιτικές απόψεις με τα περισσότερα μέλη του υπερρεαλιστικού κινήματος, αφού δήλωνε κομμουνιστής. Το 1929 εντάχθηκε στο Κομμουνιστικό κόμμα Βελγίου, από το οποίο αποχώρησε μετά από μόλις λίγους μήνες. Είχε ενταχθεί και αποχωρήσει από το κομμουνιστικό κόμμα αρκετές φορές κατά τη διάρκεια της ζωής του, λόγω διαφωνιών σχετικά με τις κομματικές αφίσες. Υπήρξε επίσης αγνωστικιστής μέχρι το τέλος της ζωής του.

    Ο θάνατός του

    Ο Μαγκρίτ πέθανε από καρκίνο στις 15 Αυγούστου του 1967, σε ηλικία 69 ετών, και τάφηκε στο νεκροταφείο Σάαρμπεκ των Βρυξελλών.

    Πολλοί από τους γνωστότερους πίνακες του καλλιτέχνη εκτίθενται στο Βασιλικό Μουσείο Καλών Τεχνών στις Βρυξέλλες, καθώς η συλλογή περιλαμβάνει συνολικά 200 έργα. Το μουσείο φιλοξενεί κάθε είδους έργα, από καμβάδες μεγάλης κλίμακας μέχρι εξώφυλλα περιοδικών, διαφημιστικές αφίσες και σχέδια για ταπετσαρία, συμπεριλαμβανομένων των Η αυτοκρατορία των φώτων (1954) και Η κλέφτρα (1928). Τα έργα εκτίθενται με χρονολογική σειρά, έτσι ώστε να είναι εμφανής η εξέλιξη του καλλιτέχνη.

    Ιδιαίτερα αξιοσημείωτοι είναι οι πίνακες που χρονολογούνται στην περίοδο (1927-1930), συμπεριλαμβανομένων των έργων Ο μυστικός παίκτης (1927) και Πρόσωπο που διαλογίζεται πάνω στην τρέλα (1928). Εκείνη την εποχή, ο Ρενέ Μαγκρίτ ζούσε στο Παρίσι και ζωγράφιζε έναν καμβά περίπου την ημέρα. Εντυπωσιακοί πίνακες που ζωγράφισε την περίοδο που έμενε στις Βρυξέλλες είναι το απόκοσμο Κτήμα του Αρνχάιμ καθώς και η μελαγχολική Γεύση των δακρύων (1948).

    Έργα του Μαγκρίτ φιλοξενούνται επίσης στο Μουσείο Γκρούνινγκε στη Μπριζ και στο Βασιλικό Μουσείο Καλών Τεχνών της Αμβέρσας (Μαντάμ Ρεκαμιέ, 1967).

    Κοινοποίηση:

    Τελευταία Νέα

    Κοινοποίηση:

    Περισσότερα Άρθρα
    Σχετικα

    ΛΕΞ: Το χρωστούσε στον Πορτοσάλτε και απάντησε – Έβαλε τον δημοσιογράφο του ΣΚΑΙ να μιλά σε καινούριο τραγούδι

    Έναν μικρό χαμό έχει προκαλέσει η νέα δισκογραφική δουλειά...

    Ουκρανία: Νέα όπλα, νέες απειλές – Γιατί κλιμάκωσαν την σύγκρουση Δύση και Ρωσία

    Το διακύβευμα δεν ήταν ποτέ υψηλότερο στον πόλεμο Ουκρανίας-Ρωσίας. Την εβδομάδα...
    Best Shop