ΣΚΟΠΙΑ. Ιδιαίτερα δημοφιλής ήταν η ταξιδιωτική εταιρεία, ιδιοκτήτρια του λεωφορείου που κάηκε στη Βουλγαρία, προκαλώντας τον θάνατο 46 ανθρώπων, μεταξύ τους και 12 παιδιά. Η δημοτικότητα του γραφείου ταξιδιών, με έδρα τη Βόρεια Μακεδονία, οφειλόταν στις ανταγωνιστικές τιμές του, με 85 ευρώ για τριήμερο στην Κωνσταντινούπολη σε ξενοδοχείο πέντε αστέρων. Σήμα της εταιρείας είναι η φράση: «Ταξίδια με λεωφορείο στα πρότυπα της Ευρώπης», όπως αναφέρει σε άρθρο του το περιοδικό Euractiv. Οπως δείχνουν, όμως, τα πρώτα στοιχεία της έρευνας των Αρχών, το πούλμαν δεν διέθετε άδεια διεθνών μεταφορών επιβατών, με τους οδηγούς να δωροδοκούν πρόθυμους συνοριοφύλακες για να διέρχονται από τα σύνορα. Τέτοιες εκδρομές στα Βαλκάνια πραγματοποιούνται κυρίως τη νύχτα, γλιτώνοντας από τους επιβάτες τουλάχιστον μία διαμονή σε ξενοδοχείο. Οι δρόμοι των Βαλκανίων κρύβουν, ωστόσο, μεγάλους κινδύνους. Το 2004, βουλγαρικό πούλμαν που επέστρεφε από σχολική εκδρομή στην Κροατία έπεσε στον σερβικό ποταμό Λιμ, σκοτώνοντας 12 παιδιά. Εκτοτε, η Βουλγαρία απαγόρευσε τις νυχτερινές διαδρομές σχολικών λεωφορείων.
Το πούλμαν στη Βουλγαρία δεν διέθετε άδεια διεθνών μεταφορών επιβατών και μετέφερε στους χώρους αποσκευών πλαστικά μπιτόνια καυσίμων.
Αυτόπτες μάρτυρες του δυστυχήματος της περασμένης εβδομάδας έκαναν λόγο για πολύ γρήγορη ανάφλεξη του οχήματος. Είναι γνωστό σε όλους ότι οδηγοί πούλμαν στα Βαλκάνια μεταφέρουν στους χώρους αποσκευών των οχημάτων τους πλαστικά μπιτόνια καυσίμων, τα οποία έχουν γεμίσει σε τουρκικά πρατήρια βενζίνης. Η πτώση της τουρκικής λίρας έχει καταστήσει ιδιαίτερα συμφέρουσα την αγορά καυσίμων από την Τουρκία. Σε μια προσπάθεια να αποφύγουν τους ελέγχους, οι οδηγοί τουριστικών λεωφορείων κρύβουν τα δοχεία καυσίμων στον χώρο αποθήκευσης της ρεζέρβας, που είναι ουσιαστικά εκτεθειμένος κάτω από το όχημα. Ολοι γνωρίζουν αυτό το κόλπο, αλλά για μικρό «μπαξίσι» οι τελωνειακοί θα κάνουν τα στραβά μάτια.
Την τακτική αυτή ακολουθούν και κάτοικοι της βόρειας Ελλάδας, που μεταβαίνουν στη Βουλγαρία για να γεμίσουν τα ντεπόζιτα των οχημάτων τους, αλλά και πλαστικά δοχεία, με φθηνή βενζίνη. Το λαθρεμπόριο είναι επίσης κοινό φαινόμενο στα τουριστικά λεωφορεία των Βαλκανίων. Οι εταιρείες πούλμαν αποφεύγουν για λόγους κόστους τη χρήση δεύτερου οδηγού για πολύωρα ή πολυήμερα ταξίδια, παρότι αυτό επιβάλλεται από την ευρωπαϊκή νομοθεσία. Ακόμη και σε νεότευκτους δρόμους των Βαλκανίων, οι κακοτεχνίες μπορούν να απειλήσουν τη ζωή οδηγών και επιβατών. Κάτω από κακές καιρικές συνθήκες, ακόμη και έμπειροι οδηγοί μπορεί να χαθούν, εξαιτίας έλλειψης επαρκούς σήμανσης ή απουσίας διαγράμμισης.