Για να είμαστε ειλικρινείς, δεν υπάρχει ούτε ένα, ούτε περισσότερα «ικανά εκτός δρόμου» οχήματα μιας και το κάθε ένα κάπου χάνει, κάπου κερδίζει κάνοντας την επιλογή, ξεκάθαρα υποκειμενική.
Χώρια που στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων, το «καλύτερο τετρακίνητο» είναι αυτό που έχουμε για να αντιμετωπίσουμε την «αναποδιά» του καιρού, του εδάφους, του δρόμου και πάει λέγοντας. Υπό αυτό το πρίσμα λοιπόν, στα «δύσκολα», όπως είναι αυτά που ορίζει ο καιρός μερικές φορές και δημιουργεί ολισθηρό περιβάλλον με παγωμένους δρόμους και μπόλικο χιόνι που δημιουργεί σημεία μη προσπελάσιμα, καλό θα είναι να ξέρει κανείς να χρησιμοποιεί αυτό που έχει.
Στην πιο κάτω λίστα ωστόσο, έχουμε κάποια μοντέλα που ξεχωρίζουν, καθώς προσφέρουν στον οδηγό τους τη δυνατότητα να περάσει από σχεδόν κάθε δυσκολία. Εννοείται πως ένα SUV ή οποιοδήποτε άλλο όχημα, όσο ικανή τετρακίνηση και αν έχει δεν θα φτάσει πολύ μακριά αν δεν έχει και τα κατάλληλα ελαστικά.
- Land Rover Defender
Είναι το πρώτο που έρχεται στο μυαλό κάθε οδηγού που θέλει να έχει ένα ικανό πακέτο εκτός δρόμου κίνησης, με ένα ιδιαίτερα υψηλό πρεστίζ και όλες τις ανέσεις στην καμπίνα του αυτοκινήτου. Είναι η «συνέχεια» του «αυθεντικού» Land Rover που παρουσιάστηκε το 2019 και κυκλοφόρησε το 2020. Έχοντας αφήσει πίσω του το «χτίσιμο» πάνω σε πλαίσιο τύπου σκάλας για λογαριασμού ενός αυτοφερόμενου, το νέο Land Rover Defender είναι προφανώς περισσότερο διάδοχος παρά άμεσος αντικαταστάτης.
Με γωνίες προσέγγισης και αναχώρησης περίπου 40 μοιρών και απόσταση από το έδαφος έως και 291 χιλιοστά χάρη στην ρυθμιζόμενη καθ’ ύψος ανάρτηση αέρα, αυτό το αυτοκίνητο διαθέτει όλα όσα μπορεί να χρειαστεί κανείς για να ξεπεράσει τις δυσκολίες. Με τετρακύλινδρους και εξακύλινδρους κινητήρες βενζίνης και diesel τετρακύλινδρους και εξακύλινδρους, με plug-in υβριδικό σύνολο και την αναμενόμενη έκδοση με τον V8 το Defender προσφέρει λύση για κάθε ανάγκη.
Μέσες- άκρες, αυτή ήταν η εικόνα και των παλιότερων εκδόσεων του μοντέλου, με τη διαφορά πως τώρα, το σύγχρονο Defender είναι και εξαιρετικό στο δρόμο και η τιμή του στην Ελλάδα ξεκινά από τις 73.148 ευρώ.
- Jeep Wrangler
Η Jeep δεν ανανεώνει το Wrangler ούτε πολύ συχνά ολύτε ριζικά και φυσικά και έχει πολύ καλούς λόγους για την απόφασή της αυτή. Βέβαια, πρέπει να αναγνωρίσουμε πως στην τελευταία γενιά του η ευχρηστία και η ευκολία σε όλες τις λειτουργίες, είναι ένα πολύ καλοδεχούμενο χαρακτηριστικό, όπως και το «στρογγύλεμα» της οδικής συμπεριφοράς του στην άσφαλτο.
Στην τελευταία του γενιά λοιπόν, διατηρεί την καλαίσθητη φόρμα στο αμάξωμα, ενώ το εσωτερικό είναι πλέον πιο ευρύχωρο και με καλύτερα υλικά αλλά και με σημαντικά καλύτερη ποιότητα κατασκευής. Το στοιχείο που έχει παραμείνει απαράλλαχτο, έχει να κάνει με τις εκτός δρόμου ικανότητες του πιο παραδοσιακού των Jeep, που παραμένουν από τι καλύτερες που μπορεί να βρει κανείς σε αυτοκίνητο παραγωγής.
Φυσικά, το Wrangler εξακολουθεί να είναι εντυπωσιακό εκτός δρόμου, ειδικά στην τρίθυρη έκδοση Rubicon με το πλαίσιο τύπου σκάλας, τα διαφορικά που κλειδώνουν και τους εξειδικευμένους άξονες αλλά και τις κορυφαίες γωνίες προσέγγισης και διαφυγής, το Wrangler πραγματικά ξεχωρίζει με τιμή εκκίνησης τις 58.000 ευρώ (το τρίθυρο).
- Toyota Land Cruiser
Είναι ένα ακόμα εμβληματικό μοντέλο στην κατηγορία «ένα για όλες τις δουλειές», το κορυφαίο εκτός δρόμου αυτοκίνητο της Toyota που έχουμε γνωρίσει και εμείς στην Ευρώπη. Το Land Cruiser είναι το αυτοκίνητο που πολύ θα ήθελαν να έχουν για να αντιμετωπίσουν όλες τις δυσκολίες στο δρόμο τους, με άνεση και ευκολία, έχοντας ως επιστέγασμα την απίθανη αξιοπιστία να υπογραμμίζει την ικανότητα του αυτοκινήτου σε κάθε περιβάλλον.
Ειδικά στην έκδοση με την αερανάρτηση και τον diesel, το Land Cruiser είναι ένα από τα αυτοκίνητα που θα μπορούσε να αντιμετωπίσει συνθήκες «αποκάλυψης»- άντε, με την προσθήκη ενός snorkel για σιγουριά, προκειμένου να περνάει και βαθιά ποτάμια. Με τον υποπολλαπλασιασμό των σχέσεων του κιβωτίου ταχυτήτων, το Land Cruiser παρά το μέγεθός του, μπορεί να κινηθεί πρακτικά, παντού και με τιμή από 70.820 ευρώ για την έκδοση Legend στην Ελληνική αγορά.
- Mercedes-Benz G-Class
Τόσο το Wrangler, όσο και το Land Cruiser είναι μαζί μας για δεκαετίες αλλά το ίδιο συμβαίνει και με το κλασικό τζιπ της Mercedes που ξεκίνησε ως G-Wagen και τώρα λέγεται G-Class. Μάλιστα η δεύτερη πλέον γενιά του παρόλο που δεν τηα φαίνεται με την πρώτη ματιά μεγάλωσε, κυρίως κατα πλάτος, συνεχίζοντας μια εμπορική πορεία που ξεπερνά πλέον τα 40 χρόνια. Το αυτοκίνητο είναι «χτισμένο» πάνω σε ένα πλαίσιο «τύπου σκάλας», αν και η μπροστινή ανάρτηση είναι πλέον πλήρως ανεξάρτητη, χάρη και στην ιδιοφυή σχεδίαση στην οποία συμμετείχε και η AMG.
Το αποτέλεσμα είναι αυτοκίνητο με μπλοκέ διαφορικά, βελτιωμένη απόσταση από το έδαφος και τις ίδιες τεράστιες ικανότητες εκτός δρόμου όπως και πριν, αλλά πλέον με σημαντικά πιο πολιτισμένη κίνηση στις ασφάλτινες διαδρομές. Η έκδοση G 350 d (από 194.550 ευρώ) είναι μάλλον η πιο ικανή για κάθε χρήση, αν και εκείνη με την υπογραφή της AMG με τον twin-turbo V8 και τους 600 ίππους, είναι αν μη τι άλλο πολύ δελεαστική.
- Ford Ranger Raptor
Το Ranger Raptor είναι ένα ημιφορτηγό εμπνευσμένο από τους αγώνες Baja και η προσαρμογή του για «πολιτική χρήση» είναι στο πλαίσιο της προσπάθειας δημιουργίας ενός ιδιαίτερα ικανού αλλά ταυτόχρονα και ευχάριστου αυτοκινήτου. Με την «ακροβασία» της ύπαρξης μεταξύ των επαγγελματικών, των αυτοκινήτων αναψυχής αλλά και των πολύ καλά εξοπλισμένων επιβατικών, το Raptor είναι ένα εναλλακτικό όχημα για όποιον τα θέλει όλα.
Η πραγματική μαγεία κρύβεται κάτω από το αμάξωμα, όπου οι ευρέως ανασχεδιασμένοι άξονες, τα αναβαθμισμένα ελατήρια και οι αμορτισέρ με την υπογραφή της Fox motorsport, αντικαθιστούν τα φύλλα σούστας. Η αυξημένη κατά 30% απόσταση από το έδαφος σε σχέση με ένα τυπικό Ranger, δίνει στο Raptor τη δυναμική να αντιμετωπίσει οποιαδήποτε δυσκολία προκύψει στο δρόμο του.
Ο τετρακύλινδρος turbodiesel με τη χωρητικότητα των 2,0 λίτρων κάτω από το καπό με λίγο πάνω από 200 ίππους, μπορεί να φαίνεται λίγος για τις ανάγκες του οδηγού αλλά με τη συνδρομή του αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων 10 σχέσεων, όπως το έχουμε δει και στη Mustang, συμπληρώνει ιδανικά το σύνολο. Με τιμή αγοράς που ξεκινά από τις 45.660 ευρώ στη χώρα μας, το Ranger Raptor είναι μια από τις καλύτερες επιλογές που έχει κανείς στη διάθεσή του για να εξυπηρετήσει τις ανάγκες του.
- Suzuki Jimny
Η Suzuki εμπορεύεται πλέον το Jimny ως το μόνο στον κόσμο ελαφρύ επαγγελματικό, πραγματικά κατάλληλο για εκτός δρόμου κίνηση. Το αυτοκίνητο ζυγίζει λίγο περισσότερο από ένα τόνο, χρησιμοποιεί πλαίσιο σκάλας με ανάρτηση άκαμπτου άξονα σε κάθε άκρο και κιβώτιο ταχυτήτων με δυνατότητα επιλογής «κοντών» σχέσεων.
Δυστυχώς δεν υπάρχει δυνατότητα «κλειδώματος» των διαφορικών αλλά στην πράξη, είναι πολύ συγκεκριμένες οι συνθήκες κατά τις οποίες μπορεί να σου λείψει κάτι τέτοιο. Το Jimny μπορεί να πάρει εκεί που τα υπόλοιπα τετρακίνητα της λίστας αυτής (και όχι μόνο) δεν θα τα καταφέρουν.
Αυτό το χαρακτηριστικό είναι που κάνει το μικρό Suzuki να ξεχωρίζει και να υποσκελίζει ακόμα και το άλλο δυνατό brand της εταιρείας, που ακούει στο όνομα Vitara. Με τους ιδιαίτερα μικρούς προβόλους εμπρός και πίσω, οι γωνίες προσέγγισης και διαφυγής είναι όλες καλύτερες ακόμα και από εκείνες του Wrangler. Τα 20.880 ευρώ της τιμής εκκίνησης, είναι μια καλή αφετηρία για να έχει κάποιος (επαγγελματίας) ένα τέτοιο και τόσο ικανό εργαλείο στα χέρια του.
- Dacia Duster
Το ότι είναι μια από τις πλέον προσιτές τετρακίνητες προτάσεις της αγοράς με δυνατότητες εκτός δρόμου κίνησης, του δίνει το πάτημα για να βρεθεί στη συγκεκριμένη λίστα, αν και εδώ που τα λέμε, είναι και εξαιρετικά ικανό για την πλειοψηφία των δύσκολων καταστάσεων που θα κληθεί να αντιμετωπίσει ο μέσος οδηγός.
Η ανάρτηση με τις μεγάλες διαδρομές, δίνει στο Duster τη δυνατότητα να περάσει με τους τροχούς του στο έδαφος, από μεγάλα νεροφαγώματα και σημεία με έντονο «σκάψιμο» που θα δυσκολέψει τα τετρακίνητα με τη μικρή απόσταση από το έδαφος. Σύμμαχος του οδηγού είναι το «κρατημένο» βάρος του αυτοκινήτου αλλά και ο ικανός diesel κινητήρας που δίνει το μέγιστο της ροπής του πολύ χαμηλά, εκεί που ακριβώς χρειάζεται να την έχει ο οδηγός στα «δύσκολα».
Αξιομνημόνευτη είναι και η ύπαρξη ιδιαίτερα κοντής πρώτης στο εξάρι χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων, που αποτελεί μεγάλη «αβάντα» για τα σημεία της διαδρομής που το έδαφος έχει μεγάλη κλίση. Με 22.860 ευρώ που κοστολογείται η τετρακίνητη έκδοση του μοντέλου, το Duster είναι μια από τις πλέον προσιτές προτάσεις για όποιον θέλει τη συγκεκριμένη μετάδοση στην κίνηση.