Μια εταιρεία μπορεί να ξοδέψει πολύ χρόνο και χρήμα για να βρει και να προσλάβει τους καλύτερους υπαλλήλους. Όμως, εάν ο προϊστάμενος δεν είναι καλός, αυτοί οι εργαζόμενοι θα φύγουν με την πρώτη ευκαιρία.
Στην Google γνωρίζουν ότι ένας καλός προϊστάμενος θα βγάλει τον καλύτερο εαυτό από τους υπαλλήλους του και τελικά θα τους κάνει να μείνουν στη θέση τους μακροπρόθεσμα.
Για αυτό και η εταιρεία πραγματοποίησε επί μία δεκαετία μια έρευνα υπό την κωδική ονομασία Project Oxygen, που στόχο είχε να εντοπίσει τα χαρακτηριστικά του τέλειου προϊστάμενου, προκειμένου να εκπαιδεύσει τα στελέχη της να αναπτύξουν τις ιδιότητες αυτές.
Σύμφωνα με την έρευνα της Google, το «τέλειο αφεντικό»:
1. Είναι καλός coach. Αντί να λύνει τα προβλήματα μόλις παρουσιαστούν, ένας καλός μάνατζερ χρησιμοποιεί τα προβλήματα για να επιτρέψει στους εργαζόμενους να μάθουν κάτι. Καθοδηγεί την ομάδα και μοιράζεται τις γνώσεις του όταν χρειάζεται. Αυτό επιτρέπει στην ομάδα να κερδίσει πολύτιμη εμπειρία και να αναπτυχθεί.
2. Δίνει εξουσίες στην ομάδα και δεν ασχολείται με τα πάντα. Οι καλοί προϊστάμενοι δεν αναλώνονται στο «micromanagement», δηλαδή στη μικροδιαχείριση κάθε λεπτομέρειας. Όμως, δίνουν στους ανθρώπους τους την ευκαιρία να εκφράσουν και να εφαρμόσουν τις ιδέες τους, να πάρουν έξυπνα ρίσκα ή ακόμα και να κάνουν λάθη. Επίσης, παρέχουν στην ομάδα τα εργαλεία που χρειάζεται, επιτρέπουν τα ευέλικτα ωράρια και διασφαλίζουν ένα καλό εργασιακό περιβάλλον.
3. Δημιουργεί ένα εργασιακό περιβάλλον χωρίς αποκλεισμούς, δείχνοντας ενδιαφέρον για την επιτυχία και την ευημερία της ομάδας. Η Google διαπίστωσε ότι είναι πολύ σημαντικό για τους εργαζόμενους να λειτουργούν μέσα σε ένα «ψυχολογικά ασφαλές» περιβάλλον. Οι υπάλληλοι θα πρέπει να νιώθουν ασφαλείς να αναλάβουν ρίσκα γύρω από τα άλλα μέλη της ομάδας. Να έχουν εμπιστοσύνη ότι κανένας δεν θα τους ντροπιάσει ή θα τους τιμωρήσει εάν παραδεχθούν ένα λάθος, εάν κάνουν μία ερώτηση ή εάν καταθέσουν μια νέα ιδέα.
4. Είναι παραγωγικός και τον ενδιαφέρουν τα αποτελέσματα. Οι καλύτεροι μάνατζερ δεν είναι απλά πρωταγωνιστές, κάνουν και την ομάδα τους καλύτερη. Το κάνουν δίνοντας το καλό παράδειγμα και κάνοντας τη «βρόμικη δουλειά» εάν χρειαστεί. Δεν φοβούνται να σηκώσουν τα μανίκια και να βοηθήσουν, και αυτό κινητοποιεί την ομάδα τους.
5. Είναι καλός στην επικοινωνία, ακούει και μοιράζεται πληροφορίες. Οι καλύτεροι μάνατζερ είναι καλοί στο να ακούν. Αυτό τους βοηθά να καταλαβαίνουν καλύτερα την ομάδα τους. Και την ίδια στιγμή, αναγνωρίζουν ότι η γνώση είναι δύναμη, για αυτό και είναι διατεθειμένοι να μοιραστούν πληροφορίες με την ομάδα τους, ώστε όλοι να γνωρίζουν, για παράδειγμα, γιατί τους ζητείται να κάνουν κάτι.
6. Στηρίζει την ανάπτυξη της καριέρας των άλλων και συζητά τις επιδόσεις τους. Ένας καλός προϊστάμενος ενθαρρύνει τους ανθρώπους του δίνοντας ειλικρινείς και συγκεκριμένους επαίνους. Όμως, δεν φοβάται να κάνει και επικριτικά σχόλια, αρκεί να το κάνει με λεπτότητα και με εποικοδομητικό τρόπο. Επίσης, επενδύει στους ανθρώπους, βοηθώντας τους να φτάσουν τους στόχους που έχουν θέσει για την καριέρα τους, καθώς με αυτό τον τρόπο, κινητοποιεί τους εργαζόμενους να ανταποδώσουν.
7. Έχει σαφές όραμα και στρατηγική για την ομάδα. Ο καλός μάνατζερ πρέπει να γνωρίζει πού βρίσκεται η ομάδα τώρα, πού πηγαίνει και τι χρειάζεται για να φτάσει εκεί. Μέσω της καλής επικοινωνίας, βοηθά την ομάδα να μείνει στον σωστό δρόμο προς τους στόχους της.
8. Έχει τις τεχνικές δεξιότητες για να βοηθήσει και να συμβουλεύσει την ομάδα. Για να είναι καλός, ένας προϊστάμενος πρέπει να καταλαβαίνει τις δουλειές των ανθρώπων, όπως το τι κάνουν κάθε μέρα και τις δυσκολίες που μπορεί να συναντούν. Ένας προϊστάμενος που μόλις ανέλαβε σε ένα νέο τμήμα, θα πρέπει να αφιερώσει χρόνο για να μάθει πώς γίνονται τα πράγματα και να δουλέψει για να χτίσει εμπιστοσύνη, πριμ να κάνει δραστικές αλλαγές ή να δώσει συμβουλές.
9. Συνεργάζεται αποτελεσματικά. Οι κακοί μάνατζερ πιστεύουν ότι η ομάδα τους πρέπει να δουλεύει ενάντια ή ακόμα και να σαμποτάρει τις άλλες ομάδες στην ίδια εταιρεία. Όμως ένας καλός μάνατζερ βλέπει τη μεγάλη εικόνα: Όλοι δουλεύουν για το καλό της ίδιας εταιρείας και ενθαρρύνουν τις ομάδες τους να κάνουν το ίδιο.
10. Είναι καλός στη λήψη αποφάσεων. Ο καλός μάνατζερ δεν είναι παρορμητικός, αλλά είναι αποφασιστικός. Έχοντας λάβει τα δεδομένα και την άποψη της ομάδας, προχωρά τα πράγματα προς τα μπροστά, ακόμα και εάν αυτό σημαίνει να πάρει μια απόφαση με την οποία δεν θα συμφωνούν όλοι.