Του Αχιλλέα Ροδίτη (ΠΟΛΙΤΕΙΑ)
Θα το πίστευε ποτέ κανείς ότι οι ιδιοκτήτες ΤΑΞΙ θα έφταναν στο σημείο να βάζουν κι αυτοί, όπως οι περισσότεροι ιδιώτες οδηγοί, 10 και 20 ευρώ καύσιμο την ημέρα; Αν το συζητούσες πριν από μερικά χρόνια, άντε μέχρι και πρόπερυσι ή πέρυσι, θα φάνταζε σενάριο εκτός πραγματικότητας. Να που όμως τώρα πια ισχύει, και με το παραπάνω!
Η απουσία πελατείας σε συνδυασμό με την εκρηκτική άνοδο της τιμής του καυσίμου, δεν τους αφήνει άλλο τρόπο ελέγχου της κατάστασης, πέρα από το να κόψουν άσκοπες μετακινήσεις αλλά και να βάζουν πετρέλαιο με το σταγονόμετρο και μέρα με τη μέρα.
Σε μια λογική του «βλέποντας και κάνοντας» αφού κάθε μέρα που ξεκινούν για δουλειά δεν ξέρουν πόσες κούρσες θα πάρουν κι αν αυτές θα είναι αρκετές ώστε να αποσβέσουν τα χρήματα που θα έχουν ξοδέψει για τον ανεφοδιασμό των οχημάτων τους.
«ΘΑ ΠΑΙΡΝΟΥΜΕ ΜΑΚΡΙΝΗ ΚΟΥΡΣΑ ΚΑΙ… ΘΑ ΣΤΑΜΑΤΑΜΕ ΣΕ ΒΕΝΖΙΝΑΔΙΚΟ»
Η απόλυτη επιβεβαίωση του πράγματος έρχεται μέσω της «Πολιτείας» από τον πρόεδρο των ιδιοκτητών του «ΡΑΔΙΟ ΤΑΞΙ ΠΑΤΡΑ 18300» Ντίνο Τζουβέκα, (ένθετη φωτογραφία), ο οποίος σημειώνει: «Είναι γεγονός ότι πέρασε ανεπιστρεπτί η εποχή που κάθε συνάδελφος συνήθιζε να έχει διαρκώς φουλαρισμένο το ρεζερβουάρ του αυτοκινήτου του. Και να είναι σε ετοιμότητα για οποιαδήποτε κούρσα. Μην το γελάτε καθόλου ότι σε λίγο, θα μπαίνει πελάτης θέλοντας να πάει μακριά και ο ταξιτζής θα του λέει… ‘ένα λεπτό να σταματήσω σε βενζινάδικο’»!
Η ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΟΥ ΤΖΙΡΟΥ
Εκτός από τα καύσιμα είναι οι αυξήσεις στα λάδια, τη συντήρηση, τα φίλτρα και στις φθορές του οχήματος. Συνεπώς κάθε ταξιτζής, σύμφωνα με τον κ.Τζουβέκα, πρέπει να κάνει το λιγότερο 10 κούρσες την ημέρα για να καλύπτει μόνο τα καύσιμα και τα λοιπά έξοδα. «Με 2,089 ευρώ/λίτρο το πετρέλαιο, οι ταξιτζήδες βάζουν περίπου 10 με 15 λίτρα την ημέρα. Κάπου στα 20 ευρώ, δηλαδή. Αυτά είναι δεν είναι 4 με 5 κούρσες. Θέλεις άλλες τόσες για τα υπόλοιπα έξοδα και κάποιες παραπάνω για να σου μείνει λίγο κέρδος», εξηγεί.
ΤΑΞΙΤΖΗΔΕΣ ΠΟΥ ΕΓΙΝΑΝ ΤΕΧΝΙΤΕΣ
Είναι προφανές ότι το επάγγελμα βρίσκεται σε απόλυτο αδιέξοδο. Γι’ αυτό και πολλά από τα 830 ταξί της Πάτρας και των περιχώρων είναι ακινητοποιημένα ή μερικώς ακινητοποιημένα, αφού οι ιδιοκτήτες τους αναζητούν μεροκάματα και μέσω άλλων εργασιών.
«Έχω 45χρονο συνάδελφο με δύο παιδιά, που έτυχε να ξέρει μια τέχνη και κλείδωσε το όχημα για να επισκευάζει σκεπές στα Καλάβρυτα», περιγράφει επαγγελματίας ταξιτζής. Τονίζοντας ότι όσοι συνάδελφοι του γνωρίζουν κάποια τέχνη έχουν βρει σε αυτήν το αποκούμπι!
ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΚΑΙ ΣΤΟ ΑΙΓΙΟ
Το ίδιο πρόβλημα και στο Αίγιο. Όπου από τα 130 ταξί όλης της Αιγιάλειας, όπως μας λέει ο Πρόεδρος ΤΑΞΙ Αιγιάλειας Πάνος Αγγελόπουλος (ένθετη φωτογραφία), πολλά είναι ακινητοποιημένα. «Συνάδελφοι κάνουν οικοδομή και αγροτικές δουλειές για να βγάλουν το μεροκάματο. Με τα ταξί δεν γίνεται δουλειά, δεν επιβιώνεις», δηλώνει. Δηλώνοντας την αντίθεση του στην υπουργική πρόταση περί αύξηση του κομίστρου, σημειώνοντας: «Αν αυξηθεί κι άλλο, δεν θα μπαίνει κανείς σε ταξί. Το θέμα δεν είναι να αυξήσουμε το κόμιστρο, όταν ο κόσμος δεν έχει χρήματα. Αλλά να επιδοτηθούν τα ταξί που έμειναν εκτός από κάθε πρόγραμμα ενίσχυσης».
ΕΚΤΟΣ ΣΤΗΡΙΞΗΣ
Και πράγματι, το ρεπορτάζ επιβεβαιώνει πλήρως τους ισχυρισμούς περί μη οικονομικής στήριξης προς τους ιδιοκτήτες ταξί. Αν και τήρησαν στο έπακρο όλα τα δυσβάσταχτα μέτρα της πανδημίας (κούρσες ενός ατόμου κ.λπ.) εν τούτοις καμία χρηματοδότηση δεν προβλέφθηκε για τον κλάδο. Ούτε καν πρόγραμμα του ΕΣΠΑ δεν πήραν. «Όλοι τέθηκαν εκτός συστήματος. Ακόμα και από την ενίσχυση μέσω Περιφέρειας. Ούτε εκεί πληρούσε κανείς μας τις προϋποθέσεις για ένταξη», λέει ο κ. Τζουβέκας.