Οι καταναλωτές μπορεί να έχουν αρχίσει να πατάνε φρένο στις αγορές τους, όμως η αξία των πωλήσεων στο οργανωμένο λιανεμπόριο θα διατηρηθεί και φέτος σε ανοδική τροχιά χάρη στο μπαράζ ανατιμήσεων που επιβάλει το διεθνές πληθωριστικό κύμα, όπως προκύπτει απ’ την έρευνα της IRI Hellas. Κάτι που σημαίνει πως τα Σούπερ Μάρκετ μπορεί να δέχονται πιέσεις στα περιθώρια κέρδους τους κυρίως απ’ το αυξημένο ενεργειακό κόστος, ωστόσο το «ταμείο» τους θα δει νέα υψηλά. Κάτι που τελικά ίσως τους δώσει περιθώρια ελιγμών καθώς πλέον οι καταναλωτές αρχίζουν να στρέφονται σε πιο φθηνές λύσεις, όπως τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, στα οποία τα σούπερ μάρκετ έχουν εκ των πραγμάτων μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους. Κάτι βέβαια που σημαίνει ότι η ιδιωτική ετικέτα θα κρίνει και τις ηγετικές δυνάμεις στις νέες αλλαγές που έρχονται στην αγορά.
Σύμφωνα με την έρευνα, που παρουσίασε χθες η κα Δήμητρα Κατσίπη, εμπορική διευθύντρια της εταιρείας ερευνών κατά τη διάρκεια της ημερίδας Food Retail CEO Forum, η αύξηση των πωλήσεων ταχυκίνητων προϊόντων στο οργανωμένο λιανεμπόριο μπορεί να είναι μεταξύ 0,8% και 1,6% με βάση τα δύο σενάρια που επεξεργάστηκε η IRI Hellas.
Στο πρώτο σενάριο, μία αύξηση του πληθωρισμού κατά 3%, θα μπορούσε να δώσει ένα θετικό πρόσημο +0,8%, εξήγησε η κα Κατσίπη. Μοναδική κατηγορία που θα κινούνταν πτωτικά θα ήταν «τα είδη προσωπικής υγιεινής και ομορφιάς» (-2,8%). Τα «τρόφιμα – ποτά» θα είχαν αύξηση 1,1% και τα «οικιακά είδη» 2,8%.
Με δεδομένο ότι το 80% της αγοράς των ταχυκίνητων προϊόντων ανήκει στα «τρόφιμα – ποτά» εκ των οποίων το 57% αφορά τυποποιημένα προϊόντα, η έρευνα εξειδικεύει σε κάποια προϊόντα στην εν λόγω κατηγορία. Σύμφωνα λοιπόν με το πρώτο σενάριο τα τυποποιημένα προϊόντα αναμένεται να καταγράψουν μία αύξηση στην αξία των πωλήσεων 4,3% με τις υπόλοιπες κατηγορίες ουσιαστικά να κρατούν αντίβαρο. Τα αλκοολούχα ποτά αναμένεται να έχουν, σύμφωνα με την έρευνα, μείωση 6,9%, τα αναψυκτικά 2,9% και τα γαλακτοκομικά 2,2%.

Στο δεύτερο σενάριο που επεξεργάστηκε η IRI Hellas ο πληθωρισμός αναμένεται να κυμανθεί στο 5%. Σε αυτή την περίπτωση εκτιμά πως το σύνολο των πωλήσεων ταχυκίνητων προϊόντων θα παρουσιάσει αύξηση 1,6% με τα «τρόφιμα ποτά» να εμφανίζουν +1,8%, τα «οικιακά είδη» 5,4% ενώ η πτώση στα «είδη προσωπικής υγιεινής και ομορφιάς» αναμένεται μεγαλύτερη, φθάνοντας το 3,5%.
Στις υποκατηγορίες των «τροφίμων – ποτών», η IRI Hellas περιμένει, με βάση το δεύτερο σενάριο που επεξεργάστηκε, αύξηση 5% στην αξία των πωλήσεων τυποποιημένων προϊόντων. Αντίθετα μείωση 6% αναμένεται για τα αλκοολούχα ποτά, 2,3% για τα αναψυκτικά και 1,7% για τα γαλακτοκομικά.
Σημειωτέον πως, σύμφωνα με την κα Κατσίπη, το 2021 έκλεισε με οριακή αύξηση 0,8% για τις πωλήσεις ταχυκίνητων προϊόντων στο οργανωμένο λιανεμπόριο, που προήλθε κατά βάση απ’ την αύξηση 1,1% των τυποποιημένων ενώ τα υπόλοιπα υποχώρησαν.
