Μπορεί ο Βλαντιμίρ Πούτιν να μην άνοιξε τα χαρτιά του στην παρέλαση της «Νίκης» στις 9 Μαΐου στην Κόκκινη Πλατεία για τις επόμενες κινήσεις του στην Ουκρανία, αλλά όλες οι πλευρές ετοιμάζονται για τα χειρότερα, καθώς εμπεδώνεται η αίσθηση ότι ο πόλεμος θα διαρκέσει για καιρό ακόμα και οι συνέπειες θα είναι μακροπρόθεσμες.
Οι μεν Ηνωμένες Πολιτείες περιμένουν ότι η Ρωσία θα επιτεθεί και στην Υπερδνειστερία, σύμφωνα με σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της επικεφαλής των αμερικανικών μυστικών υπηρεσιών, ενώ το Κογκρέσο δρομολογεί τις διαδικασίες για να εγκρίνει πακέτο μαμούθ 40 δισεκατομμυρίων δολαρίων προς ενίσχυση της Ουκρανίας.
Η δε Ευρώπη ετοιμάζεται να υποστεί ένα ενεργειακό σοκ έτσι κι αλλιώς, αλλά ειδικά μετά την αιφνίδια ανακοίνωση του Κιέβου ότι διακόπτει από σήμερα τη ροή ρωσικού αερίου προς την Ευρώπη μέσω του σταθμού της Σοχρανίφκα, ο οποίος περνά από το ελεγχόμενο στο μεγαλύτερο μέρος του από τους Ρώσους Λουχάνσκ. Από τον αγωγό μεταφέρονται 32,6 εκατομμύρια κυβικά μέτρα αερίου την ημέρα, ενώ ήδη από νωρίτερα η Κομισιόν εξετάζει μέτρα για περιορισμό κατανάλωσης ενέργειας, όπως την επέκταση της τηλεργασίας, τον περιορισμό στη χρήση αυτοκινήτων με παρότρυνση για οικονομικότερη οδήγηση, αξιοποίηση των δημόσιων μεταφορών, των ποδηλάτων και του… περπατήματος!
Η Ευρώπη πάντως συνεχίζει να στηρίζει την ουκρανική αντίσταση, με τον Βολοντιμίρ Ζελένσκι να διαβεβαιώνει τη νύχτα ότι οι πόλεις που έχουν καταληφθεί από τους Ρώσους θα απελευθερωθούν και να συγχαίρει τους στρατιώτες της χώρας του για την «υπεράνθρωπη δύναμη» που επιδεικνύουν. «Αναμένονται νίκες σε εβδομαδιαία και ακόμη και ημερήσια βάση» δήλωσε ο Ζελένσκι, αποκαλύπτοντας ότι η Ουκρανία δέχθηκε από τις 24 Φεβρουαρίου, που άρχισε η ρωσική εισβολή 2.250 πυραυλικά χτυπήματα, καθώς «οι βομβαρδισμοί δεν σταματούν, ούτε τη μέρα ούτε τη νύχτα», όπως είπε.
Κατά τον Ουκρανό πρόεδρο οι ρώσοι εισβολείς διώχνονται «σταδιακά» από περιοχές, όπως το Χάρκοβο και κάτι ανάλογο αισιοδοξεί ότι θα γίνει στη Χερσώνα, την Μελιτόπολη, την Μπερντιάνσκ, την Μαριούπολη κι αλλού. Παραδέχθηκε πάντως ότι ειδικά για την Μαριούπολη η χώρα του δεν έχει λάβει τα όπλα, που χρειάζεται για να σταματήσει την πολιορκία, που δέχεται η πόλη.
Χθες Τρίτη δημοσιεύτηκαν συγκλονιστικές φωτογραφίες από τους αποκαμωμένους και τραυματισμένους μαχητές που παραμένουν και συνεχίζουν να αντιστέκονται στο εργοστάσιο του Αζοφστάλ, με τον Ζελένσκι να κατηγορεί τη Μόσχα ότι η Ρωσία απορρίπτει όλες τις προτάσεις του για τη διάσωσή τους. Η αντιπρόεδρος της ουκρανικής κυβέρνησης Ιρίνα Βερεσούκ δήλωσε ότι «υπάρχουν σοβαρά τραυματισμένοι άνθρωποι που θα πρέπει επειγόντως να απομακρυνθούν… η κατάσταση επιδεινώνεται μέρα με τη μέρα».
Αμερικανικοί φόβοι για Μολδαβία και στρατιωτική βοήθεια στην Ουκρανία
Σε δηλώσεις της προς τον τύπο η επικεφαλής των Υπηρεσιών Πληροφοριών των Ηνωμένων Πολιτειών Άβριλ Χέινς, εξέφρασε την εκτίμηση ότι ο Πούτιν δεν πρόκειται να σταματήσει τον πόλεμο, ακόμα κι αν κατακτήσει το Ντονμπάς, αλλά προτίθεται να επιτεθεί και στην Υπερδνειστερία, με το ιδιότυπο καθεστώς εντός της Μολδαβίας και το ισχυρό ρωσόφωνο στοιχείο, για το οποίο η Μόσχα έχει ισχυριστεί ότι καταπιέζεται από την κυβέρνηση του Κισινάου.
Η Χέινς εκτίμησε επίσης ότι η Ρωσία θα μπορούσε να κάνει χρήση πυρηνικών αν αντιμετώπιζε υπαρξιακή απειλή, ενώ πρόσθεσε ότι δεν αποκλείεται ο Πούτιν να επιβάλει ακόμα και στρατιωτικό νόμο στη χώρα του για να ενισχύσει τις πολεμικές του προσπάθειες.
Το βράδυ της Τρίτης προχώρησαν οι διαδικασίες στο Κογκρέσο, ώστε να εγκριθεί το πακέτο των 40 δισεκατομμυρίων δολαρίων για στρατιωτική και όχι μόνο, βοήθεια στην Ουκρανία.
Με αυτά τα χρήματα το Κίεβο θα μπορέσει να εξοπλιστεί με άρματα μάχης, συστήματα αντιαεροπορικής άμυνα και απόκρουσης κυβερνοεπιθέσεων κ.α.
Αλλά και η Ευρώπη συνεχίζει τη στήριξη προς την Ουκρανία με πολλούς τρόπους.
Χθες έγινε γνωστό ότι η Γερμανία όχι μόνο θα διαθέσει στην Ουκρανία επτά πυροβόλα «Panzerhaubitze 2000», αλλά θα εκπαιδεύσει και δεκάδες ουκρανούς, που θα αποτελέσουν τα πληρώματα των αυτοκινούμενων βαρέων πυροβόλων. Τα συγκεκριμένα τεθωρακισμένα αυτοκινούμενα πυροβόλα διαθέτουν απλές οβίδες και το δραστικό βεληνεκές τους φτάνει τα 30 χιλιόμετρα, ίσως και περισσότερο με τον κατάλληλο επιπλέον εξοπλισμό.
Ο ενεργειακός εφιάλτης στην Ευρώπη
Η Ευρώπη πάντως ζει και λαμβάνει μέτρα για τις επιπτώσεις από την ενεργειακή κρίση. Η ανακοίνωση της ουκρανικής εταιρείας που διαχειρίζεται το σύστημα μεταφοράς αερίου (GTSOU), ότι διακόπτει από σήμερα, «λόγω ανωτέρας βίας» τη ροή ρωσικού αερίου προς την Ευρώπη μέσω του σταθμού της Σοχρανίφκα, αιφνιδίασε τις Βρυξέλλες. Η GTSOU υποστηρίζει ότι δεν μπορεί να λειτουργήσει τον σταθμό συμπίεσης του Νοβοπσκόφ, λόγω «της παρέμβασης των κατοχικών δυνάμεων στην τεχνική διαδικασία».
Σημειωτέον ότι ο σταθμός, ο οποίος βρίσκεται στην περιφέρεια του Λουχάνσκ, είχε καταληφθεί από τις ρωσικές δυνάμεις και τους φιλορώσους αυτονομιστές.
Η ποσότητα των 32,6 εκατ. κυβικών μέτρων αερίου, που μεταφέρει την ημέρα, είναι ίση με το ένα τρίτο του ρωσικού φυσικού αερίου που μεταφέρεται στην Ευρώπη μέσω της Ουκρανίας.
Η ρωσική εταιρεία Gazprom, η οποία και στέλνει το αέριο στους Ευρωπαίους, δήλωσε από την πλευρά της ότι δεν είναι τεχνικά εφικτό, ήτοι είναι «τεχνολογικώς αδύνατον» να μεταφερθεί όλος ο όγκος του αερίου μέσω του σταθμού Σούτζα, όπως πρότειναν οι Ουκρανοί. Ισχυρίζεται δε ότι δεν υπάρχει καμία «ανωτέρα βία» και «κανένα εμπόδιο» στη μεταφορά του αερίου, όπως γινόταν μέχρι σήμερα, αφήνοντας αιχμές και επιρρίπτοντας ευθύνες στους Ουκρανούς για την εξέλιξη αυτή.
Τυχαία ή όχι, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξετάζει αυτές τις μέρες ένα πακέτο μέτρων για τον περιορισμό στην κατανάλωση ενέργειας από τους ευρωπαίους πολίτες. Επικαλούμενη και στοιχεία από τη Διεθνή Υπηρεσία Ενέργειας, η Κομισιόν συζητά πολύ συγκεκριμένες αλλαγές στην καθημερινότητα των πολιτών για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος.
Μεταξύ αυτών είναι η επέκταση της τηλεργασίας, καθώς ένα τέτοιο μέτρο ισοδυναμεί με 170.000 λιγότερα βαρέλια ημερησίως, αφού περιορίζονται οι μετακινήσεις!
Επίσης προτείνει την κοινή χρήση αυτοκινήτου με άλλους ανθρώπους, ήπια οδήγηση, με ταυτόχρονη μείωση των ορίων ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους, θέσπιση ημερών, όπως οι Κυριακές «χωρίς αυτοκίνητα», χρήση τρένου παρά αεροπλάνου σε πολλές μετακινήσεις, αλλά και αξιοποίηση των δημόσιων μέσων μεταφοράς και των ποδηλάτων, ενώ ιδιαίτερη μνεία γίνεται ακόμα και στη σημασία του περπατήματος, ως τρόπο για ορισμένες από τις καθημερινές μετακινήσεις των ανθρώπων.