Συμπληρώνεται το παζλ των αναγκαίων έργων για την έλευση του φυσικού αερίου στη Δυτική Ελλάδα. Την προηγούμενη Πέμπτη έγιναν στη Ρεβυθούσα τα εγκαίνια του σταθμού φόρτωσης υγροποιημένου φυσικού αερίου για τα αποκεντρωμένα αστικά δίκτυα, παρουσία του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστα Πλακιωτάκη.
Όπως επισημάνθηκε κατά τη διάρκεια της τελετής εγκαινίων του Truck Loading Station από την διευθύνουσα σύμβουλο του ΔΕΣΦΑ Μαρία Ρίτα Γκάλι, στις πρώτες υποψήφιες περιοχές για χρήση του μεταφερόμενου με φορτηγά LNG είναι η Δυτική Ελλάδα.
Για τον σκοπό αυτό, ο ΔΕΔΑ έχει αυτή τη στιγμή σε εξέλιξη, διεθνή διαγωνισμό για την κατασκευή δύο μονάδων αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου στην ΒΙΠΕ Πατρών και στο Αγρίνιο.
Το φυσικό αέριο θα φτάνει με ειδικά φορτηγά σε υγρή μορφή και υπό πολύ υψηλή πίεση στον σταθμό της ΒΙΠΕ Πατρών, όπου κάτω από ειδική διαδικασία θα γίνεται ξανά αέριο, για να διοχετεύεται στη συνέχεια στο τοπικό δίκτυο διανομής.
Το φυσικό αέριο θα φθάσει στην Πάτρα, το Αγρίνιο και τον Πύργο, με έργα συνολικού προϋπολογισμού 42 εκατ. ευρώ (πλέον Φ.Π.Α.) τα οποία συγχρηματοδοτούνται από κεφάλαια της ΔΕΔΑ και πόρους του ΕΣΠΑ 2014-2020 και το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων της Περιφέρειας. Στο πλαίσιο των έργων θα κατασκευαστούν συνολικά 208 χιλιόμετρα δικτύου με ορίζοντα ολοκλήρωσης το τέλος του 2023.
Τη δημιουργία ενός δικτύου διακίνησης υγροποιημένου φυσικού αερίου που θα καλύψει τις ανάγκες νοικοκυριών, επιχειρήσεων και βιομηχανιών και στη Δυτική Ελλάδα σηματοδοτεί η έναρξη λειτουργίας του νέου σταθμού εφοδιασμού βυτιοφόρων οχημάτων στις εγκαταστάσεις του τερματικού σταθμού φυσικού αερίου του ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα.
Πλέον με τις νέες αυτές εγκαταστάσεις θα δίνεται η δυνατότητα σε βυτιοφόρα οχήματα που θα περνούν από το λιμάνι της Ελευσίνας στη Ρεβυθούσα, να εφοδιάζονται με υγροποιημένο φυσικό αέριο το οποίο θα μεταφέρεται οδικώς στην Πάτρα, το Αγρίνιο και τον Πύργο όπου ήδη η Περιφέρεια προετοιμάζεται για τις δεξαμενές και τα δίκτυα διανομής.
Μέχρι τα τέλη του 2023 ο χρόνος της μετάβασης στις εγκαταστάσεις του ΔΕΣΦΑ θα περιοριστεί καθώς τα βυτιοφόρα θα μπορούν να μεταφέρονται με ferry από το λιμάνι του Περάματος, ενώ όταν ετοιμαστεί το λιμάνι της Αρμύρας Μεγάρων ο χρόνος θα περιοριστεί στα 10 λεπτά.
Ο χρόνος που χρειάζεται για να γεμίσει ένα φορτηγό με LNG υπολογίζεται στα 30 λεπτά ενώ η πρόσβαση στις εγκαταστάσεις θα προγραμματίζεται από τις εταιρείες διαχείρισης, οι οποίες θα πρέπει να κλείσουν τους αποθηκευτικούς χώρους των δεξαμενών.
Μέσω της μεταφοράς του LNG με φορτηγά από τη Ρεβυθούσα, θα μπορούν πλέον οι καταναλωτές να καρπωθούν τα οφέλη που συνεπάγεται η χρήση του καυσίμου, όπως το ανταγωνιστικό κόστος σε σύγκριση με το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο των αγωγών αλλά και το χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα.
Το κυριότερο είναι ότι πλέον θα αποκτήσουν πρόσβαση στο φυσικό αέριο και καταναλωτές που δεν είναι συνδεδεμένοι με το δίκτυο του φυσικού αερίου, καθώς επίσης και φορτηγά και βαρέα οχήματα.
Η διευθύνουσα σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ Μαρία Ρίτα Γκάλι ανήγγειλε και την επένδυση του small scale LNG, δηλαδή της ανάπτυξης στο λιμάνι της Πάτρας προβλήτα με εγκαταστάσεις αποθήκευσης και εφοδιασμού μικρότερων δεξαμενόπλοιων. Με τον τρόπο αυτό το LNG θα χρησιμοποιείται ως καύσιμο κίνησης των πλοίων, αλλά και για τη μεταφορά του σε άλλες περιοχές προκειμένου να χρησιμοποιηθεί από νοικοκυριά κι επιχειρήσεις.
Οι εγκαταστάσεις αυτές θα ανοίξουν τον δρόμο ώστε το LNG να συμπληρώσει και το αστικό δίκτυο φυσικού αερίου που θα φτιαχτεί στη Δυτική Ελλάδα. Επιπλέον, αναμένεται να δώσει προστιθέμενη αξία στο λιμάνι της Πάτρας καθώς θα ενισχύσει την ανταγωνιστικότητά του στην ευρύτερη περιοχή της Αδριατικής και του Ιονίου, έχοντας παράλληλα θετικό περιβαλλοντικό αντίκτυπο με τη χρήση του LNG ως ναυτιλιακό καύσιμο.
Να σημειωθεί ωστόσο, ότι η προοπτική κατασκευής δεξαμενών αποθήκευσης LNG για ναυτιλιακή χρήση, βρίσκει αντίθετη τη Δημοτική αρχή της Πάτρας, που έχει εκφράσει σοβαρές επιφυλάξεις με πρόφαση θέματα ασφάλειας.
Στη Δυτική Ελλάδα και την Πελοπόννησο προγραμματίζονται επενδύσεις 94 εκατ. ευρώ για την τροφοδοσία νέων περιοχών και χρηστών. Περιλαμβάνονται η κατασκευή αγωγού από την Μεγαλόπολη προς την Πάτρα, για τη διασύνδεση της πόλης και της ΒΙ.ΠΕ., έπειτα από σχετικό αίτημα της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας.