Ένας στους δύο καταναλωτές που ανήκουν στην κατηγορία των επισφαλών πελατών των εταιρειών προμήθειας είναι ενεργειακοί τουρίστες, δηλαδή καταναλωτές που μετακινούνται από πάροχο σε πάροχο αφήνοντας απλήρωτους λογαριασμούς.
Το φαινόμενο οξύνθηκε τον τελευταίο χρόνο ως αποτέλεσμα της ενεργειακής κρίσης αλλά και από την απόφαση της κυβέρνησης να επιτρέψει αζημίως μέσα στο καλοκαίρι τις μετακινήσεις πελατών, με το σκεπτικό να δώσει την ελευθερία της επιλογής ανάλογα με το ύψος των τιμολογίων ρεύματος.
Η αναζωπύρωση του φαινομένου των ανεξόφλητων οφειλών που κινδυνεύει να δημιουργήσει προβλήματα βιωσιμότητας στις επιχειρήσεις, σε μια περίοδο που η ρευστότητα αποτελεί προαπαιτούμενο για να ανταποκριθούν στα αυξημένες χρηματοοικονομικές απαιτήσεις, έχει αρχίσει να δημιουργεί έντονο προβληματισμό στους παρόχους.
Επιταχύνει μάλιστα τις διαδικασίες για τη δημιουργία ενεργειακού «Τειρεσία», προκειμένου να υπάρξει μία άμυνα του κλάδου απέναντι στο φαινόμενο των συνειδητά κακοπληρωτών.
Για το θέμα υπάρχει ήδη ομοφωνία των προμηθευτών ενέργειας μέσω του συνδέσμου τους (ΕΣΠΕΝ) και έχουν αναληφθεί όλες οι πρωτοβουλίες για την δημιουργία ενός αντίστοιχου μηχανισμού. Το μέτρο θα εφαρμοστεί ανεξάρτητα από τις πρωτοβουλίες που θα αναληφθούν σε κυβερνητικό επίπεδο και οι οποίες συνδέονται με τις αλλαγές σε άρθρα του κώδικα προμήθειας που σχετίζονται με τις ληξιπρόθεσμες οφειλές και την καθολική υπηρεσία.
Στην αγορά εκτιμούν ότι ο χρόνος εφαρμογής του μέτρου θα εξαρτηθεί από το μοντέλο που θα επιλεγεί. Όπως λέει στέλεχος του κλάδου, εάν επιλέξουμε να συστήσουμε μια νέα εταιρεία όπως έκαναν οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών μπορεί να χρειαστούν και δύο χρόνια. Υπάρχουν όμως και λιγότερο σύνθετες διαδικασίες που θα επέτρεπαν την λειτουργία του νέου μηχανισμού ακόμη και μέσα στην επόμενη χρονιά.
Στόχος είναι να δημιουργηθεί μία βάση δεδομένων από «κόκκινους» καταναλωτές ώστε οι εταιρείες να γνωρίζουν εκ των προτέρων την αξιοπιστία του πελάτη που παίρνουν. «Τώρα είναι ώριμη η αγορά για να προχωρήσουμε στην δημιουργία μιας ειδικής πλατφόρμας που θα περιλαμβάνει δεδομένα και στοιχεία λογαριασμών πελατών» λέει στέλεχος εταιρείας προμήθειας.
Ο ενεργειακός Τειρεσίας είναι ένα από τα μέτρα πρόληψης που λαμβάνουν οι προμηθευτές ενέργειας. Το δεύτερο είναι ρυθμίσεις που θα γίνουν από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας που δείχνει μετά από καιρό να έχει πειστεί για τις στρεβλώσεις που υπάρχουν στην αγορά και έχει ζητήσει την συνδρομή της ΡΑΕ.
Οι προμηθευτές δηλώνουν υπέρμαχοι της πρότασης του Ρυθμιστή για την αντιμετώπιση του «ενεργειακού τουρισμού». Η ρυθμιστική αρχή έχει από καιρό στείλει στο ΥΠΕΝ γνωμοδότηση για την αντιμετώπιση του φαινομένου των «μπαταχτσήδων» της ενέργειας. Με βάση αυτή, οι προμηθευτές θα μπορούν να κόβουν το ρεύμα σε καταναλωτή πρώην πελάτη τους ακόμη κι αν αυτός έχει αλλάξει πάροχο, στην περίπτωση που εκείνος δεν έχει εξοφλήσει τις οφειλές του ή δεν καταβάλλει τις δόσεις με τις οποίες έχει διακανονίσει το χρέος του στην προηγούμενη εταιρεία που τον ηλεκτροδοτούσε.
Η ΡΑΕ έχει προτείνει επίσης την καθιέρωση ενός συστήματος «Debt Flagging» που θα τηρεί ο ΔΕΔΔΗΕ και με βάση τις εντολές των προμηθευτών ρεύματος οι πελάτες θα χρωματίζονται με «κόκκινη» σήμανση εφόσον έχουν χρέη και με «πράσινη» όσοι έχουν εξοφλήσει ή έχουν διακανονίσει τις οφειλές τους.
Στην περίπτωση που δεν εξοφλήσουν το δεύτερο λογαριασμό, ο προμηθευτής ηλεκτρικής ενέργειας θα μπορεί να δώσει εντολή αποκοπής και αυτομάτως ο καταναλωτής θα μεταφέρεται στη βάση με τους κόκκινους πελάτες κάτι που θα τον εμποδίζει να αλλάξει προμηθευτή.
Εφόσον φανεί συνεπής και εξοφλήσει όλο το ποσό της οφειλής ή αν τη διακανονίσει, τότε ο προμηθευτής οφείλει να προχωρήσει στην απενεργοποίηση της εντολής διακοπής του φορτίου και να επισημάνει με «πράσινη» ένδειξη τον πελάτη. Μόνο τότε, ο τελευταίος αποκτά το δικαίωμα αλλαγής προμηθευτή.