Πληγή στα έσοδα για τον Οργανισμό Λιμένος Πάτρας, τα Λιμενικά Ταμεία αλλά και Δήμους στη Δυτική Ελλάδα με απώλειες εκατομμυρίων ευρώ, προκαλεί η μεγάλη καθυστέρηση στην ανάπτυξη νέων λιμενικών εγκαταστάσεων με Μαρίνες και Αλιευτικά Καταφύγια.
Παρά το γεγονός ότι μέσα από το Ειδικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης για τον Τουρισμό αλλά και το Περιφερειακό Χωροταξικό Πλαίσιο Δυτικής Ελλάδας έχει ήδη προσδιοριστεί ο στόχος που είναι η ανάπτυξη πάνω από 2.700 θέσεων ελλιμενισμού για τουριστικά σκάφη, η πορεία των σχετικών επενδύσεων κινείται σερ πολύ χαμηλά επίπεδα.
Συγκριμένα σε όλη τη Δυτική Ελλάδα έχει προχωρήσει η χωροθέτηση αλλά εκκρεμεί η κατασκευή 1.900 περίπου νέων θέσεων ελλιμενισμού τουριστικών σκαφών ενώ ήδη διατίθενται περί τις 800 θέσεις.
Την σχετική πρόβλεψη για την επέκταση του δικτύου εξυπηρέτησης τουριστικών σκαφών στην Δυτική Ελλάδα έχουν κάνει η Γενική Γραμματεία Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης και το ΤΑΙΠΕΔ στο οποίο ανήκουν οι λιμενικές εγκαταστάσεις.
Ειδικότερα οι περιοχές στις οποίες έχουν χαρακτηρισθεί ως Μαρίνες και προβλέπεται η επέκτασή τους είναι στην Αγυιά, εντός του κεντρικού λιμένα της Πάτρας και σε Κυλλήνη, Πάλαιρο, Ακτιο, Κατάκολο, Μεσολόγγι και Γρίμποβο Ναυπάκτου.
Σήμερα η Μαρίνα της Πάτρας μπορεί να φιλοξενήσει περί τα 300 σκάφη, αριθμός μειωμένος λόγων των πρόσφατων καταστροφών (29-11-2021 και 30-11-2021).
Το Γραφείο Μαρίνας του Δήμου σε συνεργασία με την Αντιδημαρχία Οικονομικής Διαχείρισης έχει ανακοινώσει ότι προχωρά στην ανακατασκευή θέσεων ελλιμενισμού.
Η δαπάνη για την αποκατάσταση της ηλεκτρομηχανολογικής εγκατάστασης και αντικατάσταση των τριών κατεστραμμένων πλωτών προβλητών σύμφωνα με την σχετική επιστολή του Δημάρχου κ. Πελετίδη προς τον Αναπληρωτή Υπουργό Εσωτερικών κ. Πέτσα και τον Υφυπουργό παρά τον Πρωθυπουργό κ.Τριαντόπουλο, ανέρχεται στα 800 χιλ. ευρώ ενώ άλλα 1,2 εκατ. ευρώ απαιτούνται για την πλήρη επισκευή όλων των ζημιών των λιμενικών υποδομών.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου Τουρισμού μόνο το 30% των προβλεπόμενων θέσεων ελλιμενισμού έχει ολοκληρωθεί στη Δυτική Ελλάδα.
Στο νέο Περιφερειακό χωροταξικό της η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας στοχεύει στην ανάπτυξη νέων θέσεων ελλιμενισμού σκαφών ως βασική παράμετρο, μεταξύ άλλων, την ανάπτυξη του ποιοτικού, υψηλού επιπέδου τουρισμού στα παράλια της.
Κλάδοι στους οποίους η περιφέρεια θεωρεί ότι η προσέλκυση τουριστικών σκαφών θα έχει τα μεγαλύτερα συγκριτικά πλεονεκτήματα με ευνοϊκές προοπτικές ανάπτυξης είναι οι τουριστικές υπηρεσίες σε διάφορες μορφές τουρισμού, η προώθηση των μορφών τουρισμού υψηλής προστιθέμενες αξίας, των εναλλακτικών μορφών τουρισμού και του θεματικού τουρισμού.
Σύμφωνα με έρευνα της διαΝΕΟσις, στα πλαίσια του στρατηγικού σχεδίου για την ανάπτυξη των τουριστικών λιμενικών εγκαταστάσεων, η χώρα θα μπορούσε να αναμένει έσοδα το λιγότερο 330 εκατ. ευρώ και το ανώτερο 600 εκατ. Ευρώ σε ετήσια βάση μέσα στην επόμενη 8ετίας όταν ολοκληρωθεί η κατασκευή του συνόλου των θέσεων ελλιμενισμού.
Σύμφωνα με την έρευνα στην Ευρώπη υπολογίζεται ότι υπάρχουν 6 εκατομμύρια ενώ 48 εκατομμύρια Ευρωπαίοι συμμετέχουν τακτικά σε δραστηριότητες που σχετίζονται μαζί τους.
Στη χώρα μας υπολογίζεται ότι υπάρχουν περίπου 170.000 σκάφη αναψυχής, εκ των οποίων 6.109 ήταν επαγγελματικά. Πρόκειται γενικά για μια αγορά που ακμάζει και στην Ελλάδα τα έσοδα το 2018 πλησίασαν το μισό δισεκατομμύριο ευρώ (433,4 εκατ.). Το 80% της ζήτησης για σκάφη αναψυχής στην Ελλάδα προέρχεται, βεβαίως, από αλλοδαπούς τουρίστες.