Ελαφρά πτωτική πορεία φαίνεται να ακολουθεί το καλάθι του νοικοκυριού για 7η εβδομάδα που είναι σε εφαρμογή το καλάθι του νοικοκυριού και τέσσερις νέες κατηγορίες προϊόντων έρχονται να δώσουν μια εορταστική χροιά στις αγορές των καταναλωτών, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας Inesis.
Το «Καλάθι των Χριστουγέννων» περιλαμβάνει γαλοπούλα, μοσχάρι, βασιλόπιτα ή/και τσουρέκι, και σοκολάτα. Παράλληλα μια νέα αλυσίδα, το Super Market Κάντζας, αποφάσισε να συμμετάσχει εθελοντικά στο μέτρο.
Αναλύοντας τα δεδομένα του e-katanalotis της 14ης Δεκεμβρίου διαπιστώνουμε ότι σχεδόν όλες οι αλυσίδες ήταν τυπικές στην συμβατική τους υποχρέωση, και διέθεσαν προϊόντα και στις 51 προβλεπόμενες κατηγορίες, με εξαίρεση το e-food (δεν δίνει την κατηγορία «Τυρί με χαμηλά Λιπαρά). Σε σχέση με τα προσφερόμενα ανά κατηγορία προϊόντα, και αυτή την βδομάδα διαπιστώνουμε ότι η πλειονότητα των αλυσίδων προσφέρουν τουλάχιστον ένα προϊόν μέσα σε κάθε κατηγορία. Μεγαλύτερη ποικιλία προϊόντων φαίνεται να προσφέρει το MarketIn (116) και ακολουθεί ο Γαλαξίας (103 προϊόντα) και το efood (82).
Υπολογίζοντας το ελάχιστο κόστος του καλαθιού βάσει τιμής πώλησης και ανά αλυσίδα, διαπιστώνουμε ότι αυτή την βδομάδα ΑΒ Βασιλόπουλος προσφέρει το φθηνότερο καλάθι με ελάχιστο κόστος 108.05 €, ακολουθεί το καλάθι του Σκλαβενίτη με ελάχιστο κόστος 109.73 € και του BAZAAR με ελάχιστο κόστος 110.81 €.
Εξετάζοντας το κόστος του καλαθιού λαμβάνοντας υπόψη εκτός από την τιμή του εκάστοτε προϊόντος και την προσφερόμενη ποσότητα (τιμή μονάδας) τα αποτελέσματα διαφοροποιούνται ελαφρώς. Ο Κρητικός με 176.57 € φαίνεται να προσφέρει το πιο «συμφέρον» καλάθι ενώ ακολουθεί ο Σκλαβενίτης με ελάχιστο κόστος 191.7 €, και ακολουθούν ο ΑΒ Βασιλόπουλος με ελάχιστο κόστος τα 193.3€ και το Lidl με 193.83€.
Η σχέση τιμής πώλησης και τιμής ανά μονάδα εισάγει και την έννοια του «βάρους» του καλαθιού. Όσο πιο κοντά στο 100% ή και μεγαλύτερο αυτής είναι η τιμή πώλησης προς την τιμή ανά μονάδα τόσο μεγαλύτερη είναι η προσφερόμενη ποσότητα των προϊόντων στο καλάθι. ( Και αυτή την εβδομάδα το καλάθι που προσφέρει ο Μασούτης φαίνεται να είναι «βαρύτερο», ενώ ακολουθεί το καλάθι του Κρητικού και του Σκλαβενίτη.
Το ελάχιστο κόστος του καλαθιού ανά μονάδα προϊόντος μειώθηκε στο 80% των αλυσίδων(12/15 αλυσίδες) μεταξύ 7ης και 6ης εβδομάδας, ποσοστό ίδιο με αυτό της προηγούμενης βδομάδας. Για δεύτερη συνεχή βδομάδα το ελάχιστο κόστος του καλαθιού ανά μονάδα προϊόντος μειώνεται (-1.86%). Συνεπώς και αυτή την εβδομάδα η πλειονότητα των αλυσίδων εντείνει τις προσπάθειες να προσφέρει στον τελικό καταναλωτή ένα περιορισμένου κόστους καλάθι (περιπτώσεις όπου το ελάχιστο κόστος παρουσιάζει αυξομειώσεις συνήθως δικαιολογούνται από την ποικιλομορφία των προϊόντων (ανά κατηγορία) που εισάγουν/εξάγουν κάθε εβδομάδα από το καλάθι).
Αντίστοιχη είναι και η τάση που παρατηρείται στο ελάχιστο κόστος του καλαθιού βάσει τιμής πώλησης κάθε αλυσίδας ανά εβδομάδα, όπου για 2η συνεχόμενη βδομάδα υπάρχει μια ελαφριά τάση μείωσης τιμών (-1.4%).
Εξετάζοντας διαχρονικά το ελάχιστο κόστος του καλαθιού ανά αλυσίδα είναι διάχυτο ότι η πλειονότητα αυτών έχουν κάνει προσπάθειες να σχεδιάσουν και να προσφέρουν ανταγωνιστικά καλάθια των οποίων το μέσο κόστος φθίνει. Αυτή την εβδομάδα ο Χαλκιαδάκης φαίνεται να έχει μειώσει σημαντικά το ελάχιστο κόστος του καλαθιού (βάσει τιμής πώλησης) (-35% σε σχέση με την προηγούμενη βδομάδα), μείωση η οποία οφείλεται τόσο στην μείωση τιμών σε προϊόντα που είναι ίδια με την προηγούμενη εβδομάδα αλλά κυρίως στην αφαίρεση και προσθήκη προϊόντων με χαμηλότερη τιμή σε κατηγορίες όπως Απορρυπαντικά, Παρθένο Ελαιόλαδο, Κρέμες & Γάλα για Βρέφη, κτλ
Τέλος, εξετάζοντας το ελάχιστο κόστος βάσει τιμής ανά μονάδα, υπάρχουν αυξομειώσεις οι οποίες δεν είναι πάντα αρνητικές. Ενδεχομένως αλυσίδες που επένδυσαν στην δημιουργία ενός φθηνού καλαθιού) από την αρχή του εγχειρήματος να έχουν μικρότερα περιθώρια μείωσης του κόστους στον χρόνο. Αυτό όμως είναι κάτι το οποίο θα το εξετάσουμε μέσα στις επόμενες εβδομάδες λειτουργίας του καλαθιού.
Το καλάθι των Χριστουγέννων
Σε ότι αφορά προϊόντα που εντάχθηκαν στο καλάθι παρατηρούμε ότι όλες οι αλυσίδες ήταν τυπικές στην συμβατική τους υποχρέωση και προσφέρουν προϊόντα και στις 4 κατηγορίες με εξαίρεση την e-food (δεν υπάρχει διαθέσιμο προϊόν στην κατηγορία «βασιλόπιτα ή τσουρέκι»).
Οι περισσότερες αλυσίδες προσφέρουν σε κάθε μια από τις 4 κατηγορίες περισσότερα από ένα προϊόντα. Ειδικότερα την μεγαλύτερη ποικιλία φαίνεται να έχουν οι Σκλαβενίτης (21 προϊόντα) και ακολουθεί το MarketIn & Γαλαξίας με 12 και 10 προϊόντα αντίστοιχα. Επίσης, παρατηρούμε ότι στο μοσχάρι 10/16 (62.5%) και στην γαλοπούλα 6/16 (38%) αλυσίδες, δίνουν περισσότερα από ένα προϊόντα.
Υπολογίζοντας το ελάχιστο κόστος του καλαθιού μόνο για τα χριστουγεννιάτικα προϊόντα (τις 4 κατηγορίες) ανά αλυσίδα, διαπιστώνουμε ότι αυτή την βδομάδα ο Σκλαβενίτης προσφέρει το φθηνότερο καλάθι με ελάχιστο κόστος 12.35 ευρώ, ακολουθεί το καλάθι του Μασούτη με ελάχιστο κόστος 16.26 € και των BAZAAR και Γαλαξίας με ελάχιστο κόστος 16.4 € και 16.51 € αντίστοιχα.
Εξετάζοντας το κόστος του χριστουγεννιάτικου καλαθιού στις 4 νέες κατηγορίες λαμβάνοντας υπόψη την τιμή ανά μονάδα προϊόντος τα αποτελέσματα διαφοροποιούνται ελαφρώς. Ο Κρητικός με 22.91€ φαίνεται να προσφέρει το πιο «συμφέρον» καλάθι ενώ ακολουθεί το MarketIn με ελάχιστο κόστος 23.64 €, και ακολουθούν ο Σκλαβενίτης με ελάχιστο κόστος τα 25.63 € και το efresh με 26.35 €.
Σε ότι αφορά την κατηγορία «βασιλόπιτα ή τσουρέκι» οι τιμές πώλησης των προϊόντων για στο Χριστουγεννιάτικο καλάθι κυμαίνονται από 3.3 ευρώ έως 8.5 ευρώ το κιλό. Για τις σοκολάτες οι πραγματικές τιμές πώλησης του καλαθιού κυμαίνονται από 3 ευρώ έως 46 ευρώ το κιλό. Το μεγάλο εύρος τιμών φαίνεται να οφείλεται στην μεγάλη ποικιλία προϊόντων σοκολάτας που έχουν συμπεριληφθεί στο καλάθι. Όσο αφορά την γαλοπούλα και το μοσχάρι, οι τιμές πώλησης των προϊόντων που έχουν συμπεριληφθεί στο χριστουγεννιάτικο καλάθι κυμαίνονται από 4.9 ευρώ έως 11.4 ευρώ το κιλό για την γαλοπούλα , ενώ λίγο πιο ακριβό είναι το μοσχαράκι με τιμές πώλησης να κυμαίνονται μεταξύ 7.4 και 12.1 ευρώ το κιλό.