Στις 23 Νοεμβρίου 2022 οι Τούρκοι παρουσίασαν το κουφάρι ενός μαχητικού, το οποίο υποστηρίζουν ότι θα είναι εφάμιλλο του F-22, το ιερό δισκοπότηρο των ΗΠΑ.
Η πραγματικότητα είναι πώς επιχειρούν από το 2010 να φτιάξουν το δικό τους μαχητικό 5ης γενιάς. Ένα δικινητήριο μαχητικό αεροσκάφος που όπως λένε θα αποτελέσει την ραχοκοκκαλιά της πολεμικής τους αεροπορίας, αντικαθιστώντας το μονοκινητήριο F-16.
Περίπου 13 χρόνια μετά την έναρξη του φιλόδοξου προγράμματος, οι Τούρκοι κατάφεραν να παρουσιάσουν ένα κουφάρι χωρίς κινητήρες, χωρίς κοκ-πιτ, χωρίς… ρόδες
Περιχαρής, ωστόσο, την ημέρα παρουσίασης του κουφαριού, ο πρόεδρος των αμυντικών βιομηχανιών Τουρκίας Ισμαήλ Ντεμίρ εμφανίστηκε να υπογράφει πάνω στην σχετική μακέτα υπερασπιζόμενος το όραμα του Ερντογάν ότι το 2025 θα ξεκινήσει τις πτητικές δοκιμές.
Οι Τούρκοι υποστηρίζουν ότι θα φέρει τεχνολογία Stealth, δηλαδή θα κάνει άφεση χαμηλού ίχνους ανίχνευσης στα αντίπαλα ραντάρ, ενώ θα φέρει όλα τα… καλούδια της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας, όπως το εγχώριας ανάπτυξης ραντάρ τύπου AESA.
Όπως έχουμε δημοσιεύσει στο enikos.gr, οι Τούρκοι έχουν καλλιεργήσει τα τελευταία χρόνια σειρά συζητήσεων με χώρες που θα μπορούσαν να τους προσφέρουν κινητήρες. Η Νότια Κορέα, η Ουκρανία, η Ρωσία και η Μεγάλη Βρετανία είναι οι μερικές από τις χώρες με τις οποίες έχει κάνει τις ουσιαστικότερες συζητήσεις, μετά την «πόρτα» από τις ΗΠΑ, εξαιτίας του εμπάργκο όπλων ως απόρροια των κυρώσεων από τον νόμο CAATSA λόγω της προμήθειας των S-400 από την Ρωσία.
Εσχάτως άρχισαν να καλλιεργούνται ελπίδες ότι ίσως τα βρουν με την βρετανική Rolls Royce, που κατασκευάζει κινητήρες αεροσκαφών. Η αισιοδοξία εκπορεύεται, κυρίως σε δημοσιογραφικούς κύκλους, εξαιτίας της ανακοίνωσης της εταιρείας ότι ο Tufan Erginbilgic – Βρετανός και Τούρκος υπήκοος που έχει ζήσει και εργαστεί στο Βέλγιο, την Πορτογαλία, την Ισπανία, την Τουρκία, το Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ- διορίστηκε Διευθύνων Σύμβουλος και εκτελεστικός διευθυντής της Rolls-Royce Holdings plc.
Ωστόσο, ακόμη κι αν η αισιοδοξία μετατραπεί σε πραγματικότητα, ο Ερντογάν βιάζεται. Έχει πει πολλά, ειδικά για το «Εθνικό Μαχητικό» και το 2023 – που γιορτάζει η χώρα τα 100 χρόνια ίδρυσής της – ήρθε η ώρα του ταμείου. Κι αφού κινητήρας δεν υπήρχε, αποφάσισαν να προχωρήσουν σε κανιβαλισμό από τα καθηλωμένα F-16.
Επισήμως, ο Temel Kotil, Γενικός Διευθυντής της Turkish Aerospace Industries (ΤΑΙ), ανακοίνωσε ότι οι κινητήρες είναι προϊόντα του εγχώριου εργοστασίου υποπαραγωγής των κινητήρων των F-16, που λειτουργούσε υπό την άδεια των ΗΠΑ.
Μάλιστα, στην σχετική του συνέντευξη στο CNN Turk αποκάλυψε περιχαρής ότι κατάφεραν να ξεπεράσουν όλα τα προβλήματα, ώστε να επιταχύνουν τις τεχνολογικές εξελίξεις και αντί για το 2025, το αεροσκάφος να είναι έτοιμο το 2023 για την παρθενική του πτήση.
Γνώστες των αεροπορικών θεμάτων, με τους οποίους επικοινώνησε το enikos.gr , μας αποκάλυψαν την πιθανότερη εκδοχή του φιλόδοξου τουρκικού προγράμματος. Ότι στην ουσία το… stealth τουρκικό μαχητικό θα έχει τα πάντα από F-16 που κανιβαλίζουν οι Τούρκοι μηχανικοί, ώστε να το κάνουν να πετάξει και να ικανοποιήσουν τα όνειρα του Ερντογάν. Το πολυδιαφημιζόμενο TF-Χ δε θα είναι τίποτα άλλο τελικά από ένα δικινητήριο F-16 με ένα κουφάρι αμφιβόλου συμπεριφοράς στους αιθέρες. Κάτι που σημαίνει πως ακόμη κι αν έτσι καταφέρουν να κάνει μία υποτυπώδη βόλτα στους αιθέρες σε χαμηλό υψόμετρο, θα χρειαστούν χρόνια – ίσως και 10 – για την σταθεροποίησή του.
Κάνοντας ταμείο, μαζί με την απώλεια της επένδυσής της 1,4 δισ. δολαρίων, η Άγκυρα έχασε επίσης 9 δισ. δολάρια σε πιθανή οικονομική δραστηριότητα που θα προέκυπτε από τη μακροπρόθεσμη εμπλοκή της χώρας στο πρόγραμμα F-35. Εάν σε αυτά προσθέσουμε και τα πάνω από 4 δισ. που έχουν μέχρι στιγμής – κατά φημολογία – ξοδέψει για την μακέτα, ο τελικός λογαριασμός είναι πολύ πικρός.