Αύξηση της επιβατικής κίνησης κατά 79.618 άτομα ή ποσοστό 26,5 κατέγραψε το 2022 το λιμάνι της Πάτρας σε σχέση με το 2021 ενώ ανάλογη σχετικά αύξηση, 19,6% καταγράφηκε και στην κίνηση στα αυτοκίνητα/τροχόσπιτα ενώ στα δίκυκλα η αύξηση ήταν αρκετά μεγαλύτερη, σε ποσοστό 72,5%.
Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με την επεξεργασία των στοιχείων στην γραμμή Πάτρα – Ιταλία (προς Αγκόνα, Βενετία, Μπάρι, Μπρίντιζι) για την περίοδο 1/1/2022 έως 31/12/2022 μετακινήθηκαν:
@ 379.647 επιβάτες, έναντι 300.029 κατά την αντίστοιχη περίοδο του 2021,
@ 107.430 αυτοκίνητα/τροχόσπιτα έναντι 89.867 το 2021, ήτοι 17.563 ΙΧ οχήματα περισσότερα και
@ 6.010 δίκυκλα έναντι 3.485 το 2021, ήτοι 2.525 δίκυκλα οχήματα περισσότερα.
Το πρόσημο όσον αφορά στην επιβατική κίνηση που αποτελεί βαρόμετρο για την πορεία του λιμανιού. Μέσα σε μια διετία, κατά την περίοδο 2021-2022, ανέκτησε σε ποσοστό σχεδόν 80% τις απώλειες που καταγράφηκαν το 2020, κατά την έλευση της πανδημίας και την επιβολή απαγορευτικού στις μετακινήσεις με πλοία. Υπενθυμίζεται ότι το 2020 το λιμάνι της Πάτρας απώλεσε, προσωρινά ως φαίνεται, το 45,5% της επιβατικής κίνησης.
Εκτός από την επιβατική κίνηση η οποία βρίσκεται σε πορεία ανάκαμψης, στην κατηγορία Αυτοκίνητα – Τροχόσπιτα το 2022 το λιμάνι της Πάτρας «έπιασε» τα επίπεδα προ πανδημίας μεταφέροντας μόλις 1.300 οχήματα λιγότερα, σε σχέση με το 2019. Το 2020 ήταν μια χρονιά κατά την οποία η κίνηση στα ΙΧ μειώθηκε λόγω του lockdown σε ποσοστό 60% περίπου το οποίο βέβαια κατά το 2022 ανακτήθηκε πλήρως!
Και όσον αφορά τα δίκυκλα, η απόσταση από τα επίπεδα προ της πανδημίας είναι πλέον ελάχιστη. Πρέπει να σημειωθεί ότι η πτώση της κίνησης στην μεταφορά ταξιδιωτών με δίκυκλα – μηχανές το 2020, σε σχέση με τι 2019, ξεπέρασε το 400%.
ΕΚΔΡΟΜΕΣ ΤΑΞΙΔΙΑ / ΛΕΩΦΟΡΕΙΑ
Ένας τομέας ο οποίος εξακολουθεί να υστερεί σε σχέση με το 2019 είναι οι οργανωμένες εκδρομές – ταξίδια μέσω γκρουπ καθώς, στην επιστροφή από τους περιορισμούς της πανδημίας, το σύνολο των ταξιδιωτών εξακολουθεί να προτιμά τα ιδιωτικά μέσα, ΙΧ, δίκυκλα και τροχόσπιτα. Συγκεκριμένα, το 2022, στις γραμμές Πάτρα – Ιταλία μετακινήθηκαν 821 εκδρομικά λεωφορεία έναντι 2.183 το 2010.
ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ / ΦΟΡΤΙΑ
Το 2021 μεταφέρθηκαν στις γραμμές Πάτρα – Ιταλία 211.264 φορτηγά, λίγα περισσότερα σε σχέση με τα 210.049 που μεταφέρθηκαν πέρυσι. Το γεγονός ότι τα φορτηγά παρέμειναν σημείο αναφοράς ακόμη και μέσα στην πανδημία για να συνεχιστεί η δραστηριότητα και να διατηρηθούν τα έσοδα στο λιμάνι, αποτελεί πυξίδα στο σχεδιασμό τόσο όσον αφορά τις κρατικές επενδύσεις όσο και όσον αφορά την αξιοποίησή του προς όφελος της ανάπτυξης της Πάτρας.
Το αναπτυξιακό πλάνο του Ο.Λ.ΠΑ.
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό από ΟΛΠΑ και ΥΕΝ, το ΤΑΙΠΕΔ συντάσσει αυτή την περίοδο το νέο master plan του Λιμένα Πατρών με σκοπό τον ορισμό των εμπορικών, επιβατικών και τουριστικών χρήσεων. Με την σχεδιαζόμενη έως το 2030 διασύνδεση του Λιμένος με σιδηροδρομική γραμμή θα μπορεί να εξεταστεί είτε η παραχώρηση συνόλου δραστηριοτήτων για εμπορική δραστηριότητα με την αξιοποίηση της πρώην Πειραϊκής Πατραϊκής προκειμένου να μετατραπεί σε κέντρο logistics.
Στον Βόρειο Λιμένα Βελτίωση προχωρά έργο βελτίωσης των συνθηκών διακίνησης με την δημιουργία ενός σύγχρονου στεγασμένου χώρου αποθήκευσης για ταυτόχρονη εξυπηρέτηση περισσότερων ή μεγαλύτερου μήκους πλοίων, όπως κρουαζιερόπλοια.
Προχωρά επίσης η επέκταση, αναβάθμιση και εκσυγχρονισμός του εθνικού συστήματος VTMIS (ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα ελέγχου και διαχείρισης θαλάσσιας κυκλοφορίας) και η αύξηση της προβλεπόμενης χωρητικότητας των υποδομών LNG από τα 3.000 κυβικά στα 12.000 κυβικά. Η αποθηκευτική αυτή ικανότητα θα μπορεί να εξυπηρετήσει πλοία και τις προτεινόμενες εγκαταστάσεις logistics.