«Το γκισέ της τράπεζας είναι σαν να δουλεύεις πίσω από το μπαρ», γράφει στο Fast Company η Kelly Main, που εργάστηκε ως ταμίας σε τράπεζα στα πρώτα της επαγγελματικά βήματα. Ο ταμίας έχει ένα «παράθυρο» στην προσωπική οικονομική ζωή κάθε πελάτη που εξυπηρετεί. «Βλέπεις τον μισθό του, ποιους λογαριασμούς πληρώνει, το στεγαστικό του δάνειο ή το ενοίκιό του, τη δόση του αυτοκινήτου του, τις πληρωμές στην πιστωτική του κάρτα, πού πήγε για φαγητό χθες το βράδυ και ολόκληρα στοιχεία για το πώς πέρασε τα περασμένο Σαββατοκύριακο, την περασμένη εβδομάδα ή ένα Σαββατοκύριακο πριν από έναν χρόνο», εξηγεί.
Όμως πέραν των όσων βλέπουν, οι ταμίες στην τράπεζα πολύ συχνά ακούνε τις ιστορίες των πελατών τους. Όπως γράφει η Main, δουλεύοντας στο γκισέ απέκτησε μία εμπειρία στον επιχειρηματικό κόσμο που ποτέ δεν είχε φανταστεί. Και πήρε τέσσερα βασικά μαθήματα για το χρήμα.
Δεν έχουν χρήματα όλοι όσοι βγάζουν χρήματα
Ένα από τα πρώτα πράγματα που έμαθε στο γκισέ της τράπεζας ήταν πως πολλές φορές, άνθρωποι που βγάζουν πολλά χρήματα, δεν έχουν και τόσα.
«Έβλεπα ότι οι ανησυχίες για φουσκωμένες πιστωτικές κάρτες και χρέη ήταν εξίσου συχνές ανάμεσα σε εκείνους που έπαιρναν μεγάλους μισθούς όσο και στους χαμηλόμισθους», εξηγεί η Main. Περίπου ένας στους δύο από τους πελάτες που έφταναν στην τράπεζα με ακριβά αυτοκίνητα είχαν πολύ μικρούς τραπεζικούς λογαριασμούς και πολύ μεγάλο άγχος για τα χρήματά τους.
Πολυτελή αυτοκίνητα και ακριβά ρούχα συχνά δεν έχουν καμία σχέση με τον προσωπικό πλούτο ενός ατόμου, αλλά περισσότερο μαρτυρούν την επιθυμία τους να πιστεύουν οι άλλοι ότι είναι πλούσιοι, εξηγεί.
Τα πολυτελή είδη δεν αντανακλούν τον πλούτο
Το να φαίνεσαι πλούσιος και να είσαι πλούσιος είναι δύο διαφορετικά πράγματα, ξεκαθαρίζει η Main. Και πολλοί χάνουν όλα τους τα χρήματα στην προσπάθειά τους να φαίνονται πλούσιοι.
«Πολλοί από τους πλουσιότερους ανθρώπους δεν επιδεικνύουν τα χρήματά τους. Είναι άνετοι με την οικονομική τους κατάσταση, επομένως έχουν ελάχιστη επιθυμία να την επιδείξουν», σημειώνει η πρώην ταμίας. Όπως εξηγεί, αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο λαμπερά brands όπως η Gucci έχουν διαφορετικές σειρές προϊόντων: Κάποιες που επιδεικνύουν το λογότυπο της εταιρείας ώστε όλοι να βλέπουν ότι πρόκειται για κάτι ακριβό και άλλες όπου το logo είναι τόσο διακριτικό, ώστε κανείς να μην μπορεί να διακρίνει το brand. Όσοι έχουν τα περισσότερα χρήματα, συχνά επιλέγουν τη δεύτερη κατηγορία προϊόντων.
Μην ξοδεύεις χρήματα που δεν έχεις, εκτός και εάν έτσι θα βγάλεις χρήματα
Οι άνθρωποι συνηθίζουν να ξοδεύουν περισσότερα από όσα έχουν, ενώ τους κοστίζει χρήματα να ξοδέψουν ακόμα και τα χρήματα που έχουν, σημειώνει η Main, αναφερόμενη στις χρεώσεις των καρτών.
«Το μάθημα είναι απλό: Μην δανείζεστε, εκτός και εάν με αυτό που θα αγοράσετε, θα βγάλετε περισσότερα από τους τόκους που θα πληρώσετε. Με άλλα λόγια, εάν πρόκειται να αγοράσετε κάτι με δανεικά χρήματα, αυτό θα πρέπει να είναι μία επένδυση», εξηγεί.
Ανάμεσα στα πράγματα που έχει νόημα να πληρώσει κανείς με δάνειο είναι ένα πτυχίο σε κάποιο επάγγελμα με υψηλή ζήτηση ή ένα ακίνητο που θα αυξήσει την αξία του.
Για να κρατήσετε το άγχος σας χαμηλό, κρατήστε τα έξοδα χαμηλά
Οι άνθρωποι συνηθίζουν να ξοδεύουν υπερβολικά, με αποτέλεσμα να στρεσάρονται. Το άγχος για τα οικονομικά είναι η βασική αιτία πίσω από καταστάσεις όπως το διαζύγιο ή η κατάθλιψη.
Όμως, στην πράξη έχει φανεί πως όσα και εάν βγάζει κανείς, εάν οι δαπάνες του αυξάνονται κάθε φορά που αυξάνεται ο μισθός του, θα δυσκολευτεί να πάει μπροστά οικονομικά. Αυτό δεν βοηθά στη μείωση του άγχους, σημειώνει η Main.
Το ίδιο ισχύει και στον κόσμο των επιχειρήσεων, καθώς η έλλειψη ρευστότητας είναι ένας από τους βασικούς λόγους που αποτυγχάνουν οι νέες εταιρείες. Άρα η πρώην ταμίας συστήνει μία προσεκτική τακτική στα έξοδα αλλά και την τήρηση ενός «μαξιλαριού» ρευστότητας, που βοηθά να μειωθεί το άγχος για τα οικονομικά.