Οι εκδηλώσεις της αποκριάς μπορεί να είναι σχεδόν ταυτόσημες με κέφι, γέλιο, τραγούδι και χορό αλλά για ορισμένες πόλεις είναι άρρηκτα συνδεδεμένες και με την οικονομική τους επιβίωση, ειδικά για εκείνες που δεν αποτελούν κατεξοχήν τουριστικούς προορισμούς. Οι απόκριες είναι ένα είδος θεματικού τουρισμού που σε συγκεκριμένες περιπτώσεις, η τονωτική «ένεση» που προσφέρουν στην τοπική οικονομία είναι καταλυτικής σημασίας.
Τρεις προορισμοί με κορυφαίο και πρώτον αυτόν της Πάτρας, και την Ξάνθη και το Ρέθυμνο να έπονται, φέτος, μετά από τρία χρόνια πανδημίας και απουσίας εκδηλώσεων, υποδέχονται εκ νέου τον κόσμο που θα έρθει να τους επισκεφτεί και προετοιμάζονται για το γιορτινό κλίμα. Τα έσοδα από τις εκδηλώσεις αυτές υπολογίζονται σε εκατομμύρια ευρώ και οι επισκέπτες χιλιάδες.
Πάτρα: Ένα καρναβάλι με ιστορία
Στην Πάτρα, που το καρναβάλι αποτελεί θεσμό χρόνων και η ιστορία του ξεκινά από τον προηγούμενο αιώνα, η οικονομική συμβολή των εκδηλώσεων που διαρκούν σχεδόν 20 μέρες έχει καταγραφεί και επισήμως, σε μια προσπάθεια που έγινε για να υπολογιστεί ο οικονομικός αντίκτυπος εν καιρώ πανδημίας. Ο τζίρος για την πόλη αλλά και όλους τους εμπλεκόμενους επαγγελματίες και το δημόσιο, φάνηκε να ξεπερνά τα 32 εκατομμύρια ευρώ, βάσει των στοιχείων του 2019, σύμφωνα με όσα είπε μιλώντας στο Αθηναϊκό και Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο αντιπεριφερειάρχης Συντονισμού, Διοίκησης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας Τάκης Παπαδόπουλος.
«Το καρναβάλι στην Πάτρα είναι ζωτικής σημασίας για πολλές επιχειρήσεις. Είναι τα ξενοδοχεία, η εστίαση, τα μαγαζιά που πωλούν διάφορα είδη, οι βιοτεχνίες που ράβουν στολές και πολλοί ακόμη εμπλεκόμενοι στην αλυσίδα. Σύμφωνα με τη μελέτη Οικονομικού αντίκτυπου από την ματαίωση των εκδηλώσεων του καρναβαλιού του 2020, η οποία έγινε για λογαριασμό του Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αχαΐας “κάθε προηγούμενη χρονιά που δεν έγινε το καρναβάλι υπήρξαν απώλειες στην ευρύτερη οικονομική δραστηριότητα περίπου 32 εκ ευρώ. Πλέον απώλεια εισόδων για Δήμο – Δημόσιο 2,5 εκ ευρώ. Σύμφωνα με την έρευνα, οι απώλειες από ακυρώσεις ξενοδοχείων, απώλειες σε κλάδο εστίασης και λοιπών εμπορικών επιχειρήσεων, μόνο από τους επισκέπτες, ανέρχεται για κάθε χρόνο σε 11 εκ. ευρώ. Με βάση τον πολλαπλασιαστή πωλήσεων (sales multiplier) που είναι 2,89, η συνολική απώλεια ανέρχεται σε 32 εκ για ιδιωτικό τομέα και 2,5 εκ για απώλεια δημοτικών φόρων και ΦΠΑ δημοσίου», εξηγεί ο κ.Παπαδόπουλος και διευκρινίζει: «Δηλαδή για τα τρία χρόνια απουσίας των καρναβαλικών εκδηλώσεων, οι απώλειες ξεπερνούν τα 90 εκατομμύρια ευρώ». «Μην ξεχνάμε ότι κάθε χρόνο ράβονται για τις απόκριες περίπου 45 με 50.000 στολές και αυτό είναι κάτι που επίσης προσμετράται», συμπληρώνει.
Η Πάτρα, όπως επισημαίνει ο ίδιος δεν είναι τόσο ανεπτυγμένη τουριστικά όσο θα μπορούσε, αποτελεί κυρίως «πέρασμα» και προορισμό City break. Για αυτό, οι απόκριες είναι πολύ σημαντικό γεγονός σε ό,τι αφορά την τουριστική της πλευρά. Φέτος, τα ξενοδοχεία ειδικά για τις μέρες της κορύφωσης των καρναβαλικών εκδηλώσεων, δηλαδή το τελευταίο τριήμερο, είναι ήδη γεμάτα πάνω από το 95% και σε ακτίνα τουλάχιστον 40 χλμ περιμετρικά της Πάτρας.
Αξίζει να σημειωθεί, όπως τονίζει ο κ.Παπαδόπουλος ότι για πρώτη φορά, στη διοργάνωση του Πατρινού Καρναβαλιού η οποία ανήκει αποκλειστικά στο δήμο Πατρέων, συμμετέχει και η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας όπως αναφέρεται και στη σύμβαση που υπογράφθηκε μόλις πριν λίγες ημέρες.