Ο 59χρονος μηχανοδηγός της επιβατικής αμαξοστοιχίας, Γιώργος Κουτσούμπας, από την Ηλεία, που έχασε τη ζωή του στο δυστύχημα, φαίνεται πως κατάλαβε ότι στις ίδιες ράγες κινούνταν και η εμπορευματική αμαξοστοιχία, εξαιτίας των ενεργειών του σταθμάρχη Λάρισας.
Έτσι ξεκίνησε να αναζητεί τηλεφωνικά συναδέλφους του, που θα μπορούσαν να βρίσκονταν στην εμπορευματική αμαξοστοιχία. Έκανε τηλεφωνήματα σε κάποιους, που όμως δεν ήταν εκεί.
Επίσης, ένας από τους μηχανοδηγούς της εμπορευματικής αμαξοστοιχίας, ο Σπύρος Βούλγαρης, ο οποίος επίσης σκοτώθηκε στο φρικτό δυστύχημα είχε πρόβλημα με την χαλασμένη μηχανή του πριν φύγει από τους Νέους Πόρους.
Συνομίλησε με συνάδελφό του στην Αθήνα για να την διορθώσει. Στις 23.05 ξεκίνησε για την Λάρισα, στέλνοντας μάλιστα μήνυμα. Εάν δεν είχε αυτήν την καθυστέρηση, υπάρχει πιθανότητα να είχε φτάσει πριν ξεκινήσει το επιβατικό τρένο από την Λάρισα.
Πηγές ανέφεραν ότι οι μηχανοδηγοί των δύο μοιραίων αμαξοστοιχιών «δεν είχαν χρόνο να φρενάρουν», καθώς συγκρούστηκαν πάνω στην στροφή, όπου είχαν περίπου τέσσερα δευτερόλεπτα να αντιδράσουν, λόγω της περιορισμένη ορατότητας.
Τα μαύρα κουτιά των τρένων εάν μπορέσουν να αποκρυπτογραφηθούν θα δείξουν αν όντως οι μηχανοδηγοί πρόλαβαν να επιχειρήσουν να φρενάρουν τα τρένα.