Κατά τη διάρκεια του 11ου Regional Growth Conference, το οποίο λαμβάνει χώρα φέτος στο Συνεδριακό και Πολιτιστικό Κέντρο του Πανεπιστημίου Πατρών από τις 16 μέχρι τις 18 Μαρτίου, πραγματοποιήθηκε μια άκρως ενδιαφέρουσα συζήτηση με τίτλο «Ακαδημαϊκή Κοινότητα και Νέα Προγραμματική Περίοδος 2021-2027: Νέες ευκαιρίες για τα Ελληνικά Πανεπιστήμια».
Τα Ελληνικά Πανεπιστήμια έχουν ταλαιπωρηθεί από συνεχόμενες περικοπές από την αρχή της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα. Και το ερώτημα, πώς μπορεί η ακαδημαϊκή κοινότητα να ωφεληθεί από τα διαθέσιμα κονδύλια; Πώς τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία μπορούν να κυοφορήσουν τη διάχυση της γνώσης και της έρευνας μεταξύ ελληνικών και ξένων πανεπιστημίων;
Τη συζήτηση άνοιξε με διαδικτυακό μήνυμά της η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, η οποία επεσήμανε πως πρωταρχικός στόχος του υπουργείο ήταν και είναι η αναβάθμιση των πανεπιστημίων, η οποία δεν μπορεί να επιτευχθεί χωρίς αύξηση της χρηματοδότησης, απαριθμώντας τις δράσεις του υπουργείου Παιδείας προς αυτήν την κατεύθυνση. Οι ομιλητές συμφώνησαν πως κατά τα μνημονιακά χρόνια παρατηρήθηκε μια παρατεταμένη υποχρηματοδότηση των πανεπιστημίων, μια συνθήκη που αρχίζει σιγά σιγά να αλλάζει με μια σημαντική πλέον αύξηση της χρηματοδότησής, παρότι βέβαια τα χρήματα και πάλι δεν επαρκούν, αλλά σε κάθε περίπτωση βελτιώνουν την προοπτική των πανεπιστημίων.
Ακόμη, επισημάνθηκε το ζήτημα περιορισμένης απορρόφησης των πτυχιούχων στην εργασιακή ζωή, που έχει ως αποτέλεσμα και τη μαζική φυγή καταρτισμένων επιστημόνων στο εξωτερικό. Ακόμη, τονίστηκε η σημαντική δυσκολία απορρόφησης της χρηματοδότησης, με τροχοπέδη όπως πάντα τη γραφειοκρατία, παρότι οι απορροφήσεις έχουν βελτιωθεί σημαντικά, αν και πάντα υπάρχει χώρος για καλύτερα αποτελέσματα.
Επιπροσθέτως, επισημάνθηκε πως η χώρα χρειάζεται μια γενναία μεταρρύθμιση στην εκπαίδευση, με αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη. Στη συνέχεια, υπερτονίστηκε πως από τη χρηματοδότηση πρέπει να αλλάξει γενναία ο επιστημονικός υλικοτεχνικός εξοπλισμός, ώστε τα πανεπιστήμια να παραμείνουν ανταγωνιστικά. Το βάρος πρέπει να πέσει στις υποδομές (εστίες, εργαστήρια, αμφιθέατρα), τομείς όπου τα ελληνικά πανεπιστήμια υστερούν σημαντικά. Τέλος, επισημάνθηκε πως τα πανεπιστήμια είναι ο μόνος δημόσιος φορέας που αξιολογείται διεθνώς και μάλιστα με πολύ καλές επιδόσεις.