Τα ελαστικά είναι από τα εξαρτήματα του αυτοκινήτου μας που απαιτούν αντικατάσταση πολλές φορές κατά την διάρκεια ζωής ενός οχήματος. Επειδή, όμως, είναι τα εξαρτήματα που εξ αρχής διατηρούν την επαφή μας με τον δρόμο και φροντίζουν την ασφαλή κίνησή μας δεν πρέπει να αντιμετωπίζονται σαν έξοδο αλλά σαν εξοπλισμός ασφαλείας.
Ενώ η αντικατάσταση είναι αναπόφευκτη, υπάρχουν κάποια πράγματα που μπορείτε να κάνετε ώστε να εκμεταλλευτείτε τις δυνατότητες τους στο μέγιστο δυνατόν αποφεύγοντας φθορές από αμέλεια ή άγνοια.
Αν μπορούσαμε να συνοψίσουμε τις συμβουλές μας σε μόλις δύο, θα λέγαμε τα εξής: «Διαβάστε» την συμπεριφορά του αυτοκινήτου σας και κάνετε συχνά ελέγχους με τον μηχανικό που θα επιλέξετε να εμπιστευτείτε.
Διαβάστε την συμπεριφορά του αυτοκινήτου σας
Αν παρατηρήσετε πιο συχνή ενεργοποίηση του ABS, από το κλώτσημα που κάνει το πεντάλ του φρένου, ή το λαμπάκι του antispin αναβοσβήνει πιο συχνά δεν είναι απαραίτητο να φταίει (μόνο) η άσφαλτος. Είναι πιθανό να έχετε αυξημένη φθορά στα ελαστικά σας.
Πριν ανεβάσετε την ένταση στο ηχοσύστημα επισκευτείτε ένα εξειδικευμένο κατάστημα ελαστικών ή το συνεργείο σας για να ελέγξετε εκείνο τον καινούριο κραδασμό ή θόρυβο που ακούτε όταν περνάτε πάνω από σαμαράκια.
Αρκετά σύγχρονα αυτοκίνητα διαθέτουν σύστημα ελέγχου της πίεσης των ελαστικών το οποίο, ανάλογα τις ρυθμίσεις, ειδοποιεί με οπτική και ηχητική ένδειξη. Για να μην τρομάξετε όμως, χρειάζεται και αυτό τον έλεγχό του και το καλιμπράρισμά του, ώστε η ένδειξη να ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Σχετικές οδηγίες θα βρείτε στο συνοδευτικό βιβλιαράκι οδηγιών του οχήματος ή μπορείτε να ζητήσετε επίδειξη στο επόμενο προγραμματισμένο σέρβις.
Παράλληλα, κρατήστε σημείωση της σωστής πίεσης που προτείνει ο κατασκευαστής. Συνήθως, υπάρχει σχετικό πινακάκι στο εσωτερικό της πόρτας του οδηγού και -σίγουρα- στο βιβλιαράκι.
Σε κάθε περίπτωση ένας έλεγχος στο κατάστημα που συνεργάζεστε θα αφαιρέσει μία έγνοια και θα σας επιτρέψει να προγραμματίσετε την συντήρηση.
Υπάρχουν, όμως, και κάποιοι τακτικοί έλεγχοι που μπορείτε να κάνετε πολύ εύκολα. Και μόνοι σας.
Αρχικά, μπορείτε να προμηθευτείτε ένα επώνυμο ποιοτικό εργαλείο μέτρησης πίεσης, να το έχετε στο πορτμπαγκάζ του αυτοκινήτου σας μαζί με τα υπόλοιπα χρήσιμα (και υποχρεωτικά) και να ελέγχετε κατά καιρούς την πίεση, πάντα στις ίδιες συνθήκες, π.χ. πρωινή ώρα πριν ξεκινήσετε.
Αν μετράτε την πίεση στο βενζινάδικο, προσπαθήστε να το κάνετε στο ίδιο βενζινάδικο ώστε να αποφύγετε πιθανές διαφορές από μηχάνημα σε μηχάνημα. Μετά από μία μεγάλη διαδρομή, διαδρομή με υψηλές ταχύτητες, ή διαδρομή με το όχημα φορτωμένο είναι αναμενόμενο, οι πιέσεις είναι αυξημένες . Μην βιαστείτε να αφαιρέσετε αέρα, και εξετάστε αρχικά αν οι αποκλίσεις είναι ομοιόμορφες και στα τέσσερα λάστιχα και ξαναμετρήστε όταν οι συνθήκες θα πλησιάζουν αυτές που έχετε συνηθίσει να μετράτε.
Αν το όχημά σας διαθέτει ρεζέρβα μην αμελείτε να ελέγχετε την πίεση και την γενικότερη κατάσταση του ελαστικού της, ενώ αν έχει κιτ επισκευής ενημερωθείτε για τον τρόπο εφαρμογής ή… ενεργοποιήστε την κάλυψη Οδικής Βοήθειας στο ασφαλιστήριο σας.
Ένα ευρώ αρκεί
Ένα κέρμα που τυχαίνει να έχετε στην τσέπη σας, μπορεί να συνδυαστεί με έναν προσεκτικό οπτικό έλεγχο και πέρα από τυχόν φθορές και σημάδια στα πλαϊνά, να σας δείξει το βάθος του πέλματος που σας κρατά σε επαφή με τον δρόμο.
Το ελάχιστο επιτρεπόμενο βάθος του πέλματος είναι 1,6 χλστ., ενώ τα σύγχρονα ελαστικά διαθέτουν δείκτες φθοράς ανάμεσα στα αυλάκια αλλά αυτό από μόνο του δεν είναι αρκετό για να έχετε την πλήρη εικόνα.
Στο τιμόνι
Αν ξαφνικά παρατηρήσετε ότι άρχισε να «τραβάει» το τιμόνι προς κάποια κατεύθυνση, ή ότι χρειάζεται να το κρατάτε ελαφρώς στραβά ώστε να διατηρήσετε ευθεία πορεία, μπορεί να έχει χάσει αέρα κάποιο ελαστικό ή η ευθυγράμμιση να χάλασε από κάποια λακκούβα ή κάποιο φθαρμένο εξάρτημα της ανάρτησης. Είναι ένας έλεγχος που δεν μπορείτε να κάνετε εσείς αλλά ανάλογα την χρήση, τόσο σε διανυθέντα χιλιόμετρα όσο και σε ποιότητες οδοστρώματος, μία επίσκεψη στο βουλκανιζατέρ που θα παρακολουθεί την κατάσταση του οχήματος και θα διατηρεί στους υπολογιστές του το σχετικό αρχείο μετρήσεων. Από τον απλό οπτικό έλεγχο μέχρι τις λεπτομερείς μετρήσεις, ακόμη και αν δεν εντοπίσετε κάτι που να χρήζει φροντίδας, η προληπτική είναι και η φθηνότερη συντήρηση.
Επιλέξτε τον συνεργάτη που θα αναλάβει την συντήρηση
Αναγνωρίζουμε ότι το πιο δύσκολο κομμάτι της συντήρησης του εξοπλισμού μας είναι η επιλογή του συνεργάτη. Όσο ενημερωμένοι και να (ισχυριζόμαστε ότι) είμαστε, δεν μπορούμε να υποκαταστήσουμε την επαγγελματική εμπειρία του τεχνικού. Ακόμη και αν διαθετουμε τα εργαλεία, δύσκολα θα αποκτήσουμε πρόσβαση στον πλούτο της πληροφορίας που παρέχουν οι πολυάριθμες και διαφορετικές περιπτώσεις που αντιμετωπίζει ένα κατάστημα καθημερινά.
Μια καλή σύσταση από φίλο ή οι κριτικές που πλέον υπάρχουν στο διαδίκτυο αποτελούν καλό λόγο να επισκευτείτε έναν επαγγελματικό χώρο με το μπλοκάκι των ερωτήσεων ανά χείρας. Αυτό που εμείς λέμε… συνέντευξη και σε προσεχή άρθρα θα αναπτύξουμε περαιτέρω.
Όπως «Τι είναι το rotation»;
«Είναι μία πατροπαράδοτη συμβουλή που αφορά το «σταύρωμα» των ελαστικών αλλάζοντας θέσεις γύρω-γύρω μετά από κάποια χιλιόμετρα (συνήθως στο υπολογιζόμενο μέσον της ζωής τους) ώστε να αναλωθούν / φθαρούν όλα ισόποσα και να εκμεταλλευτείτε τις δυνατότητες στο μέγιστο», μας απαντά ο κ.Παραδείσης.
Συμβουλή μας είναι να αναλάβει την διαδικασία, και να την σημειώσει ένας έμπειρος τεχνικός καθώς κάποια ελαστικά έχουν πολύ συγκεκριμένο τρόπο χρήσης ή κάποια οχήματα έχουν ακόμη και διαφορετικές διαστάσεις ανά άξονα που αλλάζουν τα δεδομένα.
Προσέχοντας τα παραπάνω μπορούμε να πούμε ότι φροντίζουμε αρχικά για την ασφάλειά μας αλλά και για τα οικονομικά μας αφού κάνουμε ορθολογική χρήση του εξοπλισμού μας και προγραμματισμό των δαπανών συντήρησης.