Το ημερολόγιο έδειχνε 9 Φεβρουαρίου 2023. Ο Εμάνουελ Γκριμάλντι βρισκόταν σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας προκειμένου να συμμετάσχει στο 13ο ετήσιο Capital Link Greek Shipping Forum.
Τον εντοπίσαμε σε ένα διάλειμμα του συνεδρίου να κάθεται μαζί με τον διευθύνοντα σύμβουλο των Μινωικών, Λουκά Σιγάλα. Τον πλησιάσαμε και δεν αρνήθηκε να μας μιλήσει. Ανάμεσα στις ερωτήσεις που του θέσαμε ήταν και για τα λιμάνι του Ηρακλείου και μας είχε πει: «Ξεκάθαρα ενδιαφερόμαστε για το λιμάνι του Ηρακλείου, όπως ενδιαφερθήκαμε για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας και κερδίσαμε τον διαγωνισμό. Το ίδιο θα κάνουμε και με το Ηράκλειο, θα συμμετάσχουμε στον διαγωνισμό και ελπίζω να κάνουμε την καλύτερη προσφορά» για να προσθέσει: «Ενδιαφερόμαστε να ενισχύσουμε τη θέση μας στην Ελλάδα, όπως κάνουμε σε όλο τον κόσμο».
Λίγους μήνες νωρίτερα, στο Σορέντο έξω από τη Νάπολη ο Όμιλος Γκριμάλντι πραγματοποίησε το 25ο Euromed Convention «From Land to Sea». Εκεί είχε ρωτηθεί για τα δύο λιμάνια της Ηγουμενίτσας και του Ηρακλείου.
Ο Ιταλός πλοιοκτήτης είχε τονίσει χαρακτηριστικά:
«Πολλοί είναι εκείνοι που θεωρούν ότι παίζουμε επιθετικά. Ωστόσο η πραγματικότητα είναι ότι παίζουμε άμυνα. Γιατί τόσο στην Ηγουμενίτσα όσο και στο Ηράκλειο ο όμιλος είναι ο μεγάλος πελάτης. Το 60% των εσόδων της Ηγουμενίτσας προέρχεται από εμάς. Θέλουμε στην ουσία να προστατεύσουμε τις επενδύσεις μας γι’ αυτό και συμμετέχουμε στον διαγωνισμό της Ηγουμενίτσας και θα συμμετάσχουμε και στον διαγωνισμό για το λιμάνι του Ηρακλείου.
Σε αντίθεση με άλλους χρηματοοικονομικούς επενδυτές, δεν επιδιώκει ο όμιλος Γκριμάλντι το κέρδος, ούτε σκοπεύει να αυξήσει τα τέλη. Είμαι ο μεγαλύτερος χρήστης των λιμανιών και θέλω να τα δω να αναπτύσσονται και να βελτιώνουν τις προσφερόμενες υπηρεσίες τους». Ανέφερε, δε, χαρακτηριστικά ότι ειδικά στην Ηγουμενίτσα τα σχέδιά του περιλαμβάνουν την ανάπτυξη των δρόμων του εμπορίου γύρω από τον άξονα της Εγνατίας.
Τότε δεν είχε δεν περάσει απαρατήρητη η παρουσία του διευθύνοντος συμβούλου του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου Μηνά Παπαδάκη, ο οποίος βρέθηκε στη Νάπολη για την ολοκλήρωση της δεύτερης φάσης της αδελφοποίησης με το cruise terminal του ιταλικού λιμανιού.
Λίγες ημέρες αργότερα, το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ αποφάσισε την κατακύρωση της απόφασης της πλειοψηφίας του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας αντί συνολικού τιμήματος 84.170.000 ευρώ στην κοινοπραξία Grimaldi Euromed-Μινωικές Γραμμές και Επενδυτική Κατασκευαστική Εμπορική και Βιομηχανική Α.Ε.
Πώς κέρδισε το Ηράκλειο
Σειρά πήρε το Ηράκλειο. Ενδεικτικό του πόσο ήθελε να αποκτήσει τον ΟΛΗ ήταν το γεγονός ότι ο Εμάνουελ Γκριμάλντι ήταν ο μόνος επικεφαλής από τα ενδιαφερόμενα σχήματα που έδωσε το «παρών» και δεν έστειλε εκπροσώπους. Ήταν αρχές Μαρτίου του 2023 όταν επισκέφθηκε το λιμάνι του Ηρακλείου συνοδευόμενος από τον γαμπρό του Ντιέγκο Πατσέλα, τον υπεύθυνο εξωτερικών υποθέσεων Πωλ Κυπριανού και τον διευθύνοντα σύμβουλο της Minoan Λουκά Σιγάλα.
Ξεναγήθηκε στις εγκαταστάσεις και ενημερώθηκε για τα οικονομικά μεγέθη . Ο Ναπολιτάνος πλοιοκτήτης έδειχνε πολύ ζεστός και για το λιμάνι του Ηρακλείου μετά την επικράτησή του στην Ηγουμενίτσα, θέλοντας να αποκτήσει ένα πολύ «δεμένο» δίκτυο θαλάσσιων εμπορικών μεταφορών στη Μεσόγειο, από την Ισπανία έως τη Μαύρη Θάλασσα, όπου ήδη κυριαρχεί. Επίσης, στόχος ήταν να αποκτήσει βάση σε ένα κομβικής σημασία λιμάνι που βρίσκεται στην εμπορική ρότα της Ασίας προς την Ευρώπη.
Εν τέλει, με μια προσφορά που έφθασε τα 80 εκατ. ευρώ για το 67% του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου (ΟΛΗ) κατάφερε να επικρατήσει στο διαγωνισμό που υλοποίησες το ΤΑΙΠΕΔ. Συνολικά, ο ιταλικός όμιλος δαπάνησε 164 εκατ. ευρώ για να αποκτήσει τον έλεγχο σε Ηγουμενίτσα και Ηράκλειο.
Σύμφωνα με πληροφορίες του newmoney, ο Εμάνουελ Γκριμάλντι ενδιαφέρεται να χρησιμοποιήσει ως hub το λιμάνι του Ηρακλείου για ηλεκτρικά αυτοκίνητα που θα μεταφέρει από την Κίνα και στη συνέχεια θα τα προωθεί με feeder στην Ευρώπη. Επίσης τον ενδιαφέρει η περαιτέρω ανάπτυξη της κρουαζιέρας.
Σε ερώτηση του newmoney αν θα υπάρξουν συνέργειες μεταξύ Ηγουμενίτσας και Ηρακλείου η απάντηση ήταν κατηγορηματικά αρνητική. Επίσης στέλεχος της λιμενικής βιομηχανίας μας είπε:
«Τα δύο λιμάνια δεν είναι ανταγωνιστικά γιατί δεν γειτνιάζουν όπως θα συνέβαινε στην περίπτωση Πάτρας-Ηγουμενίτσας. Αν είχε πάρει την Πάτρα θα μπορούσε κάποιος να ισχυριστεί ότι δημιουργεί μονοπώλιο στην Αδριατική».