Νέο πλαίσιο ελέγχων για φορολογουμένους που αποκρύπτουν εισοδήματα ή δαπάνες από την εφορία, εγκαινιάζει το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.
Με νομοσχέδιο που θα θέσει ενδεχομένως και σήμερα σε δημόσια διαβούλευση, θα ενσωματώνεται στο εθνικό δίκαιο νέα Κοινοτική Οδηγία, με την οποία οι ψηφιακές πλατφόρμες θα δίνουν πλήρη στοιχεία στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) για κάθε είδους πώλησης και παροχής υπηρεσιών που διενεργούνται μέσω αυτών, ακόμα και αν έχουν την έδρα ή τους servers τους εκτός Ελλάδος.
Η εξέλιξη αυτή δημιουργεί νέα δεδομένα για όσους θεωρούσαν μέχρι τώρα ότι το διαδίκτυο «κείται μακράν» του φοροελεγκτικού μηχανισμού.
Άμεσα μπαίνουν στο στόχαστρο όσοι αποκτούν εισοδήματα από ενοικιάσεις ακινήτων μέσω εφαρμογών «τύπου Airbnb» για να εκμισθώνουν κατοικίες σε τουρίστες, αποστέλλουν έτοιμα γεύματα μέσω πλατφόρμας διανομής, διαφημίζονται και αναζητούν μέσω διαδικτύου πελάτες για αντικείμενα που κατασκευάζουν ή παρασκευάζουν οι ίδιοι (χειροτεχνήματα, σπιτικά γλυκά ή φαγητά), καθώς και όσοι κλείνουν ραντεβού για τεχνικές ή άλλες υπηρεσίες όπως ηλεκτρολόγοι, υδραυλικοί, συνεργεία αυτοκινήτων, ιατροί κτλ.
Η ΑΑΔΕ θα αντλεί αυτόματα στοιχεία από μια ροή πληροφοριών και θα μπορεί να γνωρίζει τι και πόσο έχουν πουλήσει, όχι μόνο αν δεν έχουν κόψει απόδειξη οι υπόχρεοι, αλλά ακόμα και αν δεν έχουν φυσικό κατάστημα ή δεν έχουν δηλώσει έναρξη εργασιών στην εφορία.
Αντίστοιχα, και για όσους πραγματοποιούν δαπάνες που υποκρύπτουν πιο υψηλά εισοδήματα από όσα εμφανίζουν στην εφορία, η ΑΑΔΕ θα μπορεί στο μέλλον να γνωρίζει -π.χ.- ποιοι κλείνουν εισιτήρια για αεροπορικά ταξίδια ή νοικιάζουν και αλλάζουν συχνά αυτοκίνητα ή σκάφη μέσα από πλατφόρμες ενοικίασης και leasing.
Ακόμα και πλατφόρμες του εξωτερικού (ασχέτως και αν χρησιμοποιούν εξελληνισμένο ή αγγλικό «μενού» κατά την πλοήγηση στις ιστοσελίδες τους) θα είναι υποχρεωμένες να ενημερώνουν την ΑΑΔΕ για φορολογικά έσοδα ή δαπάνες των χρηστών τους.
Εκτός όμως από εξειδικευμένες ιστοσελίδες (π.χ. δημοπρασιών, leasing, rent a car, booking κτλ) στο οικονομικό επιτελείο θέλουν μάλιστα να διευρύνουν τους ελέγχους και στα διάφορα «marketplace», ή σε ηλεκτρονικά «ψαχτήρια» προϊόντων και υπηρεσιών.
Τα βασικά στοιχεία που θα εισάγει η Ευρωπαϊκή Οδηγία που με την οποία εναρμονίζεται η Ελλάδα προβλέπουν τα εξής:
- Ανταλλαγή στοιχείων μεταξύ των φορολογικών Αρχών των χωρών – μελών της ΕΕ και διακρατικούς ελέγχους για τον εντοπισμό εισοδημάτων που αποκτώνται μέσω των ψηφιακών πλατφορμών, που δραστηριοποιούνται σε τομείς όπως μισθώσεις ακινήτων και μέσων μεταφοράς, παροχή προσωπικών υπηρεσιών, πώληση αγαθών κ.ά.
- Υποχρέωση από τις πλατφόρμες να συλλέγουν στοιχεία από τους πωλητές ή εκμισθωτές που τις αξιολογούν και διαβίβαση αυτών στις φορολογικές Αρχές. Οι πλατφόρμες θα πρέπει να διαβιβάζουν τα στοιχεία (ονοματεπώνυμο – επωνυμία, ΑΦΜ, διεύθυνση, αριθμό τραπεζικού λογαριασμού κ.ά.) του πωλητή, το ύψος του εισοδήματος που απέκτησε ο πωλητής, τις προμήθειες που κατέβαλε κ.ά., στη φορολογική Αρχή που έχει την έδρα του ο πωλητής
- Ειδικά για μισθώσεις ακινήτων, διαβιβάζονται οι ημέρες που διήρκησαν αυτές, τι υπηρεσίες παρασχέθηκαν και η διεύθυνση του ακινήτου. Με βάση τα στοιχεία αυτά, θα μπορούν να γίνονται διασταυρώσεις των εισοδημάτων που δήλωσαν οι πωλητές με εκείνα που καταγράφηκαν στις πλατφόρμες. Η καταγραφή των στοιχείων θα πρέπει να ολοκληρωθεί έως 31 Δεκεμβρίου 2024
Την ίδια στιγμή, συνεχίζονται οι έλεγχοι σε πλατφόρμες διανομής προϊόντων τεχνολογίας και φαγητού, καθώς διαπιστώνεται ότι ειδικά οι νεαρές ηλικίες χρησιμοποιούν κατά κόρον αυτού του είδους τη μέθοδο παραγγελιοληψίας.
Σε εξέλιξη βρίσκονται όμως και οι έλεγχοι στα… post των celebrity και των influencer στα social media, μετά τις σοβαρές ενδείξεις που υπάρχουν ότι κάποιοι, εκμεταλλευόμενοι τη διασημότητά τους και τους πολυπληθείς ακόλουθους, έχουν στήσει μαγαζιά κάνοντας χρυσές δουλειές «κάτω από τη μύτη» της εφορίας.
Μετά τον εντοπισμό γνωστού μοντέλου που απέκρυψε τζίρο εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ, η ειδική ομάδα ελεγκτών της ΑΑΔΕ ερευνά εκατοντάδες τέτοιες υποθέσεις φοροδιαφυγής μέσω Facebook, Instagram, Tik Tok και άλλων μέσων κοινωνικής δικτύωσης, με τη βοήθεια του ειδικού αλγόριθμου που «τρέχει» συνδυαστικές διασταυρώσεις.