H τεχνητή νοημοσύνη αποτελεί ένα τεχνολογικό αφήγημα το οποίο έχει συνεπάρει τους πάντες φέτος. Τα νέα προγράμματα τα οποία βασίζονται σε αυτή πολλαπλασιάζονται και ενδέχεται να επηρεάσουν όλους τους τομείς της καθημερινότητάς μας, συμπεριλαμβανομένου και του κόσμου των χρηματοοικονομικών.
Οι καταναλωτές μπορεί ήδη να επικοινωνούν με AI chatbots κάθε φορά που επικοινωνούν διαδικτυακά ή τηλεφωνικά με την τράπεζά τους, αλλά οι επιπτώσεις της επέκτασης της τεχνητής νοημοσύνης ενδέχεται να είναι πολύ μεγαλύτερες, σύμφωνα με τους ειδικούς.
«Η ΤΝ αποτελεί πραγματική τεχνολογική επανάσταση και θα οδηγήσει σε εξελίξεις στον χρηματοοικονομικό τομέα», τόνισε η καθηγητής χρηματοοικονομικών του University of Surrey, Μπόνι Μπιουκάναν, σε συνέντευξή της στο CNBC, προσθέτοντας πως «η τεχνητή νοημοσύνη παίζει ήδη ρόλο στα πάντα, είτε πρόκειται για την αποταμίευση, είτε για τη συνταξιοδότηση, την ασφάλιση ή τις επενδύσεις».
«Οι καταναλωτές συνήθως δε γνωρίζουν το εύρος της χρήσης της τεχνητής νοημοσύνης στον χρηματοοικονομικό τομέα» υπογράμμισε το στέλεχος της Hargreaves Lansdown, Σάρα Κόουλς, προσθέτοντας πως «για παράδειγμα, η τεχνητή νοημοσύνη χρησιμοποιείται από τις τράπεζες για την αποστολή ειδοποιήσεων προς τους καταναλωτές αλλά και την προστασία τους από απάτες». Ακόμα κι αυτές οι λειτουργίες, όμως, αποτελούν μόλις την «κορυφή του παγόβουνου».
Ο τραπεζικός κλάδος στο metaverse
Ένας τρόπος περαιτέρω χρήσης της τεχνητής νοημοσύνης είναι η στοχοποιημένη προώθηση τραπεζικών προσφορών στους καταναλωτές αλλά και η υποστήριξή τους με συγκεκριμένες προτάσεις για την αποταμίευση και τις επενδύσεις τους.
«Η ΤΝ μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την προώθηση συγκεκριμένων πληροφοριών που χρειάζονται οι πελάτες όταν και αν το θέλουν, έτσι ώστε να βελτιωθεί η οικονομική τους δραστηριότητα και οι επιλογές τους».
«Θα μπορούμε να καταλαβαίνουμε τις συνήθειες των χρηστών και να προσαρμοζόμαστε ακόμη πιο γρήγορα σε ό,τι αφορά τα έξοδα και τις αποταμιεύσεις τους και να προτείνουμε επιλογές όταν αυτές τους συμφέρουν», τόνισε η Ντίλον στο CNBC.
Η Μπιουκάναν υποστηρίζει πως «υπάρχει και το συνεχώς εξελισσόμενο metaverse. Πολλές τράπεζες και ιδρύματα τα οποία προσφέρουν τέτοιες χρηματοοικονομικές υπηρεσίες έχουν ήδη πλάνα δημιουργίας υπηρεσιών οι οποίες θα προσφέρονται μέσω αυτού. Στο εγγύς μέλλον, μέσω της βοήθειας των συσκευών τεχνητής και επαυξημένης πραγματικότητας VR/AR, οι καταναλωτές θα μπορούσαν να εισέρχονται στο metaverse για τις ανάγκες τους όσον αφορά τις τραπεζικές συναλλαγές, την ασφάλιση και τη διαχείριση πλούτου».
Αυτές οι αλλαγές στον χρηματοοικονομικό τομέα θα μπορούσαν να κάνουν το finance πολύ πιο προσβάσιμο σε ευρύτερο κοινό των καταναλωτών, ενώ θα αυξήσουν και την προστασία τους από τις κακόβουλες κινήσεις των απατεώνων, τονίζουν οι ειδικοί.
Η Κόουλς επισημαίνει πως «οι καταναλωτές οι οποίοι έχουν πραγματική ανάγκη θα έχουν άμεση και εύκολη πρόσβαση στις υπηρεσίες αυτές. Παράλληλα, η συγκεκριμένη τεχνολογία θα μπορούσε να διευκολύνει τις τράπεζες να παρατηρήσουν εάν κάποιοι πελάτες έχουν χρέη ή κακοδιαχειρίζονται τα οικονομικά τους και να τους προσφέρουν βοήθεια πριν το πρόβλημα αυτό ξεφύγει εκτός ελέγχου».
Η Ντίλον, από την πλευρά της, υποστηρίζει πως οι τεχνολογίες οι οποίες είναι βασισμένες στην τεχνητή νοημοσύνη θα μπορούσαν να προσφέρουν ειδικά «κομμένα και ραμμένα» σχέδια αποταμιεύσεων στον κάθε καταναλωτή ξεχωριστά.
Η Μπιουκάναν αναφέρθηκε και στη διευκόλυνση που προσφέρουν τα chatbots αλλά και οι υπηρεσίες ΤΝ οι οποίες προστατεύουν άμεσα από την απάτη.
Τα πιθανά προβλήματα
Υπάρχουν, όμως και ορισμένα προβλήματα τα οποία ακολουθούν κάθε νέα τεχνολογία, με το πρώτο και σημαντικότερο να είναι η ασφάλεια των προσωπικών δεδομένων των καταναλωτών.
Σύμφωνα με τις Μπιουκάναν και Κόουλς, «η τεχνητή νοημοσύνη βασίζεται στα δεδομένα, αλλά υπάρχουν προφανείς κίνδυνοι. Τί θα συμβεί εάν κάποιος χάκερ αποκτήσει πρόσβαση στα προσωπικά χρηματοοικονομικά δεδομένα ενός καταναλωτή; Η διαχείριση των πληροφοριών αυτών χρειάζεται εξαιρετικά περίπλοκα μέτρα προστασίας αλλά και δικλείδες ασφαλείας».
Παράλληλα, μπορεί να περιοριστεί και η χρηματοοικονομική γνώση των καταναλωτών «αφού οι άνθρωποι μπορεί να καταλήξουν να βασίζονται στην τεχνητή νοημοσύνη υπερβολικά, χωρίς να έχουν μελετήσει αρκετά τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η οικονομία», τόνισε η Ντίλον.
Αυτό συμπεριλαμβάνει και τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η ΤΝ αλλά και την επίδρασή της στον τομέα του finance και της διαχείρισης πλούτου. Όπως επεσήμανε η Μπιουκάναν «πιστεύω πως η γνώση των χρηματοοικονομικών αλλά και των ψηφιακών συστημάτων είναι απαραίτητη για την ολοένα και πιο περίπλοκη αγορά αυτή».
Η Κόουλς υποστηρίζει πως μία υβριδική προσέγγιση ενδέχεται να αποτελεί την καλύτερη και ασφαλέστερη λύση.
«Οι καλύτερες λύσεις θα συμπεριλαμβάνουν την αυτοματοποίηση των συστημάτων που μπορούν να αυτοματοποιηθούν αλλά θα παρέχουν και ανθρώπινη, διαπροσωπική βοήθεια σε ανθρώπους που τη χρειάζονται πραγματικά. Οι καταναλωτές θα μπορούν να έχουν όλα τα εργαλεία στη διάθεσή τους για την λήψη καλύτερων οικονομικών αποφάσεων».