Πάνω σε νέα πρόταση των εταιρειών για επιμερισμό των αυξήσεων των διοδίων σε επόμενα έτη, ξεκινά ο νέος γύρος διαπραγμάτευσης των παραχωρησιούχων με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με σκοπό την εξεύρεση συμβιβαστικής λύσης για να μην προχωρήσουν οι ανατιμήσεις κατά 12% που προβλέπει η τιμαριθμική αναπροσαρμογή των διοδίων για το 2023.
Οι συζητήσεις μεταξύ δημοσίου και εταιρειών συνεχίζονται, καθώς στην τελευταία συνάντηση της περασμένης Πέμπτης που έγινε μεταξύ των τεσσάρων ομίλων που εκπροσωπούν τις έξι συμβάσεις παραχώρησης και του υπουργείου, δεν επήλθε συμφωνία.
Αρμόδιες πηγές του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, επισημαίνουν ότι στόχος της κυβέρνησης είναι να υπάρξει μια κατανομή του κόστους μεταξύ εταιρειών, δημοσίου και χρηστών. Σε αυτή την λογική, επισημαίνουν, το δημόσιο πρότεινε την μείωση του ΦΠΑ από το 24% στο 13%, με ένα μέτρο που έχει υπολογιστεί ότι θα επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό με 69 εκατ. ευρώ.
Προϋπόθεση, όπως αναφέρουν, είναι η μείωση αυτή να συνοδευτεί με αναλογική μείωση και των τελών διέλευσης στους αυτοκινητοδρόμους, ώστε τα χρήματα αυτά να μην πάνε εξ΄ολοκλήρου στις εταιρείες παραχώρησης.
Οι τελευταίες, όπως έχει γράψει το newmoney, αξιώνουν ήδη 40 έως 45 εκατ. ευρώ ως αποζημιώσεις για το πάγωμα των ανατιμήσεων για όλο το 2023, αίτημα που το ΥΠΟΜΕΔΙ αρνείται να ικανοποιήσει.
Η κυβέρνηση υποστηρίζει ότι οι παραχωρησιούχοι δεν δικαιούνται αποζημίωσης, καθώς δεν υπήρχε καμία έγγραφη παραίνεση του υπουργείου για να μην εφαρμοστούν οι αυξήσεις, κάτι θα συνιστούσε με βάση τους νομικούς όρους των συμβάσεων ευθύνη του δημοσίου.
Στο υπουργείο τονίζουν ότι η μείωση του ΦΠΑ υπήρξε μια εναλλακτική λύση για να αποτρέψουν μια ονομαστική αύξηση στα επίπεδα του πληθωρισμού που θα είχε σημαντική επιβάρυνση. Δεν θεωρούν, όμως, ότι είναι η βέλτιστη.
Τα διόδια αυξήθηκαν στην ΕΕ
Στόχος, όπως τονίζουν, είναι ο τελικός χρήστης να έχει τη μικρότερη δυνατή συμμετοχή στην ανατίμηση των διοδίων και να περιοριστεί το κόστος για τον Έλληνα φορολογούμενο.
Αυξήσεις, όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές του υπουργείου, έχουν ήδη συντελεστεί σε άλλες χώρες της ΕΕ, φέρνοντας ως παράδειγμα την Πορτογαλία όπου οι ανατιμήσεις «σπάνε» και επιμερίζονται σε μια διετία, ώστε να μετριαστεί το βάρος για τους πολίτες. Παρόμοια συζήτηση φαίνεται να γίνεται και στην Ελλάδα χωρίς προς το παρόν να έχουν αποσαφηνιστεί οι όροι που είναι αντικείμενο διαπραγμάτευσης.
«Για να αποφασίσουμε τι θα κάνουμε με τα διόδια, θα πρέπει να συνυπολογίσουμε μια σειρά παραμέτρων, όπως τι κόστος θα απορροφήσουν οι παραχωρησιούχοι και τί θα μετακυλίσουν στο μέλλον» αναφέρουν καλά ενημερωμένες πηγές του υπουργείου.
Χθες, παράγοντες του υπουργείου έλεγαν ότι η μείωση του ΦΠΑ στις μεταφορές έχει ένα κόστος στον προϋπολογισμό για όλο το 2023 ύψους 500 εκατ. ευρώ. Μέσα σε αυτή την ρύθμιση υπήρξε η σκέψη να ενσωματωθεί και ο μειωμένος ΦΠΑ στα διόδια.
Το υπουργείο εμφανίστηκε πιο διαλλακτικό χθες, τονίζοντας ότι οι τιμαριθμικές αναπροσαρμογές, προβλέπονται από τις συμβάσεις παραχωρήσεις και επομένως η κυβέρνηση δεν μπορεί να τις αποτρέψει, αλλά καταβάλλει προσπάθεια για να μετριαστούν.
Ως αντίστοιχο παράδειγμα έφεραν τις τιμές των ακτοπλοϊκών και αεροπορικών εισιτηρίων, τις οποίες η πολιτεία προσπάθησε να συγκρατήσει, αλλά χωρίς να αποτρέψει τις αυξήσεις, καθώς το κόστος των μετακινήσεων έχει ενισχυθεί.
Το γεγονός ότι οι κοινοπραξίες που λειτουργούν και συντηρούν τους οδικούς άξονες δεν προχώρησαν σε ανατιμήσεις από την 1 Σεπτεμβρίου, όπως δήλωναν, δείχνει αν μην τι άλλο ότι δεν θέλουν να έχουν απέναντί τους την κυβέρνηση στο θέμα των διοδίων κάτι που σημαίνει ότι η συμφωνία είναι επιβεβλημένη.