Το πόσο διαφορετικά έχει εξελιχθεί η φετινή ΔΕΘ το αντιλαμβάνεται κανείς, αν φτάσει στη Θεσσαλονίκη το βράδυ της Παρασκευής. Στα εστιατόρια του κέντρου και στα μπαρ δεν έχει… μετακομίσει η «όλη ΝΔ», μιας και η γραμμή του Μεγάρου Μαξίμου ήταν ότι η ομιλία του κ. Μητσοτάκη θα εκφωνηθεί ενώπιον ενός θεσμικού ακροατηρίου. Οι μισοί και πλέον υπουργοί έμειναν στην Αθήνα ή στη Λάρισα, ενώ συνολικά δεν θα διατεθούν πάνω από 500 προσκλήσεις για την αίθουσα στο Βελλίδειο, με την προσέλευση να θυμίζει μέρες κορωνοϊού.
Οι χαμηλότεροι τόνοι και το εκ των πραγμάτων… λιτό καλάθι της ΔΕΘ, σε αντίθεση με προηγούμενες χρονιές, δεν προβληματίζουν τον κ. Μητσοτάκη. Για τον ίδιο η Έκθεση είναι ένα πολιτικό ορόσημο με ιδιαίτερη σημασία κατά τη φετινή χρονιά. Ο πρωθυπουργός έχει περάσει τους πρώτους τρεις μήνες της δεύτερης θητείας του διαχειριζόμενος κρίσεις επί του πεδίου και εσωτερικής φύσεως, ενώ στον δρόμο έχει ήδη αλλάξει δύο υπουργούς. Υπό αυτό το πρίσμα και ενώ οι πλημμυροπαθείς της Θεσσαλίας προσπαθούν να ξαναβρούν βηματισμό, μετρώντας τις πληγές τους, ο κ. Μητσοτάκης επιδιώκει να ανακτήσει τον έλεγχο των πολιτικών πρωτοβουλιών και να ξεφύγει από το σπιράλ της αέναης διαχείρισης κρίσεων.
Υπό αυτό το πρίσμα, η φετινή παρουσία του κ. Μητσοτάκη στη Θεσσαλονίκη θα είναι μια ευκαιρία για τον ίδιο να περιγράψει μια σειρά από ρήξεις με τα κακώς κείμενα της χώρας και να αναγγείλει σημαντικές, συγκεκριμένες τομές για μια σειρά από πεδία της καθημερινότητας. Η καθημερινότητα του πολίτη θα είναι, άλλωστε, το πεδίο επικέντρωσης του κ. Μητσοτάκη, μιας και οι πολίτες εξακολουθούν να έρχονται αντιμέτωποι με τις νάρκες ενός δυσλειτουργικού κράτους.
Η νέα πολιτική προστασία
Ο κ. Μητσοτάκης φέρεται, σύμφωνα με πληροφορίες, να μην επιθυμεί να αποδυναμώσει την Πολιτική Προστασία, εξ ου και χθες ο αρμόδιος υπουργός Βασίλης Κικίλιας διέψευσε το σενάριο να μεταφερθούν αρμοδιότητες στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Αυτό που θεωρείται πιο πιθανό είναι η ενδυνάμωση του επιχειρησιακού σκέλους της Πολιτικής Προστασίας, ενδεχομένως και με ένα ακόμα πρόσωπο που θα έχει αυτά τα χαρακτηριστικά. Στο πλαίσιο αυτής της πιο σαφούς διάκρισης του «πολιτικού» σκέλους της Πολιτικής Προστασίας και του επιχειρησιακού, θα προβλεφθεί και ένα αυτοματοποιημένο manual για την εμπλοκή των Ενόπλων Δυνάμεων, ενώ ένα ενδεχόμενο που έχει μελετηθεί είναι και η κεντρική επιτήρηση των αντιπλημμυρικών έργων.
Ο κ. Μητσοτάκης φέρεται να εξήγησε ένα πρώτο πλαίσιο της παρέμβασης που σχεδιάζει και στον υπουργό Πολιτικής Προστασίας Βασίλη Κικίλια, με τον οποίο συναντήθηκε το απόγευμα της Τετάρτης στο Μέγαρο Μαξίμου και ο οποίος με χθεσινή του συνέντευξη στον ΣΚΑΪ «λείανε» τις γωνίες από τη συνέντευξή του στον ΑΝΤ1 μεσοβδόμαδα που προκάλεσε συζητήσεις.
Οι μεταρρυθμίσεις
Από εκεί και πέρα, ο κ. Μητσοτάκης θα αναφερθεί σε τέσσερις βασικούς άξονες, με παρεμβάσεις που θα αποτελούν την, κατά τον ίδιο, ενσάρκωση του «πολυδύναμου εκσυγχρονισμού», στον οποίο είχε αναφερθεί.
Αρχής γενομένης από την υγεία, ο κ. Μητσοτάκης αναμένεται να αναφερθεί σε πιο δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα για τις προτεραιότητες που έχει περιγράψει για την αναβάθμιση του ΕΣΥ (ανακαίνιση νοσοκομείων, προσλήψεις κ.ο.κ.). Μάλιστα, για να τονίσει την προσήλωση του στην ατζέντα της υγείας, αναμένεται να επισκεφθεί σήμερα το πρωί, μόλις προσγειωθεί στη Θεσσαλονίκη, ένα από τα νοσοκομεία της πόλης. Για την οικονομία, ο κ. Μητσοτάκης θα περιγράψει μεταρρυθμίσεις σε δομές για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, ενώ στην Παιδεία θα δοθεί έμφαση στην αξιολόγηση και στον εκσυγχρονισμό των δημοσίων δομών. Όσο για τη Δικαιοσύνη που είναι μεγάλος ασθενής, ο κ. Μητσοτάκης θα περιγράψει βήματα για την επιτάχυνση της απονομής της, αλλά και για να περιοριστεί η ατιμωρησία.
Η ασφάλιση κτιρίων και το πράσινο τέλος
Στο οικονομικό σκέλος της ομιλίας του κ. Μητσοτάκη, πέρα από την απουσία νέων παροχών, συζήτηση έχει προκαλέσει το σενάριο της υποχρεωτικής ασφάλισης κτιρίων. Για το θέμα υπήρχε ως και χθες ζωηρή συζήτηση στο κυβερνητικό επιτελείο και εκτιμάται ότι για τα σπίτια θα προωθηθούν ακόμα πιο ισχυρά κίνητρα ασφάλισης. Εκτιμάται, όμως, ότι για επιχειρήσεις με τζίρο από 500.000 ή 1.000.000 εκατομμύρια ευρώ τζίρο τον χρόνο, θα καταστεί υποχρεωτική.
Όσο για το περίφημο «πράσινο τέλος», το οποίο δεν θα έχει τα χαρακτηριστικά οριζόντιου φόρου, θεωρείται ότι δεν θα δημιουργήσει έντονο προβληματισμό, καθώς θα υπάρχουν, κατά πάσα περιορισμό, «κλαδικά» κριτήρια. Το μέσο επιβολής δεν έχει ακόμα οριστικοποιηθεί, ούτε η ακριβής περίμετρος, καθώς είναι ασαφές αν θα αφορά φυσικά ή νομικά πρόσωπα.