Εσείς τι σούπερ μάρκετ είστε; Αυτή είναι η ερώτηση που απευθύνουν τα παιδιά γυμνασίου-λυκείου το ένα στο άλλο, με ΑΒ Βασιλόπουλο, Σκλαβενίτη, Lidl και Μασούτη να υποκαθιστούν την κόντρα Παναθηναϊκού, Ολυμπιακού, ΑΕΚ, ΠΑΟΚκτλ. Εκατοντάδες βίντεο πλημμυρίζουν την πλατφόρμα του TikTok με περιεχόμενο από χρήστες που υποστηρίζουν τις γνωστές αλυσίδες τροφίμων.
Το πιθανότερο είναι η τάση να έχει ξεκινήσει από το εξωτερικό, ωστόσο μεγάλο μέρος της νέας γενιάς στην Ελλάδα διαχωρίζεται σε διαφορετικές «ομάδες», που υποστηρίζουν σθεναρά τα σούπερ μάρκετ. Ταυτόχρονα, πολλά από τα παιδιά της Gen Z περνούν τον χρόνο τους στις αλάνες των σούπερ μάρκετ. Και για να σας προλάβουμε πριν πείτε «αυτή η νέα γενιά είναι περίεργη», θυμηθείτε πόσα πράγματα κάνατε εσείς ως νέοι και οι μεγαλύτεροι τα έβρισκαν ανούσια.
Εμπορικός οπαδισμός
Η εμμονή αυτή με τις μεγάλες μάρκες των σούπερ μάρκετ μοιάζει συνήθως να γίνεται για πλάκα, με τα περισσότερα κλιπάκια να διακωμωδούν αυτή την νέα τάση. Ωστόσο, τα hashtag #masoutis, #basilopoulos και #sklavenitis συγκεντρώνουν 6,3 εκατομμύρια, 2 και 22,7 εκατομμύρια προβολές αντίστοιχα.
Από ένα σημείο και έπειτα η τάση αυτή φαίνεται να γιγαντώνεται και να γίνεται λίγο πιο σοβαρή. Σε πολλά βίντεο παρουσιάζονται νεαροί που φορούν ως μάσκα τις… σακούλες της εκάστοτε αλυσίδας που στηρίζουν, ενώ με ακραίο τρόπο και υβριστικό λεξιλόγιο απειλούν τα μέλη άλλων ομάδων από άλλα σούπερ μάρκετ.
Οι Zoomers κυκλοφορούν σε ομάδες που δημιουργούν βίντεο έξω ή μέσα στα αγαπημένα τους καταστήματα και αποκαλούνται hooligans, βάζοντας στο πρώτο μέρος της λέξης το συνθετικό κάθε σούπερ μάρκετ, π.χ. sklaventitishooligans.
Υπάρχουν αυτοκόλλητα με τα σήματα κάθε σούπερ μάρκετ και τα logo κάθε ομάδας, φωτογραφίες με παιδιά να κρατούν τις σημαίες των εμπορικών σημάτων στο πάρκινγκ των καταστημάτων και βίντεο με νέους που κάνουν προκλητικές χειρονομίες μπροστά από τις πινακίδες των σούπερ μάρκετ, που κάνουν τον γύρο του Διαδικτύου. Σε αυτά ακούγονται οι φράσεις “Σκλαβενίτης ή Βασιλόπουλος μόνο”, “Σας ψάχνουμε” και άλλα. Στα βίντεο επίσης οι νέοι φαίνεται να συνδέουν τα σούπερ μάρκετ με πολιτικά κόμματα και πεποιθήσεις της δεξιάς και της αριστεράς, ενώ παράλληλα διαφημίζουν τις “συμμαχίες” που κάνουν οι εταιρείες μεταξύ τους. Για παράδειγμα, όποιος πίνει Coca Cola πηγαίνει στο τάδε σούπερ μάρκετ, ενώ όποιος πίνει Pepsi στο άλλο.
Για την ώρα η τάση αυτή φαίνεται να μην ξεφεύγει από τα όρια του TikTok, με πολλούς νέους να την διακωμωδούν και να δημιουργούν περιπαικτικό, συναφές περιεχόμενο. Προφανώς, κανείς δεν πιστεύει ότι πρόκειται να απασχολεί το κοινό για πολύ ακόμα, ενώ τα περισσότερα παιδιά, με τα οποία μιλήσαμε, μας είπαν ότι πρόκειται να ξεχαστεί σε λίγους μήνες.