Μερικές μόλις ημέρες μετά την 7η Ιουνίου 2023 που ανακοινώθηκε επίσημα η συμφωνία του Αργεντινού σούπερ σταρ με την Ίντερ Μαϊάμι τα καταστήματα και οι προμηθευτές ζήτησαν από την Adidas σχεδόν μισό εκατομμύριο φανέλες με το όνομα του.
Η ροζ φανέλα ξαφνικά βρίσκεται παντού, τη φορούν μικροί και μεγάλοι σε γήπεδα της Αμερικής, αλλά και της Ευρώπης. Υπάρχει στους πάγκους της αγοράς από το Μπουένος Άιρες μέχρι την Ταϋλάνδη και μπορεί να φαντάζει αδύνατο να την αποκτήσει κανείς, αλλά όλοι φορούν από μια. Κάθε ποδοσφαιρόφιλος έχει στην γκαρνταρόμπα του πλέον μια ροζ φανέλα του Μέσι. Όπως εκείνοι που θεωρούν must ένα Armani, ένα Gucci ή ένα Prada ρούχο της συλλογής τους.
Ότι η φανέλα του Λιονέλ Μέσι έχει γίνει, μέσα σ’ ένα βράδυ, το πιο καυτό αθλητικό εμπόρευμα στον πλανήτη αποτελεί έναν συνδυασμό ενός από τους πιο αναγνωρίσιμους και αγαπημένους αθλητές της, ενός χαρακτηριστικού, εξωτικού χρώματος που φαντάζει και ασυνήθιστο και της δουλειάς μέρα-νύχτα των εργοστασίων κλωστοϋφαντουργίας στη Νοτιοανατολική Ασία. Κάποιοι ωστόσο πιάστηκαν απροετοίμαστοι μεταξύ των οποίων και ο Τορ Σάουθαρντ ανώτερος διευθυντής της Adidas για το ποδόσφαιρο στη Βόρεια Αμερική. Μάλιστα, στα μηνύματα που λάμβανε στο email του από συναδέλφους που τον ρωτούσαν για το αν ο σούπερ σταρ του παγκοσμίου ποδοσφαίρου θα παίξει στην Ίντερ Μαϊάμι, καθότι ήταν πελάτης της Adidas, έδειχνε επιφυλακτικός.
Θεωρούσε και ο ίδιος -όπως όλοι ανά τον κόσμο- ότι επρόκειτο απλώς για μια φήμη. Η αλήθεια για την μεταγραφή του Μέσι έγινε γνωστή σε όλους στις 7 Ιουνίου, την ημέρα δηλαδή, που ο ίδιος ανακοίνωσε τις προθέσεις του σε μια σπάνια συνέντευξη σε δύο ισπανικά ειδησεογραφικά πρακτορεία.
Εύλογα ωστόσο προέκυπτε η απορία: Μετά την κατάκτηση του Παγκοσμίου Κυπέλλου με την Αργεντινή, γιατί ο Μέσι, ο καλύτερος παίκτης του πλανήτη και αναμφίβολα ο καλύτερος όλων των εποχών, εγκατέλειπε τους μεγάλους ευρωπαϊκούς συλλόγους για να ενταχθεί σε μια ομάδα που ήταν από τις χειρότερες στο θεωρητικά υποβαθμισμένο πρωτάθλημα της Αμερικής, το Major League Soccer;
Βέβαια, εκείνη τη στιγμή υπήρχε ένα πολύ μεγάλο θέμα που έπρεπε να επιλύσει ο Τορ Σάουθαρντ και η Adidas. Λιγοστές ημέρες μετά την ανακοίνωση απόκτησης του Μέσι, η εταιρεία αθλητικής ένδυσης είχε λάβει σχεδόν 500.000 αιτήσεις από καταστήματα και προμηθευτές για φανέλες στο απαλό, ηλεκτρικό ροζ του Μαϊάμι. Πρόκειται για ένα συγκεκριμένο ύφασμα και μια συγκεκριμένη απόχρωση: Pantone 1895C. «Δεν είναι σαν να ήταν λευκό και είχαμε αποθέματα που μπορούσαμε να επαναχρησιμοποιήσουμε» δήλωσε ο Σάουθαρντ.
Παρότι δεν μπορούσαν να προβλέψουν τι φαινομενικά θα γινόταν με τη φανέλα και πόσοι άνθρωποι θα έτρεχαν να αποκτήσουν μία, ο Σάουθαρντ και οι συνάδελφοί του είχαν κάποια αίσθηση του τι επρόκειτο να συμβεί.
Η Adidas πήρε το ρίσκο με το ύφασμα
Για να καλύψει την τεράστια ζήτηση η Adidas θα χρειαζόταν περισσότερο από αυτό το ιδιαίτερο ύφασμα. Την ημέρα που ο Μέσι ανακοίνωσε ότι θα υπογράψει στην Ίντερ Μαϊάμι, η Adidas είχε ένα απόθεμα από φανέλες σε καταστήματα και αποθήκες σε όλες τις Ηνωμένες Πολιτείες. Ωστόσο, αυτό όπως είπε και ο Τορ Σάουθαρντ «εξατμίστηκε»!
Συνεπώς το να αποκτήσει το ύφασμα για να φτιάξει περισσότερες φανέλες -και γρήγορα- ήταν μόνο το πρώτο βήμα. Αν και η Adidas δεν θα άρχιζε να τις πουλάει μέχρι να υπογραφεί επίσημα το συμβόλαιό του στις 15 Ιουλίου, έδωσε παραγγελίες για τεράστια ρολά του ροζ υφάσματος που χρειαζόταν για την κατασκευή τους μέσα σε 24 ώρες από τη συνέντευξή του στην ισπανική τηλεόραση την πρώτη εβδομάδα του Ιουνίου.
Ο κίνδυνος, να «τιναχθεί» η συμφωνία στον αέρα υπήρχε, αλλά πάρθηκε το ρίσκο βέβαια -καθώς δεν γίνονταν διαφορετικά. Υπό κανονικές συνθήκες, οι λιανοπωλητές παραγγέλνουν φανέλες έως και εννέα μήνες πριν. Οι μεγάλες μάρκες αθλητικών ειδών, όπως η Adidas και η Nike, προτιμούν γενικά να παράγουν μεγάλες παρτίδες ομαδικού εξοπλισμού, αντί να κατασκευάζουν ανάλογα με τη ζήτηση, όπως τείνουν να κάνουν οι αλυσίδες γρήγορης μόδας.
Μια ξαφνική εισροή παραγγελιών σε απρόβλεπτο όγκο – για τη φανέλα του Λιονέλ Μέσι της Ίντερ Μαϊάμι, η Adidas ήξερε ότι δεν θα λειτουργούσε. Γι’ αυτό και η ροζ φανέλα με το όνομα και το Νο 10 του Αργεντίνου σούπερ σταρ έγινε αμέσως η «πρώτη προτεραιότητα της Adidas, παγκοσμίως»!
Για να γίνει ένας εξορθολογισμός της διαδικασίας, η εταιρεία προμηθεύτηκε το ροζ, ανακυκλωμένο πολυεστερικό ύφασμα για τις φανέλες όσο το δυνατόν πιο κοντά στα εργοστάσια της Νοτιοανατολικής Ασίας που θα τις κατασκεύαζαν. Οι παραγγελίες για άλλες λεπτομέρειες, όπως τα λογότυπα και τα οικόσημα, επιταχύνθηκαν σε άλλες εγκαταστάσεις, μερικές φορές παρακάμπτοντας την παραγωγή ενδυμάτων για άλλες ομάδες της Adidas. Μάλιστα, για να μειωθούν οι χρόνοι αποστολής, οι πρώτες παρτίδες με τις φανέλες Messi στάλθηκαν σε μικρές αποστολές στις Ηνωμένες Πολιτείες, σχεδόν αμέσως μόλις βγήκαν από τη γραμμή παραγωγής. Και εξαντλήθηκαν!
Σε μια γωνιά του Μαϊάμι νεαροί έστησαν ένα pop-up κατάστημα Messi στο οποίο πουλούσαν την ροζ φανέλα και μια εναλλακτική έκδοση – μαύρη με ροζ διακοσμητικά – που φοράει η ομάδα στους εκτός έδρας αγώνες. Μάλιστα, υπήρχαν κανονικές και «ρέπλικες». Το άτυπο Messi Shop δεν είχε καμία σχέση με την Ίντερ Μαϊάμι ή την Adidas. Οι φανέλες προέρχονταν από την Ταϊλάνδη και ήταν αγορασμένες για 10 δολάρια η καθεμία. Μέσα σε δυο ώρες είχαν πουλήσει περίπου 30 φανέλες από 25 δολάρια (η παιδική) μέχρι 65 δολάρια για ενήλικες. Μερικά βράδια νωρίτερα σε άλλο σημείο στο Ορλάντο άλλοι μικροπωλητές έκαναν τη δική τους δουλειά πριν από αγώνα της Ίντερ Μαϊάμι στον οποίο δεν έπαιζε ο Μέσι. Ήταν έτοιμοι πολλοί φαν του κορυφαίου ποδοσφαιριστή του πλανήτη να αγοράσουν τη φανέλα του έναντι 40 δολαρίων ακόμη και αν δεν ήταν καλά φτιαγμένη ή είχε κακοραμμένη ραφή.
Παρότι προσπάθησε η Adidas να βγάλει τις επίσημες φανέλες του Μέσι στα καταστήματα το συντομότερο δυνατό, η ζήτηση γι’ αυτές – οποιαδήποτε εκδοχή τους – αποδείχθηκε τόσο μεγάλη που οι απομιμήσεις πλημμύρισαν την παγκόσμια αγορά για να καλύψουν το κενό που υπήρχε στην τροφοδοσία. Στο Μπουένος Άιρες, όπου ο Μέσι είναι κάτι σαν εθνικός θησαυρός για τη χώρα, οι φανέλες του ακόμη και οι απομιμήσεις κοστίζουν περίπου 50 δολάρια!
Η πιο εμπορική φανέλα στο χαρτοφυλάκιο της Adidas
Οι επίσημες πωλήσεις έχουν ξεπεράσει κάθε σημείο αναφοράς που θα μπορούσε να φανταστεί η Adidas, όπως επισημαίνει διαρκώς ο Τορ Σάουθαρντ.
Η Ίντερ Μαϊάμι είναι πλέον η ποδοσφαιρική φανέλα της Adidas με τις περισσότερες πωλήσεις στη Βόρεια Αμερική, μπροστά και από τους πέντε ιστορικούς ευρωπαϊκούς συλλόγους που έχει στο χαρτοφυλάκιο της σε επίπεδο συμφωνών, δηλαδή: Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, Ρεάλ Μαδρίτης, Γιουβέντους, Μπάγερν Μονάχου και Άρσεναλ.
Από τον Ιούλιο, η Fanatics, η οποία κυριαρχεί στα αθλητικά ενδύματα στις Ηνωμένες Πολιτείες, έχει πουλήσει περισσότερες φανέλες του Μέσι από ό,τι για οποιονδήποτε άλλο ποδοσφαιριστή, αλλά και για οποιονδήποτε αθλητή, εκτός από τον quarterback των Philadelphia Eagles, Jalen Hurts. Κανένας παίκτης, σε οποιοδήποτε άθλημα, δεν έχει πουλήσει ποτέ περισσότερες φανέλες στην ιστοσελίδα τις πρώτες 24 ώρες μετά την αλλαγή ομάδας από ό,τι ο Μέσι τον Ιούλιο.
Η έλευση του «Λίο» στο M.L.S. ήρθε πολύ αργά για να σώσει τη σεζόν της Ιντερ Μαϊάμι. Ο σύλλογος θα χάσει τα πλέι οφ. Ο Μέσι δεν θα ξαναπαίξει με ροζ χρώμα μέχρι τον επόμενο χρόνο. Αλλά αυτό έχει να κάνει ελάχιστα με τον περιορισμό της επιρροής του στο M.L.S. Τα παιχνίδια της Ίντερ Μαϊάμι συγκέντρωναν κόσμο ρεκόρ από τη στιγμή που έφτασε. Οι τιμές των εισιτηρίων της ομάδας για την επόμενη σεζόν έχουν εκτοξευθεί στα ύψη. Η Adidas είναι σίγουρη ότι έχει αρκετή ποσότητα από την επόμενη έκδοση της φανέλας του Μέσι -που αναμένεται να κυκλοφορήσει τον Φεβρουάριο- στην παραγωγή για να καλύψει τη ζήτηση.
Η φανέλα έχει γίνει τόσο περιζήτητη, τόσο σπάνια, που ακόμη και ο ίδιος ο Μπέκαμ – ένας από τους διασημότερους ποδοσφαιριστές της γενιάς του, μια παγκόσμια διασημότητα και, ως συνιδιοκτήτης της Ίντερ Μαϊάμι, αφεντικό του Μέσι – δυσκολεύεται να αποκτήσει μία. Περισσότερες από μία φορές έχει θελήσει να στείλει μια ροζ φανέλα του Μέσι σε έναν φίλο ή συνεργάτη του ως δώρο, για να του πουν ότι θα πρέπει να περιμένει, όπως όλοι οι άλλοι.
Ποιος; Ο Ντέιβιντ Μπέκαμ, ο οποίος όπως παραδέχθηκε στο ντοκιμαντέρ για τη ζωή του στο Netflix «ήταν δική μου έμπνευση αυτό το ροζ της φανέλας, εγώ το επέλεξα, ήθελα κάτι να χτυπάει στο μάτι και να μένει»! Και όπως φαίνεται τα κατάφερε με το παραπάνω…