Σε “λειτουργία πτήσης” θέτουν όλοι, ή μάλλον οι περισσότεροι επιβάτες το τηλέφωνό τους, μόλις το αεροπλάνο προετοιμάζεται για απογείωση, μια ρουτίνα των τελευταίων δύο δεκαετιών.
Στη λειτουργία πτήσης, το τηλέφωνό σας είναι αποσυνδεδεμένο από τα δίκτυα κινητής τηλεφωνίας, αλλά μπορείτε να χρησιμοποιείτε τη συσκευή σας, ακόμη και να τη συνδέσετε σε Wi-Fi κατά την πτήση, εάν είναι διαθέσιμο.
Τι συμβαίνει όμως αν κατά λάθος αφήσετε το τηλέφωνό σας ανοιχτό;
Το άρθρο του περιοδικού Travel & Leisure, εξηγεί ότι δεν χρειάζεται να ανησυχούμε, καθώς δεν είναι πιθανό το αεροπλάνο μας να πέσει από τον ουρανό. Στην πραγματικότητα, μια έρευνα που έγινε το 2017 από την ασφαλιστική εταιρεία Allianz διαπίστωσε ότι το 17,2% των επιβατών δεν έβαλαν ποτέ τα τηλέφωνά τους σε «λειτουργία πτήσης» κατά τη διάρκεια του ταξιδιού τους. Το πρόβλημα είναι, ότι δεν ξέρουμε πραγματικά τι μπορεί να συμβεί επειδή οι αλληλεπιδράσεις μεταξύ κινητών τηλεφώνων και αεροπλάνων δεν έχουν μελετηθεί αρκετά.
Όπως αναφέρει το άρθρο, αν και υπήρξαν ανέκδοτες μελέτες για τις «Προσωπικές Ηλεκτρονικές Συσκευές (PED) που δυνητικά παρεμβαίνουν στα ηλεκτρονικά συστήματα, «είναι σχεδόν αδύνατο να καταγραφούν αυτά τα συμβάντα», σύμφωνα με τη Boeing. Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι υπάρχει μηδενικός κίνδυνος.
«Εάν δεν απενεργοποιήσετε το κινητό σας τηλέφωνο, έχει τη δυνατότητα να παρέμβει στα όργανα πλοήγησης», λέει ο Dan Bubb, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Νεβάδα, στο Λας Βέγκας και πρώην πιλότος αεροπορικής εταιρείας, στο Travel + Leisure .
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο ο Κώδικας Ομοσπονδιακών Κανονισμών στις ΗΠΑ αναφέρει επί του παρόντος τα εξής: «Τα κινητά τηλέφωνα που είναι εγκατεστημένα ή μεταφέρονται σε αεροπλάνα, μπαλόνια ή οποιουδήποτε άλλου τύπου αεροσκάφους δεν πρέπει να λειτουργούν, ενώ αυτά τα αεροσκάφη είναι «στον αέρα» (δεν αγγίζουν το έδαφος). Όταν οποιοδήποτε αεροσκάφος φεύγει από το έδαφος, όλα τα κινητά τηλέφωνα στο αεροσκάφος πρέπει να είναι απενεργοποιημένα». Και αν δεν συμμορφωθείτε, μπορεί να σας επιβληθεί πρόστιμο.
Ένα άλλο ζήτημα με τη χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την πτήση είναι η πιθανότητα υπερφόρτωσης των πύργων κινητής τηλεφωνίας στο έδαφος. Όταν πετάτε σε χαμηλά ύψη — δηλαδή κατά την απογείωση και την προσγείωση, που θεωρούνται κρίσιμες φάσεις της πτήσης — το τηλέφωνό σας συνδέεται με πολλούς πύργους ταυτόχρονα καθώς κινείστε. Υπολογίζοντας όλους τους επιβάτες, που βρίσκονται στον αέρα ανά πάσα στιγμή, κάτι τέτοιο θα μπορούσε σίγουρα να επιβαρύνει το δίκτυο, ιδιαίτερα κοντά σε πολυσύχναστα αεροδρόμια. (Όταν, ωστόσο, βρίσκεστε σε υψόμετρο πλεύσης, πιθανότατα θα είστε εκτός εμβέλειας των πύργων, οπότε η μπαταρία του τηλεφώνου σας θα αδειάσει πιο γρήγορα, καθώς θα προσπαθεί να συνδεθεί με ανύπαρκτο δίκτυο).
Καθώς η τεχνολογία αλλάζει, νέες απειλές μπαίνουν ανάμεσα στη σχέση τηλεφώνου-αεροπλάνου. Και αυτή τη στιγμή, η μεγαλύτερη απειλή είναι τα δίκτυα 5G.
«Με πολλές εταιρείες κινητής τηλεφωνίας να προσφέρουν πλέον εύρος ζώνης 5G, δημιουργείται η δυνατότητα αυτό να παρεμβαίνει στο ραδιοϋψόμετρο, το οποίο είναι το όργανο που βασίζονται οι πιλότοι για να προσγειώσουν το αεροπλάνο», λέει ο Bubb. Το συγκεκριμένο εύρος ζώνης που χρησιμοποιούν οι φορείς κινητής τηλεφωνίας των ΗΠΑ για υπηρεσίες 5G είναι πολύ κοντά στο ίδιο εύρος ζώνης που χρησιμοποιείται από το ραδιοϋψόμετρο, γεγονός που αυξάνει την πιθανότητα παρεμβολών. Και το ραδιοϋψόμετρο δεν είναι κάτι με το οποίο μπορούμε να παίζουμε.
Σύμφωνα με έκθεση της Airbus, σχεδόν το 60% όλων των αεροπορικών ατυχημάτων τα τελευταία 20 χρόνια συνέβησαν κατά τη φάση προσγείωσης της πτήσης. «Έτσι, όταν οι αεροσυνοδοί ζητούν από τους επιβάτες να θέσουν τα τηλέφωνά τους σε «λειτουργία πτήσης» ή να τα απενεργοποιήσουν, υπάρχει ένας καλός λόγος για τον οποίο οι επιβάτες πρέπει να συμμορφωθούν με αυτό το αίτημα», λέει ο Bubb.
Είναι ενδιαφέρον το γεγονός, ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση απαιτεί την εφαρμογή δικτύων 5G στα αεροσκάφη, επιτρέποντας στους επιβάτες να επικοινωνούν ελεύθερα με τις κινητές συσκευές τους, συμπεριλαμβανομένων των κλήσεων. Ωστόσο, υπάρχει μια βασική διαφορά μεταξύ των ευρωπαϊκών δικτύων 5G και των αμερικανικών: τα ευρωπαϊκά δίκτυα λειτουργούν σε διαφορετική συχνότητα, γεγονός που προσθέτει μεγαλύτερο διαχωρισμό μεταξύ της χρήσης κυψέλης και του ραδιοϋψόμετρου. Επομένως, υπάρχουν λιγότερες πιθανότητες παρέμβασης.
Για αυτόν τον λόγο, δεν πρέπει να περιμένετε ότι οι ΗΠΑ θα ακολουθήσουν το παράδειγμά της Ε.Ε. σύντομα.
Όμως, ακόμα κι αν ζούσαμε σε έναν κόσμο όπου οι τηλεφωνικές κλήσεις θα ήταν δυνατές κατά τη διάρκεια των πτήσεων, θυμηθείτε ότι τα αεροπλάνα είναι κοινόχρηστοι – και συνήθως πολύ στενοί – χώροι. Δεν θα ήταν καθόλου ευγενικό να συνομιλείτε δυνατά στο τηλέφωνο σε ένα αεροπλάνο. Τουλάχιστον, ας μείνουμε μόνο στα κείμενα.