Λίγο η αφέλεια, λίγο ότι πιστεύουν πως κανείς δεν πρόκειται να τους εντοπίσει-ακουμπήσει, δίνουν μασημένη τροφή στον νέο ελεγκτικό μηχανισμό που σαρώνει το Διαδίκτυο για να βρει περιπτώσεις που όχι απλώς υπονοούν φοροδιαφυγή, αλλά ξεκάθαρα πλέον οι ίδιοι οι influencers δηλώνουν ότι «την σήμερον ημέραν ποιος πληρώνει;».
O πρωινός καφές λοιπόν για την ειδική ομάδα των ελεγκτών έχει αρκετό «κουτσομπολιό», που όμως οδηγεί στον περιορισμό της φοροδιαφυγής και φέρνει έσοδα στο Δημόσιο. Η επταμελής ομάδα «παίζει στα δάχτυλα» το Instagram, το TikTok και το Facebook και αποτελείται από νέους εφοριακούς-ελεγκτές που μπορούν να ξετρυπώσουν όχι μόνο από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αλλά και από αγγελίες ακινήτων και διάφορες ιστοσελίδες περιπτώσεις που οδηγούνται σε έλεγχο για παραβάσεις της φορολογικής νομοθεσίας.
Ετσι, λοιπόν, οι εφοριακοί των social media έφθασαν στον εντοπισμό μιας ιδιαίτερα ενδιαφέρουσας περίπτωσης με ενδείξεις φοροδιαφυγής για όλους τους εμπλεκομένους, από τη νύφη και τον γαμπρό, τον ανθοπώλη, μέχρι και τον επαγγελματία που κρεμούσε τα μπαλόνια του γάμου.
Και αμέσως οι υπολογιστές και τα ηλεκτρονικά συστήματα της ΑΑΔΕ ενεργοποιήθηκαν. Ξεκίνησαν διασταυρώσεις, έλεγχοι περιουσιακών στοιχείων και ανάλωσης κεφαλαίου, καταθέσεων, έλεγχος φορολογικών δηλώσεων τελευταίας πενταετίας κ.λπ.
Μέσω των social media η επταμελής ομάδα της ΑΑΔΕ εντόπισε ενδείξεις φοροδιαφυγής που έγινε σε πρόσφατο γάμο.
Το επόμενο βήμα ήταν ο έλεγχός τους, ο οποίος μάλιστα διεξήχθη, σύμφωνα με πληροφορίες, με τη συμβολή του κέντρου επιχειρήσεων της ΑΑΔΕ στην οδό Πειραιώς. Η αίθουσα επιχειρήσεων παρέχει τη δυνατότητα συντονισμού και παρακολούθησης, σε πραγματικό χρόνο, των ελέγχων που διενεργούνται από υπαλλήλους της ΑΑΔΕ σε καταστήματα, τελωνεία, πλοία, χώρους ιδιαίτερου ενδιαφέροντος κ.λπ. Το «ψηφιακό μάτι» της ΑΑΔΕ επιτρέπει την απευθείας μετάδοση πληροφοριών από τα σημεία που ελέγχονται.
Οι μονάδες κρούσης είναι πλέον εφοδιασμένες με όλα τα στοιχεία των ελεγχομένων και με το ηλεκτρονικό σύστημα «έλεγχος live», φέρουν κάμερες που καταγράφουν τον έλεγχο και είναι απευθείας συνδεδεμένες με το κέντρο επιχειρήσεων. Από την άλλη πλευρά υπάρχει η μονάδα υποστήριξης, η επιτελική ομάδα του κέντρου επιχειρήσεων που λαμβάνει τα στοιχεία από το πεδίο, τα επεξεργάζεται, τα διασταυρώνει, τα αξιολογεί και βοηθάει τους ελεγκτές με οδηγίες και δεδομένα ώστε να προχωρήσει πιο βαθιά ο έλεγχος.
Η παραπάνω διαδικασία δείχνει ότι ο έλεγχος έχει αλλάξει ριζικά. Στο παρελθόν καλούνταν ο ελεγχόμενος για εξηγήσεις και μετά ξεκινούσαν ο έλεγχος και η αναζήτηση περιουσιακών στοιχείων, που κρατούσαν πολλούς μήνες. Περίμεναν από τις τράπεζες να στείλουν στοιχεία, τα οποία έφθαναν έπειτα από ένα μήνα, ενώ κάποιες ενδεχομένως να μην απαντούσαν ποτέ.
Στην εν λόγω υπόθεση για κάθε εμπλεκόμενο δημιουργήθηκε αναλυτικός φάκελος με όλα τα στοιχεία. Η ΑΑΔΕ ήταν έτοιμη να αντιμετωπίσει όσους με τον έναν ή τον άλλον τρόπο εμπλέκονταν στον «γάμο της χρονιάς». Πλέον οι ελεγκτές μπορούν να αντλούν στοιχεία από τις τράπεζες για τις καταθέσεις και τα εμβάσματα, την κεφαλαιαγορά, από τις «ΔΕΚΟ» προκειμένου να διαπιστώσουν το ύψος των λογαριασμών που πληρώνουν, από τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας (επίσης για τους λογαριασμούς), τα ομόλογα που πιθανόν κατέχουν και τις μετοχές κ.λπ.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, οι ελεγχόμενοι κλήθηκαν από την ΑΑΔΕ να διατυπώσουν τις απόψεις τους. Πολλοί από τους επαγγελματίες δήλωσαν ότι όλα είχαν γίνει δωρεάν. Από τον τραγουδιστή, το νυφικό, τα στέφανα κ.λπ. Ωστόσο και σε αυτή την περίπτωση δεν υπήρχαν τα απαραίτητα παραστατικά ακόμη και για τη δωρεά (απόδειξη αυτοπαράδοσης).
• Ο γνωστός τραγουδιστής, που τραγούδησε στο πάρτι του γάμου, δεν διαβίβασε μέσω myDATA τιμολόγιο για τη συγκεκριμένη εμφάνιση. Επιπλέον βρέθηκε τα προηγούμενα χρόνια να δηλώνει εισοδήματα της τάξης των 10.000 ευρώ, όταν στην προσωπική του σελίδα στο Facebook υπάρχει πλήθος εμφανίσεών του σε νυχτερινά κέντρα σε όλη την Ελλάδα.
• Το πρόσωπο που ανέλαβε τον σχεδιασμό του γάμου (wedding planner) –που αυτοπροβάλλεται ως planner επωνύμων και ότι συμμετέχει σε εταιρεία που οργανώνει γαμήλιες δεξιώσεις και βαπτίσεις– δεν συμμετέχει φορολογικά σε κάποια επιχείρηση, ούτε έχει κάνει έναρξη δραστηριότητας μέσω ατομικής επιχείρησης.
• Το κτήμα που έγινε ο γάμος έχει εκδώσει ένα παραστατικό ύψους 3.000 ευρώ την ημερομηνία τέλεσης του γάμου. Από το 2019, που έκανε έναρξη η επιχείρηση, έχει συσσωρεύσει ζημίες άνω των 200.000 ευρώ (κάθε χρήση της είναι ζημιογόνος). Εμφανίζεται να ενοικιάζει ακίνητο, με ετήσιο μίσθωμα που ξεπερνάει τις 55.000 ευρώ.
• Η ατομική επιχείρηση παρασκευής της γαμήλιας τούρτας φαίνεται να εξέδωσε ένα παραστατικό 1.000 ευρώ που, λόγω ημερομηνίας έκδοσης, ενδέχεται να σχετίζεται με τον γάμο. Ωστόσο πρόκειται για επιχείρηση παρασκευής cupcakes και ιδιαίτερα εντυπωσιακών/θεματικών γλυκών και τουρτών για γενέθλια, γάμους και βαπτίσεις, που παρά την έντονη αναγνωρισιμότητά της μέσω της παρουσίας της στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν έχει εμφανίσει ποτέ κέρδη από τη λειτουργία της και μετά, αλλά αντιθέτως συσσωρεύει ζημίες άνω των 300.000 ευρώ. Σε κάθε φορολογική δήλωση εισοδήματός της από το 2019 και μετά, για να δικαιολογηθούν οι δαπάνες του φυσικού προσώπου, είτε έχει συμπληρωθεί ο κωδικός της ανάλωσης κεφαλαίου, είτε ο κωδικός της πώλησης περιουσιακών στοιχείων / λήψης δανείων, είτε και οι δύο μαζί.
• Το κομμωτήριο που επιμελήθηκε το χτένισμα της νύφης δεν έχει φορολογικό μηχανισμό. Από το myDΑΤΑ προκύπτουν μόνο κάποια τιμολόγια προς επιχειρήσεις, άρα και σε αυτή την περίπτωση δεν υπάρχουν ενδείξεις τιμολόγησης των υπηρεσιών που παρασχέθηκαν στη νύφη. Οι ιστοσελίδες που διατηρεί η επιχείρηση στα social media περιέχουν πλήθος χτενισμάτων σε γάμους, που έχει αναλάβει η επιχείρηση. Οι φορολογικές δηλώσεις της, κατά την τελευταία τριετία, δεν εμφανίζουν έσοδα.
• Η ατομική επιχείρηση που ανέλαβε το μακιγιάζ της νύφης δεν φαίνεται να έχει εκδώσει παραστατικό για τις υπηρεσίες της. Διατηρεί προσωπική ιστοσελίδα, από την οποία προκύπτει μια τελείως άλλη εικόνα για το πραγματικό ύψος των εσόδων της, ενώ από τη σελίδα της στο Instagram προκύπτουν πάρα πολλές δουλειές που έχει αναλάβει στο παρελθόν. Το 2022 δήλωσε ακαθάριστα έσοδα (τζίρο) λίγο πάνω από 8.000 ευρώ.
• Tο κοσμηματοπωλείο από το οποίο αγοράστηκε το γαμήλιο δαχτυλίδι δεν διαβιβάζει στοιχεία πώλησης, ούτε μέσω eSend, αλλά ούτε και μέσω myDΑΤΑ. Συνεπώς δεν εντοπίστηκε παραστατικό για το δαχτυλίδι. Το συνολικό άθροισμα των ακαθάριστων εσόδων της επιχείρησης από το 2017 και μετά είναι περίπου 3.000 ευρώ.
• Ο dj του γάμου έχει κάνει διακοπή της ατομικής του επιχείρησης από το 2011 και δεν συμμετέχει σε κάποια εταιρεία. Παρότι στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης εμφανίζεται ως dj σε πλήθος εκδηλώσεων, τα δηλούμενα εισοδήματά του από μισθωτή εργασία για το 2022 και το 2021 είναι λίγο άνω των 3.000 ευρώ, ενώ για το 2020 και το 2019 είναι κάτω των 2.000 ευρώ.
• Η ατομική επιχείρηση δημοσίων σχέσεων που ανέλαβε την προβολή του γάμου δεν προέκυψε να διαβίβασε παραστατικό προς το ζευγάρι για τις υπηρεσίες της.