ΓΝΩΜΗ – Της Τέτας Γιαννάρου
Η μόνη γυναίκα που θέτει υποψηφιότητα για μέλος του Συμβουλίου Διοίκησης στις Πρυτανικές εκλογές, είναι η Καθηγήτρια Ακτινολογίας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Πατρών, Χριστίνα Καλογεροπούλου που καταθέτει στην «Γ» τα Γιατί της απόφασής της
Χριστίνα Καλογεροπούλου. Γεννήθηκε στην Πάτρα . Σπούδασε στην Πάτρα. Ακολουθήσε Ακαδημαϊκή καριέρα. Σήμερα Καθηγήτρια Ακτινολογίας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Πατρών και η επιστημονικά υπεύθυνη του τμήματος Αξονικού Τομογράφου. Άφησε και αφήνει σημαντικό αποτύπωμα μέσα από το πρωτοποριακό, καινοτόμο ερευνητικό και κλινικό της έργο. Είναι η μόνη γυναίκα που μετέχει. στις εκλογές της 4ηςΜαρτίου θέτοντας υποψηφιότητα για μέλος του Συμβουλίου Διοίκησης, με την Ομάδα Καραμάνου. Ίδια δηλώνει:« Η απόφασή μου να εμπλακώ στην διεκδίκηση μιας θέσης στο Συμβούλιο Διοίκησης, στηρίχθηκε στην πεποίθηση μου πως η ακαδημαϊκή διαδρομή, δεν εξαντλείται στο διδακτικό και ερευνητικό πεδίο. Θεώρησα σημαντική την δυνατότητα να συμπλεύσω με μια ομάδα ανθρώπων που μοιραζόμαστε το ίδιο όραμα. Θα στηρίξουμε μια πρυτανική αρχή που ξέρουμε πως θα πορευτεί με ακαδημαϊκό ήθος με στόχο το πανεπιστήμιο Πατρών να αποκτήσει το προφίλ που του αρμόζει και όχι μια ψεύτικη κατασκευασμένη ιλουστρασιόν εικόνα που τώρα προβάλλεται από τα ΜΜΕ. ‘Έθεσα υποψηφιότητα για να δώσω μάχες ώστε το Πανεπιστήμιο να αλλάξει σελίδα. Στα χρέη μου να αγωνιστώ για την έμφυλη ισότητα». Η Χριστίνα Καλογεροπούλου μιλά στην «Γ» με πάθος για διεκδικήσεις και αγώνες ώστε να στηθεί ένα σύγχρονο πανεπιστήμιο με πρόταγμα τοήθος και τις ριζικές τομές στα κακώς κείμενα.
Να υποθέσω ότι υπάρχουν ισχυρά κίνητρα που σας ώθησαν να διεκδικήσετε θέση Μέλους του Συμβουλίου Διοίκησης μετέχοντας στην επικείμενη εκλογική διαδικασία. Θα μας αποκαλύψετε κίνητρα και στόχους;
«Θεωρώ χρέος μου να προσπαθήσω να εκλεγώ στο Συμβούλιο Διοίκησης γιατί θέλω το Πανεπιστήμιο της Πάτρας να αλλάξει σελίδα. Η σημερινή εικόνα που έχει το πανεπιστήμιο μας όπως το βιώνουμε εμείς εκ των ένδον αλλά και όπως αποτυπώνεται στα μάτια των επισκεπτών, δεν αρμόζει στην εικόνα που θα θέλαμε. Υπάρχει μια εκστρατεία ωραιοποίησης στην προβολή του στα μέσα μαζικής ενημέρωσης, αλλά κάτω από την «ωραιοποιημένη-illustrated έκδοση» υπάρχουν ελλείψεις και προβλήματα τα οποία έχουν γίνει εντονότερα το τελευταίο διάστημα. Μελετώντας την έκθεση της ΕΘΑΑΕ που αφορά στην κατάταξη των Ελληνικών πανεπιστημίων, αντιλαμβανόμαστε την πραγματική κατάσταση που απέχει ουσιαστικά από την κατασκευασμένη εικόνα που παραπλανά. Η απόφασή μου να διεκδικήσω μια θέση στο ΣΔ, στηρίχθηκε στην πεποίθηση πως η ακαδημαϊκή διαδρομή ενός ανθρώπου δεν εξαντλείται στο διδακτικό και ερευνητικό πεδίο. Όλα τα χρόνια της ακαδημαϊκής μου διαδρομής πορεύτηκα με γνώμονα την εργατικότητα, τη συνέπεια και την πίστη στην αξιοκρατία, θεωρώντας πως το ακαδημαϊκό ήθος είναι βασικό στοιχείο για κάθε πανεπιστημιακό δάσκαλο και επιστήμονα.
Στο πλαίσιο αυτό θεώρησα σημαντική την δυνατότητα που μου δόθηκε να συμπλεύσουμε με μια ομάδα ανθρώπων που μοιράζονται το ίδιο όραμα με εμένα. Μιας ομάδας που κάθε μέλος της έχει διαφορετικές αφετηρίες αλλά συγκλίνει για να στηρίξει την πρυτανική αρχή, που θεωρεί πως θα ηγηθεί με ακαδημαϊκό ήθος και σταθερή αφοσίωση για το κοινό «καλό» του Πανεπιστημίου μας. Μιας ομάδας που έχει καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις για την ανάπτυξη του Πανεπιστημίου μας».
-Επί σκηνής τα προβλήματα που ταλανίζουν το Τμήμα Ιατρικής και το ΠΓΝΠ: Ως μέλος ΔΕΠ που διεκπεραιώνετε εκπαιδευτικό και κλινικό έργο , ποια θεωρείτε ως χρονίζοντα ανεπίλυτα προβλήματα, πως τα ιεραρχείτε και, αν εκλεγείτε πως προτίθεστε να συμβάλετε στην επίλυση τους;
«Ένα από τα βασικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει το τμήμα της Ιατρικής είναι ο σταθερά χαμηλός αριθμός μελών Διδακτικού Προσωπικού, σαφώς χαμηλότερος από άλλα Πανεπιστήμια, με αναλογία μελών ΔΕΠ προς αριθμό φοιτητών 0,6 έναντι 3,4 στο ΕΚΠΑ. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με το μειωμένο προσωπικό ΕΔΙΠ, ΕΤΕΠ αλλά και το έλλειμα σε διοικητικό προσωπικό, προκαλεί σημαντική αύξηση φόρτου όσον αφορά στην εκπαιδευτική διαδικασία αλλά και στο διοικητικό έργο. Επιπλέον, για την Ιατρική, ακριβώς επειδή είμαστε εκτός από πανεπιστημιακοί δάσκαλοι και γιατροί τοποθετημένοι σε ένα πανεπιστημιακό νοσοκομείο, έχουμε και μεγάλο όγκο κλινικού έργου.
Με δεδομένο το έλλειμμα και στο προσωπικό του ΕΣΥ όλοι μας προσπαθούμε να καλύψουμε αυτό το κενό. Αυτό συνεπάγεται ότι τα μέλη ΔΕΠ στερούνται από χρόνο που οφείλουν να δώσουν στο ερευνητικό και διδακτικό τους έργο. Επίσης, ένα πολύ σημαντικό πρόβλημα στο Τμήμα μας είναι η απουσία επαρκών χώρων για εκπαιδευτικά εργαστήρια και κλινική άσκηση των φοιτητών. Εκ των ων ουκ άνευ είναι η ανανέωση του εξοπλισμού των ερευνητικών και εκπαιδευτικών εργαστηρίων».Η επίλυση; Η νέα πρυτανική αρχή σε συνεργασία με τους φορείς της πόλης, πρέπει να διεκδικήσει επιπλέον θέσεις ΔΕΠ, ΕΔΙΠ και ΕΤΕΠ, οι οποίες είναι απαραίτητες για την εύρυθμη λειτουργία της ιατρικής σχολής. Επίσης να προβεί στην ενίσχυση της επώνυμης έδρας και τη χρηματοδότηση διδακτορικών και μετά-μεταδιδακτορικών φοιτητών, οι οποίοι επικουρούν τα μέλη ΔΕΠ σε εκπαιδευτικά εργαστήρια.
Σημαντικό μέλημα πρέπει να είναι η κτιριακή και ψηφιακή διασύνδεση του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου με το Πανεπιστήμιο, κάτι που μπορεί να επιτευχθεί με την σύνδεση με το κτήριο κλινικών λειτουργιών που βρίσκεται πλησίον του Νοσοκομείου.
Έτσι θα αναπτυχθούν ερευνητικά και εκπαιδευτικά εργαστήρια τα οποία θα βοηθήσουν στην καλύτερη εκπαίδευση των φοιτητών αλλά και των ειδικευόμενων ιατρών του Νοσοκομείου μας και θα προάγουν την παραγωγή νέας γνώσης, με τελικό όφελος για τη δημόσια υγεία».
– Θεωρείτε ότι υπάρχουν μείζονα ελλείμματα στο Πανεπιστήμιο Πατρών και ναι, σε ποιες περιοχές τα εντοπίζετε;
«Εδώ θα απαντήσω λίγο επιγραμματικά γιατί είναι πάρα πολλά τα προβλήματα. Όπως είπα πριν για την Ιατρική, το βασικό πρόβλημα που αφορά και όλο το πανεπιστήμιο είναι το έλλειμμα προσωπικού όλων των ειδικοτήτων. Με μια λέξη υποστελέχωση! Δόθηκε η δυνατότητα στο πανεπιστήμιο να πάρει επαρκείς θέσεις για να καλύψει όλες τις ανάγκες. Πήρε; Όχι. Επίσης μείζον θέμα είναι οι υποδομές, οι οποίες θα πρέπει να βελτιωθούν με την εξασφάλιση κονδυλίων που θα χρησιμοποιηθούν για πραγματική αναβάθμιση. Το πανεπιστήμιό μας χρειάζεται καινούργιες εστίες, έχει βελτιώσει όσο μπορεί τις παλιές, όμως βλέπουμε στα Πανεπιστήμια Κρήτης, Αθήνας καινούργιες εστίες. Γιατί να μην έχουμε και εμείς ανάλογη ποιότητα εστιών για τους φοιτητές μας; Τα κτίρια χρειάζονται ανακαίνιση και ενεργειακή αναβάθμιση. Υπάρχουν τόσες ταράτσες και δεν υπάρχει μέριμνα να μπουν πχ φωτοβολταϊκά συστήματα, που θα μειώσουν το κόστος της ενέργειας, ενώ ο περιβάλλον χώρος του πανεπιστημίου είναι εγκαταλελειμμένος.
Πρέπει να υπάρχει ένας σχεδιασμός ώστε οι χώροι γύρω από το πανεπιστήμιο αξιοποιούμενοι να γίνουν ελκυστικοί όχι μόνο για τους φοιτητές και το προσωπικό, αλλά και για τους πολίτες. Πολίτες που μπορούν μέσα από εθελοντικές δράσεις να συμβάλουν προς την κατεύθυνση αυτή . Φυσικά θα πρέπει να υπάρχει επαρκής ασφάλεια στο πανεπιστήμιο, όπως και μια ριζική λύση για τα αδέσποτα, τα οποία συνεχίζουν να αποτελούν πρόβλημα παρά τις προσπάθειες της δημοτικής αρχής. Σημαντικό τέλος θέμα αποτελεί η φοιτητική μέριμνα και η ευημερία των φοιτητών και του προσωπικού. Αυτή τη στιγμή η μονάδα Ψυχολογικής Στήριξης υπολειτουργεί. Ο νόμος ορίζει πως η μονάδα αυτή θα πρέπει να υποστηρίζει όχι μόνο τους φοιτητές, αλλά και όλο το προσωπικό του πανεπιστημίου. Το μόνο που έχουμε είναι parttime κοινωνικούς λειτουργούς και ψυχολόγους, όσο για ψυχίατρους υποστηριζεται από τα δυο μέλη ΔΕΠ της ψυχιατρικής κλινικής του Πανεπιστημίου που έχουν παράλληλα και μεγάλο φόρτο εργασίας στο Νοσοκομείο. Κλείνοντας, θα ήθελα να αναφερθώ και στο θέμα της έμφυλης ισότητας. Στο Πανεπιστήμιο μας το ποσοστό γυναικών μελών ΔΕΠ είναι 25% και η παρουσία των γυναικών σε θέσης ευθύνης περιορισμένη. Παρά το γεγονός ότι το πανεπιστήμιο μας έχει υποχρεωτικά καταρτίσει Σχέδιο Δράσης για την έμφυλη ισότητα, (ώστε να μπορεί να συμμετάσχει σε μεγάλα ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά προγράμματα, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή νομοθεσία), η υλοποίησή του σχεδίου απέχει πολύ.Ως η μοναδική γυναίκα υποψήφια για το Συμβούλιο Διοίκησης θα προσπαθήσω να κάνω πράξη την ενδυνάμωση της παρουσίας των γυναικών στο Πανεπιστήμιο και θα παλέψω με όλες μου τις δυνάμεις για το σκοπό αυτό».