Οι αλλαγές, που εισάγονται στα σχολεία στο πλαίσιο της εθνικής στρατηγικής για την καταπολέμηση της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού, η οποία παρουσιάστηκε από τον υπουργό Παιδείας Κυριάκο Πιερρακάκη παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και της υφυπουργού Παιδείας, Ζέττας Μακρή, στο 3ο Γυμνάσιο Πολίχνης στη Θεσσαλονίκη, αναμένεται να ενισχύσουν ουσιαστικά την εκπαιδευτική κοινότητα.
Η αυστηροποίηση των Κανονισμών Λειτουργίας των σχολείων, η άμεση ενημέρωση των γονέων για τις απουσίες, οι νέες ποινές, οι αποβολές για τα κινητά, η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος όπως και η υποχρέωση των γονέων να καλύπτουν τα έξοδα από τις υλικές ζημιές που προξενούν τα παιδιά τους στο σχολείο, δίνουν το στίγμα της πολιτικής, που εισάγεται. Επιπλέον, η νέα πλατφόρμα stop-bullying.gov.gr, για τις επώνυμες αναφορές περιστατικών βίας, δίνει τη δυνατότητα να ‘ανοίξουν τα στόματα και να σπάσει η σιωπή’.
Ποιες αλλαγές έρχονται στα σχολεία
Νέοι κανονισμοοί λειτουργίας των σχολείων
Νέοι, αυστηροποιημένοι Κανονισμοί Λειτουργίας των σχολείων πρόκειται να εισαχθούν από την επόμενη σχολική χρονιά. Θα περιγράφονται με σαφήνεια οι κανόνες συμπεριφοράς αλλά και οι συνέπειες σε περίπτωση παραπτώματος. Οι γονείς θα πρέπει να τους υπογράψουν πριν ξεκινήσει το παιδί τους τη φοίτηση. Εάν υπάρξει σοβαρή παραβίαση, θα εφαρμόζεται ο νόμος που ισχύει για τα ποινικά παραπτώματα.
Τι θα ισχύει με τις απουσίες
Η ψηφιοποίηση των απουσιών και η άμεση ενημέρωση των γονέων. Συγκεκριμένα, θα γίνει ψηφιοποίηση του Ημερήσιου Δελτίου Φοίτησης. Σε συνδυασμό με το ηλεκτρονικό βιβλίο φοίτησης myschool, οι απουσίες θα μεταφέρονται αυτομάτως στα Ατομικά Δελτία μαθητών και θα γίνεται κατευθείαν η ενημέρωση των γονέων, μέσω της εφαρμογής eParents.
(Ειδικότερα, η ενημέρωση που θα παρέχει στους γονείς η πλατφόρμα eParents θα περιλαμβάνει τις απουσίες των παιδιών, τις επιδόσεις τους στα μαθήματα, τη συμπεριφορά τους καθώς και τυχόν αποβολές, τιμωρίες ή παρατηρήσεις των διδασκόντων).
Οι απουσίες, δεν θα είναι δυνατόν να διαγραφούν από το Σύλλογο Διδασκόντων, με εξαίρεση σοβαρούς ιατρικούς λόγους.
Ο αριθμός των απουσιών παραμένει ο ίδιος – 114 συνολικά – ωστόσο επανέρχεται το καθεστώς των ‘δικαιολογημένων’ και ‘αδικαιολόγητων’ – οι αδικαιολόγητες δεν θα μπορούν να υπερβαίνουν τις 50.
Σε ό,τι αφορά τις δικαιολογημένες απουσίες, μέχρι τις δύο ημέρες μπορούν να δικαιολογούνται από τους γονείς. Από δύο και περισσότερες, είναι απαραίτητο να προσκομίζεται στο σχολείο η ιατρική γνωμάτευση.
Τι θα γίνει σε περίπτωση που μαθητής προκαλέσει υλικές ζημιές
Σε περίπτωση που κάποιος μαθητής διαπιστωθεί πως προξένησε εσκεμμένα υλικές ζημιές ή βανδαλισμούς στη σχολική μονάδα, θα χρεώνονται οι γονείς και κηδεμόνες τις δαπάνες αποκατάστασης. Η προθεσμία, που θα δίνεται είναι πέντε ημέρες. Εάν δεν συμμορφωθούν, τότε η Διεύθυνση του σχολείου απευθύνεται στον οικείο Δήμο ή τη σχολική επιτροπή, σύμφωνα με όσα ορίζονται στο αρ.28 του ν.5056/2023.
Την αποφυγή πληρωμής της οφειλής από τους γονείς διαχειρίζεται, στη συνέχεια, η ΑΑΔΕ.
Διαβάθμιση των ποινών
Πρώτο στάδιο αποτελεί η επίπληξη από τον εκπαιδευτικό ή η ωριαία απομάκρυνση εκτός τάξης.
Ακολουθεί η αποβολή μέχρι τρεις ημέρες – αντί μιας, που ισχύει σήμερα – με απόφαση του Διευθυντή μόνο.
Για την αποβολή έως πέντε ημέρες – αντί δύο σήμερα – η απόφαση λαμβάνεται από το Σύλλογο Διδασκόντων.
Ο Σύλλογος Διδασκόντων μπορεί, επίσης, να αποφασίσει αλλαγή τμήματος, μέτρο που δεν υπήρχε ως τώρα.
Στο Σύλλογο Διδασκόντων δίνεται η δυνατότητα να αποφασίσει τον αποκλεισμό του μαθητή είτε από δράσεις ή πολιτιστικές και αθλητικές εκδηλώσεις, είτε ακόμη και από εκπαιδευτικές εξορμήσεις – ούτε αυτό το μέτρο ίσχυε.
Η αυστηρότερη από τις ποινές είναι η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος. Η διαδικασία διευκολύνεται πλέον καθώς η απόφαση λαμβάνεται και πάλι από το Σύλλογο Διδασκόντων αλλά αρκεί η σύμφωνη γνώμη του Συμβούλου Εκπαίδευσης και δεν απαιτείται η συναίνεση και από το ΚΕΔΑΣΥ. Σημειώνεται, πως ο μαθητής δεν θα μπορεί να επιστρέψει στο σχολείο, από το οποίο του επιβλήθηκε η ποινή.
Κινητά και ποινές
Η χρήση κινητού τηλεφώνου στο σχολείο απαγορεύεται. Θα μπορούν, ωστόσο, να έχουν τη συσκευή κλειστή στην τσάντα τους.
Εάν εντοπιστεί μαθητής με κινητό ανενεργό, το πρώτο βήμα είναι η σύσταση, το δεύτερο η μονοήμερη αποβολή εφόσον επαναληφθεί κάτι τέτοιο.
Στην περίπτωση που το κινητό του μαθητή είναι ενεργό, θα επιβάλλεται διήμερη ή τριήμερη αποβολή, η οποία θα μετατρέπεται σε πενθήμερη στις περιπτώσεις υποτροπής.
Τέλος, στο μαθητή, που χρησιμοποιεί το κινητό του με κακόβουλο τρόπο, όπως για παράδειγμα, όταν εκφοβίζει ή διακωμωδεί συμμαθητές του αναπαράγοντας σχετικό υλικό στο διαδίκτυο, θα επιβάλλεται αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος και δεν θα μπορεί να επιστρέψει στο σχολείο, από το οποίο του επιβλήθηκε η ποινή.
Ψηφιακή πλατφόρμα για την ενδοσχολική βία
Θα παρέχει τη δυνατότητα καταγραφής αναφορών για περιστατικά ενδοσχολικής βίας. Οι αναφορές πρέπει να είναι επώνυμες και σε αυτές θα προχωρούν μαθητές γυμνασίου και λυκείου, γονείς και κηδεμόνες των παιδιών. Στη συνέχεια, θα μπορούν να παρακολουθούν την εξέλιξη της διαχείρισης του περιστατικού.
Στην πλατφόρμα θα υπάρχει επίσης ενημερωτικό και επιμορφωτικό υλικό για τους εκπαιδευτικούς. Θα λειτουργεί σύστημα εξ αποστάσεως, σύγχρονης και ασύγχρονης επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών και των μελών των ομάδων δράσης.
Επιπλέον, μέσω της πλατφόρμας θα διενεργούνται ανώνυμες διαδικτυακές έρευνες προς τους μαθητές, έτσι ώστε να καταγράφεται η έκταση φαινομένων ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού.
Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών για τον εκφοβισμό
Συνολικά, περισσότεροι από 15.000 εκπαιδευτικούς θα επιμορφωθούν.
Τον Ιούνιο, ξεκινά η Ομάδα A, όπου θα συμμετέχουν 684 Σύμβουλοι Εκπαίδευσης και οι τετραμελείς ομάδες δράσης σε κάθε διεύθυνση (συμπεριλαμβάνονται οι 116 σύμβουλοι εκπαίδευσης που είναι μέλη των Τετραμελών ομάδων). Θα παρέχεται επιμορφωτικό υλικό 14 ωρών, 2 συναντήσεις των 7 ωρών και σύγχρονη εξ αποστάσεως επιμόρφωση.
Το Σεπτέμβριο 2024, ξεκινά η Ομάδα Β, στην οποία θα συμμετέχουν οι Διευθυντές 14.000 Σχολικών Μονάδων και οι Υπεύθυνοι Αποδέκτες Αναφορών. Θα παρέχεται επιμορφωτικό υλικό 14 ωρών, 2 συναντήσεις των 7 ωρών, σύγχρονη εξ αποστάσεως επιμόρφωση.
Σε ό,τι αφορά το περιεχόμενο της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, αναφέρονται ενδεικτικά οι θεματικές των Πρωτοκόλλων Διαχείρισης Περιστατικών, η αξιολόγηση των αναγκών της σχολικής μονάδας, την επικοινωνία μεταξύ σχολείου, οικογένειας και κοινότητας και την εμπλοκή τους σε κοινές δράσεις.
Οι δράσεις ενεργού πολίτη
Με χρονική αφετηρία το Σεπτέμβριο 2024, οι Δράσεις Ενεργού Πολίτη αφορούν τους μαθητές από το Νηπιαγωγείο έως και την Α’ Λυκείου για 4 ώρες κάθε μήνα.
Πρόκειται για οριζόντιες μαθησιακές παρεμβάσεις, οι οποίες θα λαμβάνουν χώρα είτε στο πλαίσιο τάξης, είτε σε εκδρομές ή σχολικές εκδηλώσεις. Θα διατρέχει όλα τα μαθήματα και θα στοχεύει στην καλλιέργεια δεξιοτήτων ζωής. Τα projects θα είναι διαθεματικά, ομαδικά και θα υλοποιούνται στο σχολείο, στη γειτονιά, στο διαδίκτυο.