ΠΑΤΡΑ – ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ “ΠΡΟΣΗΜΟ”: ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΘΕΜΑΤΩΝ των σημερινών εξετάσεων Πανελλαδικών

    Ημερομηνία:

    ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΘΕΜΑΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ 2024

    Το θέμα Α δεν παρουσιάζει ιδιαίτερες δυσκολίες και είναι αναμενόμενο.

    Το θέμα Β καλύπτει βασικές έννοιες του γενικού μέρους συναρτήσεων.

    Το θέμα Γ κρίνεται αναμενόμενο, χρειάζεται προσοχή ως προς την κατανόηση των ερωτημάτων, ειδικά στο Γ4, το οποίο ίσως δυσκολέψει τους υποψηφίους.

    Το θέμα Δ κρίνεται απαιτητικό, απευθύνεται σε καλά προετοιμασμένους μαθητές οι οποίοι έχουν κατανοήσει σε βάθος την ύλη. Στα Δ2 και Δ4 πρέπει να προσέξουν τις διατυπώσεις των ερωτημάτων και ιδιαίτερα στο Δ4 τις πράξεις.

    Συνολικά τα θέματα καλύπτουν μεγάλο μέρος της εξεταζόμενης ύλης και είναι διαβαθμισμένης δυσκολίας. Απαιτούν κριτική και συνδυαστική σκέψη, προσοχή στις εκφωνήσεις και στις πράξεις. Πολλές ασκήσεις συναντιούνται και στο σχολικό βιβλίο. Ο χρόνος των τριών ωρών κρίνεται επαρκής.

    Όλα τα θέματα έχουν επεξεργαστεί με επιτυχία κατά την προετοιμασία των μαθητών.

    Κατσούπης Μανώλης, Μαθηματικός, M.Sc., Διευθυντής Σπουδών

    Νίτσας Μάριος, Μαθηματικός

    Δούλου Φανή, Μαθηματικός

    Χριστοπούλου Ζίλδα, Μαθηματικός

    ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΘΕΜΑΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ 2024

    Στο διδαγμένο κείμενο εξετάστηκε η ενότητα 21 του σχολικού βιβλίου, εκτός από την τελευταία ημιπερίοδο.

    Το ερώτημα Α1 δεν χαρακτηρίζεται από ιδιαίτερη δυσκολία, ωστόσο προϋπέθετε πολύ καλή κατανόηση του κειμένου αναφοράς.

    Στο ερώτημα Β1 μπορούσε να αξιοποιηθεί το εισαγωγικό σχόλιο της ενότητας 21 όσο και τα ερμηνευτικά σχόλια του σχολικού βιβλίου, καθώς επίσης και η εισαγωγή της θεματικής ενότητας 6 του σχολικού βιβλίου (Φάκελος Υλικού).

    Στο ερώτημα Β2 εξεταζόταν το παράλληλο κείμενο, το οποίο ήταν μεταφρασμένο απόσπασμα από το έργο «Τα εις εαυτόν» του Μάρκου Αυρήλιου. (Απόσπασμα του έργου εμπεριέχεται στην ενότητα 22 του Φακέλου Υλικού, όχι προς εξέταση). Το κείμενο ήταν κατανοητό και η ερώτηση απαιτούσε εντοπισμό δύο ομοιοτήτων με το κείμενο αναφοράς. Το ερώτημα δεν παρουσίαζε δυσκολίες.

    Η παρατήρηση Β3 χαρακτηρίζεται ως μέτριας δυσκολίας καθώς απαιτούσε συμπλήρωση κενών σε φράσεις της νέας ελληνικής, οι οποίες είναι εύχρηστες στην καθημερινή γλώσσα.

    Το ερώτημα Β4 εξέταζε την εισαγωγή χωρίς ιδιαίτερες δυσκολίες ή παγίδες.

    Στο ερώτημα Γ1 η μετάφραση του πρωτότυπου αποσπάσματος από το Θ Βιβλίο (81. 1-2)  των «Ιστοριών» του Θουκυδίδη απαιτούσε καλή γνώση του λεξιλογίου της αρχαίας ελληνικής. Το απόσπασμα ήταν μια εκτενής περίοδος,  χωρίς όμως ιδιαίτερες δυσκολίες ως προς τη νοηματική ροή.

    Η παρατήρηση Γ2 είχε σαφή ερώτηση που διευκόλυνε τον προσανατολισμό της απάντησης, αλλά στηριζόταν σε πιο δύσκολο χωρίο του κειμένου. Κρίνεται απαιτητικό το ερώτημα.

    Η ερώτηση Γ3 της γραμματικής εξέταζε βασικές γραμματικές γνώσεις καλύπτοντας ευρύ φάσμα των γραμματικών φαινομένων ακολουθώντας τον τρόπο εξέτασης παλαιοτέρων ετών.

    Η παρατήρηση Γ4α του συντακτικού αφορούσε τον συντακτικό χαρακτηρισμό συγκεκριμένων όρων χωρίς ιδιαίτερο βαθμό δυσκολίας, ενώ το υποερώτημα β ζητούσε χαρακτηρισμό μετοχής και ανάλυσή της σε αντίστοιχη πρόταση. Η παρατήρησηΓ4 δεν κρίνεται ιδιαίτερα απαιτητική, απαιτούσε όμως και στα δύο υποερωτήματα καλή γνώση του συντακτικού.

    Η ενότητα είχε εξεταστεί στο κριτήριο προσομοίωσης του φροντιστηρίου.

    Λάζαρης Άγγελος, Φιλόλογος, M.Ed., Διευθυντής Σπουδών

    Κουζίου Σταυρούλα, Φιλόλογος, M.Sc.

    Αργυροπούλου Ναταλία, Φιλόλογος, M.Sc.

    Περδίκη Ακριβή, Φιλόλογος

    ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΘΕΜΑΤΩΝ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ 2024

    Τα φετινά θέματα Βιολογίας Προσανατολισμού κρίνονται απαιτητικά ως προς τον βαθμό προσοχής των μαθητών.  Είναι ένα διαγώνισμα που θα αναδείξει μαθητές που έχουν κατανοήσει σε βάθος την ύλη, ενώ διατρέχει κινδύνους για πιο αδύναμους μαθητές. Η επίλυση τους απαιτούσε συνδυαστική και κριτική σκέψη. Δεν εξετάστηκε όλη η ύλη, αλλά ένα μεγάλο μέρος της έκφρασης και ρύθμισης της γενετικής πληροφορίας καθώς και η Μενδελική κληρονομικότητα.

    Συγκεκριμένα:

    Το Θέμα Α: χωρίς ασάφειες, Α1 και Α2 ίσως προκαλέσουν σύγχυση στους μαθητές, αφού απαιτούσαν ιδιαίτερη προσοχή στην κατανόηση του ερωτήματος.

    Το Θέμα Β: Ερωτήματα από διαφορετικά μέρη της ύλης, σαφή και δουλεμένα.

    Το Θέμα Γ:

    Γ1 – Γ2. Κεφ. 2 Μεταγραφή – Ωρίμανση – Μετάφραση. Ερωτήματα με σειρά βημάτων που πρέπει να ακολουθηθούν με προσοχή.  Οι μαθητές εξετάζονται σε κατανόηση προσανατολισμών και σύστασης των γονιδίων ευκαρυωτικών οργανισμών και μεταγραφικών και μεταφραστικών προϊόντων.

    Γ3. Κεφ2 και 6. Μεταγραφή – Μετάφραση και Μεταλλάξεις. Επιπτώσεις μεταλλάξεων στο γονιδιακό προϊόν. Βατό ερώτημα. Δεν πρέπει οι εξεταζόμενοι αφού βρουν την μετάλλαξη, να παραλείψουν την καταγραφή του τελικού πεπτιδίου.

    Γ4. Μείωση – Ανευπλοειδία και Γονιμοποίηση. Η διατύπωση της εκφώνησης απαιτεί από τους μαθητές αποκωδικοποίηση. Ωραίο ερώτημα αλλά εύκολη παγίδα για όσους δεν έχουν κατανοήσει σε βάθος τις επιμέρους διαδικασίες και τις έννοιες.

    Το Θέμα Δ

    Δ1.Άσκηση Γενετικής με Πολλαπλό Θνησιγόνο σε φυλοσύνδετο γνώρισμα.

    Δ2-Δ3. Διασταύρωση διυβριδισμού όπου τα αλληλόμορφα κληρονομούνται ανεξάρτητα αλλά ο φαινότυπος των απογόνων εξαρτάται από την αλληλεπίδραση των αλληλομόρφων των δυο γνωρισμάτων. Θέμα που εξετάζει σε βάθος τη σχέση γονοτύπου-φαινοτύπου.

    Δ4. Ωραίο και πολύ συγκεκριμένο θέμα που εξετάζει την γονιδιακή ρύθμιση και εκδήλωση γνωρισμάτων σε διαφορετικά περιβάλλοντα.

    Όλα τα θέματα έχουν επεξεργαστεί με επιτυχία κατά την προετοιμασία των μαθητών.

    Σμυρλή Παρασκευή, Βιολόγος, M.Sc., Ph.D.

    Κοινοποίηση:

    Τελευταία Νέα

    Κοινοποίηση:

    Περισσότερα Άρθρα
    Σχετικα

    Ανδρέας Μικρούτσικος για Κατερίνα Καινούργιου: «Μπορώ να της καταμαρτυρήσω πάρα πολλά πράγματα»

    Στην εκπομπή «Ακόμα δεν είδες τίποτα» με τον Κώστα...

    Ο Σπύρος Μπιμπίλας ανέβασε φωτογραφία αγκαλιά με τον Στέφανο Κασσελάκη

    Ο Σπύρος Μπιμπίλας το πρωί της Κυριακής προχώρησε σε...

    Κερτ Κομπέιν: Η κόρη του τραγουδιστή έφερε στον κόσμο το πρώτο της παιδί

    Η Φράνσις Μπιν Κομπέιν ανακοίνωσε ότι έφερε στον κόσμο το πρώτο...
    Best Shop