Ερώτηση για τον Οδοντωτό από την Σία Αναγνωστοπούλου:
Ένα χρόνο μετά την καταστροφική πυρκαγιά στο Βουραικό και μετά από μια
χρονιά αλλεπάλληλων κατολισθήσεων και διακοπών της λειτουργίας του
Οδοντωτού Σιδηροδρόμου Διακοπτού-Καλαβρύτων φαίνεται ότι παρά την
προσωρινή του επαναλειτουργία το καλοκαίρι, η ασφαλής και αδιάλειπτη
λειτουργία του κατά την επερχόμενη χειμερινή περίοδο παραμένει αβέβαιη. Η
έλλειψη οριστικής λύσης για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που
προκάλεσε η πυρκαγιά του 2023 θέτει σε κίνδυνο την ασφάλεια των
επιβατών, την τουριστική ανάπτυξη της περιοχής και την εύρυθμη λειτουργία
του σιδηροδρόμου.
Το Δασαρχείο θα έπρεπε ήδη να έχει προχωρήσει σε εργασίες άμεσης
αντιμετώπισης του προβλήματος, όπως εργασίες προφύλαξης (με ξυλοδεσίες
κλπ) και άλλα συμπληρωματικά οχυρωματικά έργα όπως τοποθέτηση
πλέγματος ασφαλείας κλπ στην ορθοπλαγιά του βουνού πάνω από την
γραμμή που έχει καεί το περυσινό καλοκαίρι. Επίσης ο ΟΣΕ θα έπρεπε να
έχει ήδη εξετάσει και δρομολογήσει εφ’ όσον κριθεί αναγκαίο την
κατασκευή αμυντικής στοάς (με φωταγωγούς στο πλάι, όπως αυτή που
υπάρχει στη Χ.Θ. 6+800 της γραμμής Διακοπτού-Καλάβρυτα) ως μια πιο
μόνιμη και μακροπρόθεσμη λύση.
Ενώ η οριστική λύση για την ασφαλή λειτουργία του Οδοντωτού
Σιδηροδρόμου Διακοπτού-Καλαβρύτων εκκρεμεί, ένα Σχέδιο Εκτάκτης
Ανάγκης θα ήταν απαραίτητο για την πρόληψη των επαναλαμβανόμενων
διακοπών λειτουργίας που έπληξαν καίρια την τοπική οικονομία και την
τουριστική εικόνα και δραστηριότητα των ιστορικών Δήμων Καλαβρυτων και
Αιγιάλειας. Το Σχέδιο Εκτάκτης Ανάγκης θα μπορούσε να περιλαμβάνει την
συνεχή επί τόπου παρακολούθηση με την εγκατάσταση φυλάκων και τεχνικών
μέσων (κάμερες, ηλεκτρονικοί καταγραφείς) στην επίφοβη περιοχή για την
έγκαιρη ανίχνευση δραστηριότητας κατολισθήσεων αλλά και την προληπτική
αναστολή δρομολογίων σε περίπτωση έντονης κακοκαιρίας, με βάση τις
μετεωρολογικές προβλέψεις.
Επειδή, ο οδοντωτός πρέπει να λειτουργεί απρόσκοπτα αλλά και με
ασφάλεια.
Επειδή, θα πρέπει να προχωρήσουν το ταχύτερο δυνατό όσες εργασίες και
συμπληρωματικά έργα υποδειχθούν από το Δασαρχείο και τον ΟΣΕ.
Επειδή, η ύπαρξη «σχεδίων έκτακτης ανάγκης» είναι μια διεθνώς
αναγνωρισμένη και συνήθης πρακτική και σε άλλες αντίστοιχες κρίσιμες
υποδομές τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.
Επειδή, η υλοποίηση του Σχεδίου Έκτακτης Ανάγκης έχει μηδενικό ρίσκο για
τους επιβάτες και μικρό κόστος σε σχέση με τις ζημιές που προκαλούνται από
τις αναστολές λειτουργίας.
Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:
1. Ποιες ενέργειες έχουν δρομολογηθεί για την αντιμετώπιση των
προβλημάτων στον Οδοντωτό Σιδηρόδρομο;
2. Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των απαραίτητων
έργων;
3. Πώς διασφαλίζεται η ασφαλής λειτουργία του Οδοντωτού κατά τη
χειμερινή περίοδο;
4. Προτίθεστε να προχωρήσετε στην υλοποίηση ενός Σχεδίου
Έκτακτης Ανάγκης;