Οι Έλληνες εθίζονται στις διαδικτυακές αγορές λόγω των χαμηλότερων τιμών ενώ επιλέγουν πληρωμές μέσω κάρτας. To 50% των συνολικών δαπανών στο ηλεκτρονικό εμπόριο κατανέμεται σε φυσικά αγαθά ενώ τo 49% των χρηστών του διαδικτύου αναφέρουν ότι αγοράζουν τοπικά στην Ελλάδα.
To 56% των χρηστών του διαδικτύου αναφέρουν ότι πληρώνουν με κάρτα ενώ το 27% των χρηστών του διαδικτύου αναφέρουν ότι πραγματοποιούν διαδικτυακές αγορές λόγω των χαμηλότερων τιμών.
Αυτό είναι το «προφίλ» του Έλληνα διαδικτυακού καταναλωτή σύμφωνα με τα όσα κατέγραψε η έκθεση 2023 για το ηλεκτρονικό εμπόριο του Ομίλου Nexi που αναλύει τις προκλήσεις, τις συνθήκες και τις ευκαιρίες για το ηλεκτρονικό εμπόριο στη Σκανδιναβία (Δανία, Νορβηγία, Σουηδία), στην περιφέρεια DACH (Αυστρία, Γερμανία, Ελβετία) και στην περιφέρεια CSEE (Κροατία, Ελλάδα).
ΝΕΧΙ: “Εντυπωσιακοί οι αριθμοί στν Ελλάδα”
Για την Ελλάδα η έκθεση αναφέρει ότι οι διαδικτυακές αγορές έχουν γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας.
«Στην Ελλάδα, οι αριθμοί είναι αρκετά εντυπωσιακοί. Το πολύ υψηλό ποσοστό των ανθρώπων που πραγματοποιούν διαδικτυακές αγορές υποδηλώνει ότι σχεδόν όλοι αισθάνονται άνετα με τις διαδικτυακές αγορές ενώ το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι πλέον είναι πολύ σημαντικό στην Ελλάδα. Ένα εντυπωσιακό 94% των ανθρώπων πραγματοποιεί διαδικτυακές αγορές σε μηνιαία βάση, χωρίς σημαντικές διαφορές όσον αφορά το φύλο και την ηλικία. Όπως αποδεικνύεται, υπάρχει πάντα κάτι για κάποιον σε αυτόν τον ψηφιακό κόσμο. Άνδρες, γυναίκες, νέοι και ηλικιωμένοι συνηθίζουν να κάνουν τις αγορές τους στο διαδίκτυο ώστε να εξοικονομήσουν χρήματα και χρόνο. Απλώς είναι τόσο βολικό!» επισημαίνει η Έκθεση.
Τα φυσικά αγαθά παίρνουν το μεγαλύτερο κομμάτι της πίτας ενώ τα ταξίδια είναι, επίσης, πολύ σημαντικά. Από τον προγραμματισμό των διακοπών μέχρι τη διασφάλιση ότι καλύπτουν τις καθημερινές τους μετακινήσεις, οι καταναλωτές ξοδεύουν σημαντικά ποσά στον ευρύτερο τομέα του ταξιδιού, όταν πραγματοποιούν διαδικτυακές αγορές. Πριν, όμως, από την κράτηση πτήσεων και ξενοδοχείων ή την αγορά νέων ενδυμάτων, οι Έλληνες επιθυμούν τα σπίτια τους να είναι καλά εξοπλισμένα με τις πιο σύγχρονες οικιακές συσκευές.
Όσον αφορά τις πιο δημοφιλείς μεθόδους πληρωμής, το PayPal και οι πιστωτικές κάρτες καταλαμβάνουν την πρώτη θέση. Όσον αφορά τις λιγότερο χρησιμοποιούμενες επιλογές πληρωμής, τα πράγματα είναι περισσότερο ρευστά.
Σύμφωνα με την Έκθεση, το 2023, η αγορά του acquiring αναπτύχθηκε με διψήφιο ρυθμό, τροφοδοτούμενη από την αξιοσημείωτη ανάκαμψη της Ελλάδας από την κρίση COVID-19.
«Χάρη στα ισχυρά κυβερνητικά μέτρα στήριξης και την αναζωογόνηση της καταναλωτικής ζήτησης, το ΑΕΠ εκτινάχθηκε στα προ της πανδημίας επίπεδα, πυροδοτώντας ένα κύμα ευημερίας. Σύμφωνα με την έρευνα του ΙΟΒΕ*, οι συναλλαγές με κάρτες αυξήθηκαν κατακόρυφα, ξεπερνώντας για πρώτη φορά τις αναλήψεις μετρητών το 2022. Αυτή η ανοδική πορεία σηματοδοτεί μια αλλαγή παραδείγματος στις προτιμήσεις των καταναλωτών, αντανακλώντας εμπιστοσύνη στις ψηφιακές λύσεις πληρωμών» επισημαίνεται στην Έκθεση.
«Οι βασιλιάδες των αγορών»
Όσον αφορά τις διαφορές μεταξύ των φύλων σε σχέση με τη συμπεριφορά τους απέναντι στις διαδικτυακές αγορές, οι Έλληνες τείνουν να αγοράζουν διαδικτυακά λίγο περισσότερο σε ποσοστό 95%, αν και οι Ελληνίδες δεν απέχουν πολύ (ποσοστό 93%).
Όσον αφορά τη διαφορά γενεών στις διαδικτυακές αγορές, το χάσμα είναι αρκετά στενό. Παρότι οι Μillennials (30- 49) εξακολουθούν να «ηγούνται» των διαδικτυακών αγορών σε ποσοστό 96%, αντίστοιχα δυναμικά ακολουθούν η Gen X με ποσοστό 94% και η Gen Z με 93%, ενώ και οι Baby Boomers (65-79) δεν απέχουν πολύ με ποσοστό 83%!
Ποιος είναι ο κύριος λόγος που οι καταναλωτές ψωνίζουν online
Σύμφωνα με την έκθεση, ο πρώτος λόγος που οι Έλληνες «ψωνίζουν» διαδικτυακά είναι οι χαμηλότερες τιμές σε ποσοστό 27%. Ακολουθεί η εξοικονόμηση χρόνου με ποσοστό 18%, το βολικό/απλό με ποσοστό 16%, η εύκολη σύγκριση τιμών σε ποσοστό 15%, η μεγαλύτερη γκάμα προϊόντων με ποσοστό 8%, αλλά και ότι δεν εξαρτώνται από τις ώρες λειτουργίας των καταστημάτων σε ποσοστό 5%, η αποφυγή της πολυκοσμίας 3% και της αναμονής σε μεγάλες ουρές 3%, οι μοναδικές επιλογές 2%.
Τα φυσικά αγαθά υπερισχύουν
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα για το 2023, οι Έλληνες δαπανούν περισσότερα για φυσικά αγαθά, τα οποία αντιπροσωπεύουν συνολικά το 50% των συνολικών δαπανών. Δεύτερα έρχονται τα ταξίδια με 31%, ενώ οι υπηρεσίες αντιπροσωπεύουν το 19% των συνολικών δαπανών μέσω ηλεκτρονικού εμπορίου.
Ειδικότερα, οι συνολικές δαπάνες για διαδικτυακές αγορές φτάνουν τα 34,9 δισ. ευρώ από τις οποίες 17,5 δισ. ευρώ αφορούν φυσικά αγαθά, 10,7 δισ. ευρώ Ταξίδια και 6,7 δισ. ευρω Υπηρεσίες.
Φυσικά αγαθά – Πού ξοδεύουν περισσότερο οι Έλληνες
Αν κρίνουμε από τις τρεις κορυφαίες κατηγορίες δαπανών για φυσικά αγαθά στην Ελλάδα, οι προτεραιότητες είναι σαφείς: στους Έλληνες αρέσει να έχουν τα σπίτια τους καλά εξοπλισμένα με σύγχρονες συσκευές και λευκά είδη, διατηρώντας παράλληλα καλή και τη δική τους εμφάνιση.
Σε σύγκριση με άλλες κατηγορίες, αυτές οι τρεις αντιπροσωπεύουν το 47% των συνολικών δαπανών για φυσικά αγαθά.
Ειδικότερα για Ηλεκτρικές οικιακές συσκευές ξοδεύουν 3,1 δισ. ευρώ, για λευκές συσκευές 2,6 δισ. ευρώ και για ρούχα 2,4 δισ. ευρώ. Ακολουθούν τα παπούτσια με 1,7 δισ. ευρώ, τα προϊόντα ομορφιάς (π.χ. μακιγιάζ, περιποίηση δέρματος και μαλλιών κ.λπ.) με 1,1 δισ. ευρώ, τα είδη παντοπωλείου και τα είδη έτοιμων γευμάτων επίσης με 1,1 δισ. ευρώ και τα είδη φαρμακείου με 0,8 δισ. ευρώ, τα παιδικά ρούχα και παιχνίδια με 0,6 δισ. ευρώ, τα “φυσικά” προϊόντα (π.χ. CD, βιβλία, ταινίες, παιχνίδια κ.λπ.) με 0,5 δισ. ευρώ. Από τη λίστα δεν λείπουν τα αξεσουάρ (κοσμήματα, ρολόγια, γάντια, τσάντες, καπέλα κ.λπ.) με 0,5 δισ., εξαρτήματα αυτοκινήτου, μοτοσικλέτας και σκάφους με 0,4 δισ. ευρώ, εξοπλισμός αθλητισμού και αναψυχής με 0,3 δισ. ευρώ, προϊόντα για ζώα με 0,3 δισ. ευρώ, προϊόντα κατασκευών και κηπουρικής με 0,2 δισ. ευρώ, γυαλιά και φακοί οράσεως με 0,2 δισ. ευρώ, όπως και το αλκοόλ και τελευταία τα εσωτερικά φωτιστικά και εξαρτήματα αλλά και τα ερωτικά και σεξουαλικά παιχνίδια με 0,1 δισ. ευρώ το καθένα.
Υπηρεσίες – Σε ποιες κατηγορίες γίνονται οι περισσότερες δαπάνες
Όσον αφορά τις τρεις πρώτες κατηγορίες δαπανών για υπηρεσίες, η ασφάλεια είναι ο ξεκάθαρος νικητής. Οι Έλληνες μπορεί να θέλουν να αισθάνονται ασφαλείς, αλλά τους αρέσει επίσης να αναλαμβάνουν κινδύνους όπως τα online στοιχήματα. Η ζωντανή ψυχαγωγία αποτελεί άλλο ένα σημαντικό μέρος της καθημερινής ζωής των Ελλήνων, καθώς πολλά χρήματα δαπανώνται για εισιτήρια εκδηλώσεων.
Οι τρεις αυτές κατηγορίες αντιπροσωπεύουν το 63% των συνολικών δαπανών για υπηρεσίες.
Από τα συνολικά 6,7 δισεκατ. ευρώ που δαπανώνται για υπηρεσίες για την ασφάλιση πηγαίνουν 3,1 δισ. ευρώ, για τα οnline στοιχήματα 0,6 δισ. ευρώ και για εισιτήρια (π.χ. πολιτιστικές και αθλητικές εκδηλώσεις) 0,6 δισ. ευρώ.
Επίσης φαίνεται ότι οι Έλληνες επιθυμούν να είναι ενημερωμένοι όσον αφορά τις τελευταίες επιτυχίες του streaming! Όσον αφορά τις μηνιαίες αγορές, το streaming είναι ο βασιλιάς, με έως και το 39% των καταναλωτών να δαπανούν τακτικά σε υπηρεσίες streaming για μουσική, κινηματογραφικές ταινίες, τηλεοπτικές σειρές και ηχητικά βιβλία.
Για να αντισταθμίσει αυτή την κάπως… επικίνδυνη δραστηριότητα, το 29% των Ελλήνων επιθυμεί, επίσης, να αγοράζει ασφάλειες σε μηνιαία βάση.
Η μηνιαία λίστα αγορών μας περιλαμβάνει… συνδρομητικές υπηρεσίες 39%, οnline στοιχήματα 34%, ασφάλιση 29%.
Ταξίδια- Πού δαπανούμε τα περισσότερα
Ανεξάρτητα από το αν οργανώνουν τα πάντα μόνοι τους ή κλείνουν ένα ταξίδι με πτήση τσάρτερ ή με γκρουπ, οι Έλληνες επιθυμούν να έχουν τον έλεγχο όταν σχεδιάζουν τις διακοπές τους!
Οι δαπάνες για πτήσεις και ξενοδοχεία κυριαρχούν, αλλά τα ταξίδια με πτήσεις τσάρτερ και τα οργανωμένα γκρουπ κάνουν δυναμική εμφάνιση. Οι τρεις αυτές κατηγορίες αντιπροσωπεύουν το 85% των συνολικών δαπανών για ταξίδια.
Από την συνολική δαπάνη των 10,7 δισ. ευρώ για ταξίδια, στις πτήσεις δαπανώνται 4,7 δισ. ευρώ, στα ξενοδοχεία 3,7 δισ. ευρώ και σε πτήσεις τσάρτερ/ ταξιδιωτικά πακέτα 0,7 δισ. ευρώ.
Οι γυναίκες και η Gen Z προτιμούν να υποστηρίζουν τις τοπικές επιχειρήσεις
Αποδεικνύεται ότι οι Έλληνες είναι αρκετά ανοικτοί στις αγορές από παγκόσμια καταστήματα. Αυτό γίνεται εμφανές και από την ευρεία γκάμα χωρών από τις οποίες πραγματοποιούν αγορές. Υπάρχει ένας ολόκληρος κόσμος εκεί έξω γεμάτος καλές προσφορές και μια ποικιλία προϊόντων που μερικές φορές δεν είναι διαθέσιμα σε τοπικό επίπεδο, και οι Έλληνες δεν φοβούνται να τον εξερευνήσουν. Οι αγορές από ιστοσελίδες εξωτερικού είναι μια πραγματικότητα.
Μία από τις πιο σημαντικές πτυχές των διαδικτυακών αγορών είναι η επιλογή της πιο βολικής λύσης παράδοσης. Ενώ οι σκανδιναβικές χώρες προτιμούν οι παραγγελίες τους να παραδίδονται σε ένα κοντινό σημείο διανομής, για τους Έλληνες, η κατ’ οίκον παράδοση είναι το παν και επιλέγεται από το 60% των χρηστών.