ΠΑΤΡΑ: Η Ε.Ε. έκοψε και την πρόταση «πράσινης μετάβασης» του ΟΛΠΑ Α.Ε. με μελέτες και έργα ηλεκτροδότησης των πλοίων

    Ημερομηνία:

     Η μία αρνητική έκπληξη διαδέχεται την άλλη μετά τη γνωστή πλέον ανακοίνωση του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών για την ένταξη χρηματοδότησης επτά έργων μέσω του Μηχανισμού «Συνδέοντας την Ευρώπη» (CEF 2021-2027) στις Βρυξέλλες που δεν συμπεριλαμβάνει -για δεύτερη συνεχή χρονιά- το έργο της κατασκευής της νέας σιδηροδρομικής υποδομής Μποζαΐτικα – Νέο Λιμάνι Πατρών που περιλαμβάνει και την υπογειοποίηση του τρένου στον κεντρικό αστικό ιστό της πόλης.

    Πριν από λίγα 24ωρα και συγκεκριμένα στις αρχές της περασμένης εβδομάδας, έγινε γνωστό ότι ο Μηχανισμός είπε «ναι» στις προτάσεις των λιμένων Ραφήνας, Λαυρίου, Κέρκυρας και Καβάλας -απορρίπτοντας όμως την κοινή πρόταση των Οργανισμών Λιμένων Πατρών και Θεσσαλονίκης- για την χρηματοδότηση έργων και μελετών για το «πρασίνισμα» των λιμένων και τη διασφάλιση μιας βιώσιμης ανάπτυξης εντός του ιδιαίτερα ανταγωνιστικού πεδίου της ευρωπαϊκής ναυτιλίας.

    Σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες η πρόταση των OΛΠΑ-ΟΛΘ που αφορά το cold ironing (υλοποίηση των υποδομών για την ηλεκτροδότηση των ελλιμενισμένων πλοίων για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου) πέρασε στις επιλαχούσες, μαζί βέβαια με αρκετές ακόμη που δεν έλαβαν το «πράσινο φως» της Ε.Ε.

    Η κοινή πρόταση των λιμανιών που αφορά το cold ironing ενώ λαμβάνει πολύ καλή βαθμολογία, τίθεται στα υπ’ όψιν. Αν έπαιρνε έγκριση το σχέδιο του ΟΛΠΑ Α.Ε. με τη συνεργασία και του ΔΕΔΔΗΕ, θα μπορούσε να λάβει κοινοτική χρηματοδότηση έως 85% του έργου.

    Η «πράσινη μετάβαση»

    Το έργο της «ESG μετάβασης» και του «πράσινου μετασχηματισμού» των περιφερειακών λιμένων της χώρας ξεκίνησε το ΤΑΙΠΕΔ, με στόχο τα ελληνικά λιμάνια να καταστούν βιώσιμα και με επάρκεια ενεργειακών πόρων, φιλικών προς το περιβάλλον.

    Τα περιφερειακά λιμάνια Ραφήνας, Λαυρίου, Κέρκυρας και Καβάλας εξασφάλισαν χρηματοδότηση ύψους 10 εκατ. ευρώ στην ανάπτυξη υποδομών cold ironing, το σύνολο των προτάσεων ξεπερνούσε τα 50 εκατ. ευρώ, ενώ το ύψος των επενδύσεων «πράσινου μετασχηματισμού» των περιφερειακών λιμένων που σχεδιάζει το ΤΑΙΠΕΔ ανέρχεται στα 80 εκατ. ευρώ.

    Το πρώτο λιμάνι όπου εφαρμόστηκε το cold ironing ήταν αυτό της Κυλλήνης όπου δημιουργήθηκε μια ηλεκτρική σύνδεση από το 2018. Ο Οργανισμός Λιμένος Ηγουμενίτσας στα πλαίσια της «πράσινης μετάβασης» από το 2023 υλοποιεί το έργο «ALFION», προϋπολογισμού 8,92 εκατ. ευρώ για την ηλεκτρική διασύνδεση λιμένα-πλοίου.

    Πρόσφατα η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας ΡΑΑΕΥ, σε μια προσπάθεια να ξεμπλοκάρει τις γραφειοκρατικές διαδικασίες για την υλοποίηση των σχετικών επενδύσεων, κινήθηκε στην κατεύθυνση διαμόρφωσης ειδικού ρυθμιστικού πλαισίου για την ηλεκτροδότηση των λιμανιών, δεδομένης της υποχρεωτικής εφαρμογής του cold ironing στους ευρωπαϊκούς λιμένες μέχρι το 2030.

    ΟΛΠΑ: Προσπάθεια χρόνων

    Το σχέδιο του ΟΛΠΑ Α.Ε. για την «πράσινη μετάβαση» «τρέχει» από το 2020. Σήμερα, αρκετά χρόνια μετά η Πάτρα αλλά και η Θεσσαλονίκη υστερούν έναντι άλλων λιμανιών που ήδη εντάχθηκαν στο CEF όπως το Ηράκλειο και ο Πειραιάς, από την προηγούμενη Προγραμματική Περίοδο (CEF 1, 2014-2020).

    Υπενθυμίζεται ότι ο ΟΛΠΑ σε συνεργασία με τη ΔΕΗ BLUE ολοκληρώνει τον σχεδιασμό και για τη δημιουργία 22 θέσεων φόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων σε διάφορα σημεία σε Πάτρα και Ρίο, δράση που προβλέπεται ότι θα ολοκληρωθεί μέσα στο χειμώνα.

    Είναι προφανές ότι ο ΟΛΠΑ Α.Ε. και για λόγους ανταγωνιστικούς σε σχέση με άλλους μεγάλους λιμένες της χώρας, θέλει το 2025 να είναι πλέον στα λιμάνια του cold ironing στη χώρα μας.

    Εκτός από την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας στα πλοία κατά την διάρκεια παραμονής του στα κρηπιδώματα του λιμανιού της Πάτρας και τους ηλεκτρικούς φορτιστές, το σχέδιο της «πράσινης μετάβασης» του ΟΛΠΑ περιλαμβάνει τη διαχείριση στερεών αποβλήτων και υγρών καταλοίπων των πλοίων, την αντιμετώπιση της ηχορύπανσης και της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, την προστασία της θάλασσας και την χρήση του υγροποιημένου φυσικού αερίου ως ναυτιλιακού καυσίμου.

    Ο ΟΛΠΑ σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Πατρών έχει εγκαταστήσει σταθμό μέτρησης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης σε πραγματικό χρόνο, ενώ πρόσφατα ολοκλήρωσε το πρόγραμμα με την δενδροφύτευση 425 νέων δέντρων, φυτών και θάμνων στο νέο λιμάνι, με τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης να είναι ήδη μετρήσιμη…

     

    Κοινοποίηση:

    Τελευταία Νέα

    Κοινοποίηση:

    Περισσότερα Άρθρα
    Σχετικα

    Ευλογιά των προβάτων: Υπάρχει κίνδυνος για τον άνθρωπο;

    «H ευλογιά στα ζώα δεν αποτελεί κίνδυνο για τον άνθρωπο»,...

    Ολυμπιακός – ΑΕΚ: Sold out για το μεγάλο ντέρμπι

    «Καρφίτσα» δεν θα πέφτει αύριο το βράδυ στο «Γεώργιος...

    ΛΕΞ: Το χρωστούσε στον Πορτοσάλτε και απάντησε – Έβαλε τον δημοσιογράφο του ΣΚΑΙ να μιλά σε καινούριο τραγούδι

    Έναν μικρό χαμό έχει προκαλέσει η νέα δισκογραφική δουλειά...
    Best Shop