Σημαντικές λεπτομέρειες στο «The Judgment of Paris» φαίνεται να έχουν αλλάξει αρκετές δεκαετίες μετά τον θάνατο του Ρούμπενς.

Μετά από πάνω από ένα χρόνο εργασιών συντήρησης, το The Judgment of Paris του Peter Paul Rubens εκτίθεται ξανά στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου. Το έργο έδωσε στους ειδικούς μια πιο ολοκληρωμένη κατανόηση της ιστορίας του πίνακα και αποκάλυψε ότι άλλοι καλλιτέχνες παραποίησαν το αριστούργημα μετά το θάνατο του Rubens το 1640.

«Μοιάζει υπέροχο – αλλά δεν βλέπουμε την εικόνα που σκόπευε ο Ρούμπενς», λέει ο επιμελητής Bart Cornelis στον Maev Kennedy της Art Newspaper.

 

Ζωγραφισμένο γύρω στη δεκαετία του 1630, το έργο τέχνης είναι ένας από τους πιο διάσημους και αγαπημένους πίνακες του Rubens. Σύμφωνα με τη γκαλερί, ο Φλαμανδός καλλιτέχνης, γνωστός για τις ηδονικές απεικονίσεις της ανθρώπινης μορφής και την ομορφιά της, δημιούργησε το έργο την τελευταία δεκαετία της ζωής του, που ήταν και η κορυφή της καριέρας του.

Uncovering restoration secrets of Rubens’s ‘The Judgement of Paris’ | National Gallery

Ο πίνακας απεικονίζει τον Πάρη, την ελληνική μυθολογική φιγούρα, να κάθεται στο δάσος με τον Ερμή, αποφασίζοντας ποια από τις τρεις θεές —η Αφροδίτη, η Μινέρβα και η Τζούνο— είναι η «πιο δίκαιη». Επιλέγοντας την Αφροδίτη, ο πρίγκιπας θέτει σε κίνηση γεγονότα που θα οδηγήσουν στην απαγωγή της Ελένης, πυροδοτώντας τον Τρωικό πόλεμο.

Οι ερευνητές μελέτησαν το έργο χρησιμοποιώντας μια ποικιλία μη επεμβατικών τεχνικών απεικόνισης ακτίνων Χ. Τα ευρήματά τους υποδηλώνουν ότι ένας Γάλλος καλλιτέχνης έκανε σημαντικές αλλαγές στον πίνακα μεταξύ 1676 και 1721.

Σύμφωνα με δήλωση της γκαλερί, οι συντηρητές «αντιμετωπίζουν δύσκολες επιλογές» σε όλη τη διαδικασία της συντήρησης: Θα έπρεπε να προσπαθήσουν να αποκαταστήσουν την αρχική σύνθεση του Ρούμπενς ή να διατηρήσουν τις δύσκολες αλλαγές που έγιναν μετά τον θάνατό του;

56 | Peter Paul Rubens. The Judgement of Paris

Τελικά, το μουσείο αποφάσισε ότι «οι διαδοχικές επεξεργασίες του πίνακα ήταν μέρος της ιστορίας του πίνακα και θα έπρεπε να διατηρηθούν».

Κατά κάποιο τρόπο, οι αλλαγές άλλαξαν την αφήγηση του μεγάλου έργου τέχνης. Σύμφωνα με την γκαλερί, ο Γάλλος καλλιτέχνης μείωσε τις «ηδονοφανείς πτυχές» του πίνακα.

«Αν και δεν υπήρξε καμία αλλαγή στο ζωγραφισμένο γυμνό των θεών, η σκηνή έγινε λιγότερο ερωτική, πιο σεμνή, καλύπτοντας ορισμένα στοιχεία», λέει η συντηρητρια Brita New στην Telegraph.

Οι αλλαγές αφαίρεσαν επίσης τους τα χερουβείμ, που τραβούσαν τις ρόμπες των θεών και τους σάτυρους που κοιτούσαν κρυφά τη σκηνή από τα δέντρα.