Την ένταξη της επέκτασης της Ιόνιας Οδού και ειδικότερα στο τμήμα Ιωάννινα- Κακαβιά, στο ΕΣΠΑ, ανακοίνωσε ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Νίκος Παπαθανάσης.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τη σχετική πράξη που εξέδωσε η Γενική Γραμματεία Διαχείρισης Τομεακών Προγραμμάτων Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης, Ταμείου Συνοχής και Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου, το έργο «Επέκταση Ιόνιας Οδού, Τμήμα: Ιωάννινα – Κακαβιά», εντάσσεται στο τομεακό πρόγραμμα του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών «Μεταφορές 2021-2027», με δικαιούχο την Ειδική Υπηρεσία Δημοσίων Έργων Κατασκευής και Συντήρησης Συγκοινωνιακών Υποδομών και προϋπολογισμό 289.257.632,88 ευρώ.
Το έργο αφορά στην κατασκευή του οδικού άξονα Ιωάννινα-Κακαβιά, από την συμβολή της Ιόνιας Οδού με την Εγνατία (Α/Κ Εγνατίας) μέχρι την Κακαβιά και τα ελληνοαλβανικά σύνορα και περιλαμβάνει δύο υποτμήματα:
Υποτμήμα 1: Ιωάννινα-Καλπάκι. Με αρχή τον ανισόπεδο κόμβο Εγνατίας και πέρας το τέλος του ανισόπεδου κόμβου Καλπακίου και συνολικό μήκος 46,40 χιλιόμετρα επί νέας χάραξης. Στο υποτμήμα περιλαμβάνονται έξι ανισόπεδοι κόμβοι.
Υποτμήμα 2: Καλπάκι-Κακαβιά. Με αρχή το πέρας του ανισόπεδου κόμβου Καλπακίου και πέρας τον μεθοριακό σταθμό Κακαβιάς και συνολικό μήκος 23,11 χιλιόμετρα, όπου προβλέπεται η αναβάθμιση της υφιστάμενης οδού. Στο υποτμήμα περιλαμβάνονται έξι ανισόπεδοι κόμβοι.
Στην πράξη επίσης περιλαμβάνονται και όλες οι απαιτούμενες υποστηρικτικές δράσεις: απαλλοτριώσεις, μετατοπίσεις-αποκαταστάσεις δικτύων ΟΚΩ και συνδέσεις με αυτά και αρχαιολογικές έρευνες και εργασίες.
– Η επιβάρυνση της πόλης των Ιωαννίνων με κυκλοφορία βαρέων οχημάτων, καθώς και από τη διερχόμενη κυκλοφορία που εισέρχεται στον ευρύτερο αστικό ιστό της πόλης.
-Ο αυξημένος κίνδυνος οδικής ασφάλειας λόγω της μετάπτωσης από έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο υψηλής ταχύτητας και μεγάλου μήκους, όπως είναι η Ιόνια Οδός, σε ένα ημιαστικό οδικό δίκτυο με ισόπεδους κόμβους.
– Η δυσκολία της προσβασιμότητας της ευρύτερης περιοχής της ΠΕ Ιωαννίνων σε σημαντικούς πόλους παροχής υπηρεσιών υγείας, όπως το Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Ιωαννίνων, εκπαίδευσης, όπως το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, και εργασίας, όπως η Βιομηχανική Περιοχή.
Επίσης στα αναμενόμενα οφέλη από την υλοποίηση του έργου περιλαμβάνονται:
-Η αύξηση της προσβασιμότητας της ΠΕ Ιωαννίνων στην υπόλοιπη χώρα και στους κεντρικούς κόμβους μετακίνησης -πχ λιμένας Ηγουμενίτσας- σε συνδυασμό με τους -αναμενόμενο να λειτουργήσουν στο σύνολό τους από το 2029- αυτοκινητοδρόμους της Ολυμπίας Οδού, της Εγνατίας Οδού, τον ΠΑΘΕ και τον Αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδας Ε65.
-Η συγκράτηση της πτώσης του πληθυσμού, μέσω της αναξιοποίητης μέχρι σήμερα δυναμικής της τοπικής και περιφερειακής ανάπτυξης.
– Η ενίσχυση του ιστορικού, πολιτισμικού και θρησκευτικού κεφαλαίου της ΠΕ Ιωαννίνων, με αποτέλεσμα την αύξηση του εγχώριου και διεθνούς τουρισμού.
– Η τόνωση της εμπορικής και εξαγωγικής δραστηριότητας, μέσω της βελτίωσης της σύνδεσης με τα Δυτικά Βαλκάνια στο συνοριακό σταθμό της Κακαβιάς.
-Η ενίσχυση της προσβασιμότητας των αγαθών και ιδιαίτερα της ΒΙΠΕ Ιωαννίνων, με αποτέλεσμα τη μείωση του χρόνου μεταφοράς των αγαθών και τη διευκόλυνση της διαχείρισης της εφοδιαστικής αλυσίδας.
-Η αύξηση του περιφερειακού ΑΕΠ και της απασχόλησης στην ΠΕ Ιωαννίνων τόσο κατά τη διάρκεια της κατασκευής, όσο και κατά τη διάρκεια της λειτουργίας του.