Τέσσερα “μυστικά” θα πρέπει να γνωρίζουν οι καταναλωτές για φθηνές αγορές στα σούπερ μάρκετ. Αναλυτικά σύμφωνα με την εφημερίδα ” Ελεύθερος Τύπος” αυτά είναι τα εξής:
1. Η πλατφόρμα e-Καταναλωτής
Μέσω της πλατφόρμας αυτής τα νοικοκυριά μπορούν να συγκρίνουν τις τιμές των προϊόντων ανά αλυσίδα σούπερ μάρκετ σε ημερήσια βάση αλλά και το κόστος του «καλαθιού» προκειμένου να αποφασίσουν από πού θα πραγματοποιήσουν τις αγορές τους. Οι διαφορές που εμφανίζουν οι τιμές των ίδιων προϊόντων, ανάλογα με το σούπερ μάρκετ και τις προσφορές που έχει, αγγίζουν ακόμα και το 100%. Ενώ το συνολικό κόστος του «καλαθιού» διαφέρει ανάλογα με τη σύνθεσή του.
Σύμφωνα με τιμοληψία που πραγματοποίησε η εφημερίδα «Ελεύθερος Τύπος » βάζοντας στο «καλάθι» 11 βασικά προϊόντα, το συνολικό κόστος στη μία αλυσίδα άγγιζε τα 44,37 ευρώ, στην άλλη τα 45,65 ευρώ, σε τρίτο σούπερ μάρκετ τα 50,89 ευρώ και στο τέταρτο τα 60,79 ευρώ. Κάνοντας δηλαδή χρήση της πλατφόρμας, οι καταναλωτές για το συγκεκριμένο «καλάθι» θα μπορούσαν να εξοικονομήσουν έως και 27%. Σε άλλο «καλάθι», με 25 προϊόντα, η «ψαλίδα» διαμορφώνεται στο 6%, ωστόσο η διαφορά των τιμών των ίδιων ακριβώς προϊόντων από αλυσίδα σε αλυσίδα είναι τεράστια. Για παράδειγμα, οδοντόκρεμα μεγάλης πολυεθνικής πωλείται από 1,6 έως 3,10 ευρώ, δηλαδή έως και 93,8% ακριβότερα. Στο 88,3% είναι η «ψαλίδα» από το ένα σούπερ μάρκετ στο άλλο για το ίδιο απορρυπαντικό πιάτων, καθώς η τιμή του ξεκινά από τα 2,39 και φτάνει ακόμα και τα 4,5 ευρώ. Επομένως, τα νοικοκυριά, αξιοποιώντας την εφαρμογή, μπορούν να δουν σε ποιο σούπερ μάρκετ θα διαθέσουν τα λιγότερα χρήματα για να αγοράσουν το ίδιο «καλάθι» προϊόντων.
Τα νοικοκυριά μπορούν να παρακολουθούν τις προσφορές των αλυσίδων σούπερ μάρκετ είτε διαδικτυακά είτε μέσω των φυλλαδίων που διατίθενται στα καταστήματα προκειμένου να ξοδεύουν λιγότερα χρήματα. Ο ανταγωνισμός μεταξύ των εταιριών για να διατηρήσουν τα μερίδια αγοράς τους είναι τόσο μεγάλος που οι προωθητικές ενέργειες είναι συνεχείς και με μεγάλη ένταση, καθώς ειδικά στα απορρυπαντικά, στα καθαριστικά και τα είδη προσωπικής υγιεινής η έκπτωση φτάνει ακόμα και το 50% ή διατίθεται με τη μορφή «1+1 δώρο», ενώ στα τρόφιμα είναι συνήθως έως 30% ή με τη μορφή «2+1 δώρο». Για παράδειγμα, αυτές τις ημέρες υγρό απορρυπαντικό ρούχων γνωστής εταιρίας διατίθεται σε προσφορά σε μεγάλη αλυσίδα στα 5,68 ευρώ, ενώ στις υπόλοιπες η τιμή του ξεκινά από τα 11,23 και φτάνει έως και τα 11,63 ευρώ. Μπορεί δηλαδή κανείς να διαθέσει τα μισά χρήματα αν παρακολουθεί τις προσφορές.
Μια καλή εναλλακτική για φθηνότερες αγορές είναι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Όπως έδειξαν τα στοιχεία της έρευνας που διενήργησε η εφημερίδα «Ελεύθερος Τύπος » τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας πωλούνται έως και 250% φθηνότερα σε σχέση με τα επώνυμα, γεγονός στο οποίο έχει συμβάλει και η συμμετοχή τους στο «καλάθι του νοικοκυριού». Συγκρίνοντας τις τιμές επώνυμων και P.L. προϊόντων μεγάλης αλυσίδας, η μεγαλύτερη διαφορά τιμής (+250%) καταγράφεται στα αφρόλουτρα, με τα μεν επώνυμα να πωλούνται στα 7,35 ευρώ και τα no name μόλις 2,10 ευρώ (τα 1.000 ml). Ακολουθούν η χλωρίνη με 217%, το ηλιέλαιο με 193% και την τιμή του λίτρου να διαμορφώνεται στα 4,83 και 1,65 ευρώ αντίστοιχα και τα χαρτιά υγείας (8 ρολά) με 175,1%.
Ακριβότερο κατά 157,9% πωλείται το επώνυμο ρύζι για πιλάφι, στα 2,45 ευρώ έναντι 0,95 ευρώ το ιδιωτικής ετικέτας, με την «ψαλίδα» να ανοίγει στο 157,9% και έπονται τα φασόλια (500 γραμμάρια), το αλεύρι για όλες τις χρήσεις και οι φακές, με τη διαφορά της τιμής τους να διαμορφώνεται στο 152%, στο 150% και το 132% αντίστοιχα.
Το μέτρο αυτό έχει φέρει θετικά αποτελέσματα ως προς την αποκλιμάκωση στις τιμές των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ. Υπενθυμίζεται πως το καλάθι νοικοκυριού άρχισε να εφαρμόζεται από τον Οκτώβριο του 2022 και αυτό έδωσε διέξοδο κυρίως σε οικονομικά ευάλωτα νοικοκυριά. Έτσι, αν και 1 λίτρο φρέσκο γάλα εκτός «καλαθιού» (επώνυμο) ξεκινά από τα 1,65 ευρώ, στο «καλάθι» μεγάλης αλυσίδας ιδιωτικής ετικέτας φρέσκο γάλα διατίθεται μόλις στο 1 ευρώ το λίτρο. Αβγά γνωστής εταιρίας (6άδα) που η κανονική τιμή τους διαμορφώνεται στα 3,04 ευρώ, στο «καλάθι» μεγάλης αλυσίδας κοστίζουν μόλις 1,95 ευρώ. Αντίστοιχα, επώνυμες βρεφικές πάνες (50 τεμαχίων) εντός του «καλαθιού» πωλούνται στη μισή τιμή, στα 10 ευρώ από 20 ευρώ που είναι η αρχική τους τιμή. Έτσι, ακόμα κι αν κάποιος δεν θέλει να αγοράσει προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, μπορεί να αναζητήσει οικονομικές λύσεις επώνυμων ειδών μέσα στο «καλάθι του νοικοκυριού».
STOP στις ανατιμήσεις μετά το μπλόκο στις προσφορές
Καρπούς φαίνεται να έχει αποδώσει και το μέτρο κατά της ακρίβειας που έλαβε το υπουργείο Ανάπτυξης στις αρχές του έτους, το οποίο απαγορεύει στις εταιρίες που αυξάνουν τις τιμές των προϊόντων τους να κάνουν προωθητικές ενέργειες για τρεις μήνες. Το μέτρο τέθηκε σε εφαρμογή στις 10 Ιανουαρίου και έκτοτε πολλά είναι τα τρόφιμα τα οποία όχι μόνο έχουν κρατήσει σταθερές τις τιμές τους, αλλά τις έχουν μειώσει κιόλας προκειμένου να μπορούν να διαθέτουν τα προϊόντα τους σε προσφορά όποτε το επιθυμούν.
Έρευνα της εφημερίδας «Ελεύθερος Τύπος» λαμβάνοντας στοιχεία από την πλατφόρμα e-Καταναλωτής, δείχνει ότι οι τιμές σε πολλά τρόφιμα έχουν μειωθεί από τον Ιανουάριο μέχρι σήμερα έως και περίπου 11%. Για παράδειγμα, φρέσκο γάλα μεγάλης πολυεθνικής εταιρίας που τον Ιανουάριο κόστιζε 1,8 ευρώ, σήμερα η μέση τιμή του είναι στα 1,69 ευρώ το λίτρο (-6,11%). Κατά περίπου 2% φθηνότερα πωλούνται τον Οκτώβριο αβγά γνωστής εταιρίας, στα 3,04 από 3,10 ευρώ τον Ιανουάριο. Μειώσεις τιμών καταγράφονται και στα φασόλια, με τη συσκευασία των 500 γραμμαρίων να κοστίζει 2,26 από 2,33 ευρώ, αλλά και στο ρύζι, η τιμή του οποίου έχει υποχωρήσει από τα 4,8 στα 4,65 ευρώ. Φθηνότερη, έστω και κατά 2,6%, είναι και η συσκευασμένη φέτα (400 γραμμάρια) μεγάλης εταιρίας, που από τα 6,51 ευρώ έπεσε στα 6,34 ευρώ. Η μεγαλύτερη πτώση (-10,84%) παρατηρείται, όμως, στα ζυμαρικά, με τη μέση τιμή τους να έχει μειωθεί στα 0,84 από 0,94 ευρώ τον Ιανουάριο. Παράλληλα, σταθερή τιμή στα 1,52 ευρώ εμφανίζει το τελευταίο εννεάμηνο το αλεύρι για όλες τις χρήσεις γνωστής εταιρίας.
Ωστόσο, υπάρχουν και κάποια προϊόντα, όπως ο καφές, το ελαιόλαδο και οι φακές, που οι τιμές τους έχουν αυξηθεί, κυρίως λόγω της μείωσης της παραγωγής ως αποτέλεσμα της κλιματικής αλλαγής.
Πάντως στελέχη του λιανεμπορίου αναφέρουν στην εφημερίδα «Ελεύθερος Τύπος » πως η αποκλιμάκωση των τιμών θα συνεχιστεί, καθώς από τα μέσα του μήνα οι προμηθευτικές εταιρίες, ανταποκρινόμενες στο κάλεσμα του υπουργείου Ανάπτυξης, θα προχωρήσουν προαιρετικά σε μειώσεις τιμών τουλάχιστον κατά 5% και για διάστημα δύο μηνών το λιγότερο, όπως ίσχυε μέχρι τον Ιούνιο. Ωστόσο, δεν θα υπάρξει σχετική νομοθετική παρέμβαση, ενώ θα μπορούν να προσθέτουν και νέους κωδικούς στη λίστα με τις χαμηλότερες τιμές ανά τακτά διαστήματα, ανάλογα με τη ζήτηση.
ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΙΜΩΝ ΒΑΣΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΜΕ ΤΟ ΜΠΛΟΚΟ ΣΤΙΣ ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ ΕΠΕΙΤΑ ΑΠΟ ΑΝΑΤΙΜΗΣΗ
ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΤΙΜΩΝ ΕΠΩΝΥΜΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΚΑΙ ΙΔΙΩΤΙΚΗΣ ΕΤΙΚΕΤΑΣ