του Αχιλλέα Ροδίτη
Μαζί με τις τρύπιες εξατμίσεις και τον θόρυβο που προκαλούν οδηγοί στην πόλη, μαζί με την εκπομπή ρύπων, η Τροχαία της Πάτρας εστιάζει και στα ηλεκτρικά πατίνια. Είναι κάτι που έχουμε ξαναγράψει και μάλιστα η «Πολιτεία» ξεκίνησε πρώτη τα ρεπορτάζ επικεντρώνοντας στην μη τήρηση κανόνων που προβλέπει ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας. Και ο νέος Κ.Ο.Κ. εμπεριέχει πιο συγκεκριμένες προβλέψεις για το τι επιτρέπεται και τι όχι, αλλά και για το πώς ένας οδηγός θα πρέπει να χρησιμοποιεί το ηλεκτρονικό πατίνι.
Όλα αυτά, λοιπόν, μπαίνουν πια στο «μικροσκόπιο» των αστυνομικών της Πάτρας αφού οι διαμαρτυρίες οδηγών ΙΧ έχουν πολλαπλασιαστεί για την διαρκώς αυξανόμενη επικινδυνότητα που προκαλείται από τον τρόπο με τον οποίο διασχίζουν τους δρόμους πολλοί χρήστες ηλεκτρονικών πατινιών. Καταντώντας «εφιάλτης» για πολλούς οδηγούς ΙΧ που κοιτάζουν διαρκώς από τους καθρέφτες μην τυχόν και δεν προσέξουν έγκαιρα κάποιο ηλεκτρικό πατίνι να καταφθάνει από πίσω και να μπαίνει ξαφνικά «σφήνα» δίπλα τους κάνοντας προσπέραση. Διαμαρτυρίες που εκφράζονται αντίστοιχα και από την πλευρά των πεζών αφού συνηθίζεται οι οδηγοί να αντιλαμβάνονται δρόμους και πεζοδρόμια ως «ένα» και να αισθάνονται πως έχουν δικαίωμα να πηγαίνουν παντού.
ΠΟΥ ΕΣΤΙΑΖΟΝΤΑΙ ΟΙ ΕΛΕΓΧΟΙ
Ο Διοικητής της Τροχαίας Πατρών Χρήστος Ντεμίρης ξεκαθαρίζει ότι σε πρώτη φάση μπαίνει στο «στόχαστρο» η χρήση του κράνους, κάτι στο οποίο οι τροχονόμοι θα είναι αμείλικτοι αφού αυτό αποτελεί την πρώτη παράβαση που η πλειονότητα των οδηγών ηλεκτρικών πατινιών διαπιστώνεται ότι διαπράττει. Όχι βέβαια ότι δεν γίνονται έλεγχοι και για τις λοιπές υποχρεώσεις που προβλέπει ο Κ.Ο.Κ.. Όπως, για παράδειγμα, η χρήση προστατευτικών, (επιγονατίδες κ.α.), αλλά και η χρήση φωτιστικών, κουδουνιού – κόρνας κ.λπ.. Επίσης τσουχτερά θα είναι τα πρόστιμα για τους παραβάτες που «δεν βλέπουν» κόκκινα φανάρια και τα παραβιάζουν αβίαστα και χωρίς δεύτερη σκέψη ή που βλέποντας εμπόδιο στον δρόμο… καβαλούν το πεζοδρόμιο κάνοντας ζιγκ – ζαγκ ανάμεσα σε πεζούς. Επίσης, θα ελέγχεται αν ο οδηγός έχει μαζί του ταυτότητα καθώς έχει την υποχρέωση αυτή και αναφέρεται ρητά στον Κ.Ο.Κ. εφόσον το μεταφορικό μέσο που χρησιμοποιεί δεν φέρει πινακίδες. Επιπρόσθετα, απαγορεύεται η μεταφορά δεύτερου ατόμου.
ΠΟΥ ΟΔΗΓΕΙΣ ΚΑΙ ΠΩΣ
Ακόμη, θα επιβάλλονται πρόστιμα εάν το ηλεκτρικό πατίνι χρησιμοποιείται σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας, σε λεωφόρους και στο εθνικό οδικό δίκτυο ή ακόμα και το επαρχιακό οδικό δίκτυο. Σε αυτή την περίπτωση, θυμίζουμε ότι ως οδοί ταχείας κυκλοφορίας ή λεωφόροι, στην Πάτρα νοούνται, για παράδειγμα, οι οδοί Ηρώων Πολυτεχνείου, Όθωνος Αμαλίας, Αγίου Ανδρέου, Κορίνθου, Γούναρη, μίνι περιμετρική κ.α..
Τέλος, η μετακίνηση με ηλεκτρικό πατίνι έχει και ανώτερο όριο ταχύτητας τα 25χλμ ανά ώρα, ενώ η κίνηση πρέπει να γίνεται μόνο στη δεξιά λωρίδα κυκλοφορίας, (αν δεν υπάρχει λωρίδα ποδηλατόδρομου). Τιμωρούνται οι αλλαγές λωρίδων, οι προσπεράσεις κι άλλοι επικίνδυνοι ελιγμοί. Περιορισμοί υπάρχουν και στις περιπτώσεις χρήσης σε πεζοδρόμους και πεζοδρόμια, όπως, για παράδειγμα, ότι «πρέπει να τηρείται ίδια ταχύτητα με εκείνη των πεζών».
ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΝΗΛΙΚΟΥΣ
Στην περίπτωση που ένα ηλεκτρικό πατίνι οδηγείται από κάποιον ανήλικο, τότε τα πράγματα διαφοροποιούνται ως εξής: έως 12 ετών πρέπει απαραιτήτως να συνοδεύεται από μεγαλύτερο άτομο. Από 12 ετών και πάνω, οφείλει να φέρει μαζί του ταυτότητα.