Η πολυαναμενόμενη πρώτη πτήση στην Ελλάδα ενός ακόμη ιστορικού αεροσκάφους της Πολεμικής Αεροπορίας ολοκληρώθηκε την Πέμπτη 24 Οκτωβρίου. Ήταν η πρώτη πτήση του συγκεκριμένου αεροσκάφους μετά από σχεδόν 60 χρόνια. Μετά από την πλήρη και ενδελεχή αποκατάστασή του στο αεροδρόμιο του Biggin Hill στο Ηνωμένο Βασίλειο, το δεύτερο ιστορικό αεροσκάφος που ανακατασκευάστηκε από το κοινωφελές Ίδρυμα «ΙΚΑΡΟΣ», ένα ιστορικό Harvard, επανήρθε σε πτητική κατάσταση για την ελληνική Πολεμική Αεροπορία. Το ιστορικό αεροσκάφος θα πετάξει μάλιστα για πρώτη φορά μπροστά σε κοινό στη Θεσσαλονίκη και συγκεκριμένα στις 10 Νοεμβρίου πάνω από την πόλη και μαζί με το Spitfire.
«Το Harvard έφτασε στην Ελλάδα και αυτό είναι πολύ σημαντικό από πολλές απόψεις. Είναι μια μεγάλη επιτυχία, είμαστε συγκινημένοι και είναι επιπλέον είναι μεγάλη η χαρά όλων μας που η πρώτη πτήση του έγινε εδώ, στην Ελλάδα, Το συγκεκριμένο αεροσκάφος εκτός των άλλων θα είναι το αεροπλάνο οδηγός για την εκπαίδευση των πιλότων του ελληνικού Spitfire MJ75, το αεροσκάφος που θα ‘δίνει’ επαρκείς ώρες στους πιλότους μας ώστε να πετάνε σε αυτό όσο χρειάζεται και στη συνέχεια να μπαίνουν στο Spitfire .
Ήταν η άριστη συνεργασία μας με την ελληνική ΠΑ που οδήγησε στο να καταφέρουμε να έχουμε την ολοκλήρωση της δεύτερης προσπάθειας μας. Και έτσι καταφέραμε να βρεθεί ξανά στους ουρανούς ένα ακόμη ιστορικό αεροσκάφος που υπηρέτησε στην ελληνική Πολεμική Αεροπορία» δήλωσε στο ραδιόφωνο του ΑΠΕ ΜΠΕ, “Πρακτορείο 104.9FM”, ο κ.Δημήτριος Κόλιας, αντιπρόεδρος και νόμιμος εκπρόσωπος του κοινωφελούς Ιδρύματος «ΙΚΑΡΟΣ». Η σημαντική εξέλιξη για το εγχείρημα γιορτάστηκε στους χώρους του αεροδρομίου του Τατοϊου όπου έγινε η πτήση του ανακατασκευασμένου με φροντίδα Harvard. Ο κ. Κόλιας εξήγησε πως η ανακατασκευή έγινε μετά από μεγάλη προσπάθεια αφού αναζητήθηκαν και χρησιμοποιήθηκαν αυθεντικά εξαρτήματα του συγκεκριμένου τύπου, ανταλακτικά ίδιας εποχής από ίδιου τύπου αεροσκάφη. Έγιναν όλα ώστε το Harvard «να πετά για πολλά, πολλά χρόνια ως ένα κανονικό αεροσκάφος μέσα στην ΠΑ της Ελλάδας».
Ο κ. Κόλιας σε πρώτη ανακοίνωση μάλιστα του νέου στο ραδιόφωνο του ΑΠΕ ΜΠΕ αποκάλυψε πως η πρόθεση της ΠΑ και του Α/ΓΕΑ είναι το νέο απόκτημα του στόλου των ιστορικών αεροσκαφών της ΠΑ της Ελλάδας να πετάξει «για πρώτη φορά μπροστά σε κοινό στη Θεσσαλονίκη και συγκεκριμένα στις 10 Νοεμβρίου στη γιορτή της Πολεμικής Αεροπορίας πάνω από την πόλη και μαζί με το Spitfire».
Η επιστροφή του αεροσκάφους στην Ελλάδα ολοκληρώθηκε την εβδομάδα που μας πέρασε όταν το ανακατασκευασμένο πια αεροσκάφος επέστρεψε στη χώρα και πάλι, μέσα σε δύο κοντέϊνερ και στη συνέχεια συναρμολογήθηκε και πέταξε το πρωί της Πέμπτης 24 Οκτωβρίου παρουσία και του Α/ΓΕΑ της ΠΑ. Η συναρμολόγηση του αεροσκάφους έγινε από ειδικούς τεχνικούς που κατέφθασαν από το Ηνωμένο Βασίλειο που συνεργάστηκαν με τεχνικούς της ΠΑ που θα λάβουν ειδική εκπαίδευση.
«Με την άφιξη στην Ελλάδα και την πρώτη πτήση του συγκεκριμένου αεροσκάφους προχωρά η ανακατασκευή των αεροσκαφών με ιστορία της ΠΑ μας και έτσι μετά από την παρουσία του ελληνικού Spitfire MJ75 που πετά στον ουρανό της Ελλάδας με Έλληνες μάλιστα χειριστές, μια ακόμη δέσμευσή μας, το Harvard, καταφέραμε να επανέρθει σε πτητική κατάσταση», εξήγησε ο κ.Κόλιας. Ο αντιπρόεδρος του «ΙΚΑΡΟΣ» τόνισε πως η ανακατασκευή του πάλαι πότε εκπαιδευτικού αεροσκάφους της ελληνικής ΠΑ είναι εξέλιξη-σταθμός για το σύνολο των μουσειακών αεροπλάνων της Ελλάδας αφού το συγκεκριμένο αεροσκάφος είχε και εκπαιδευτικό ρόλο.
Το επόμενο αεροπλάνο που επιδιώκεται να βρεθεί ξανά στον αέρα είναι η Ντακότα 49-2622 «Ποσειδώνας» που βρίσκεται στην 113 Π.Μ στη Θεσσαλονίκη. «Μετά το Harvard το επόμενο βήμα έχει ήδη ξεκινήσει και είναι η Ντακότα που βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη. Έχουμε ήδη ξεκινήσει εδώ και δύο χρόνια την όλη διαδικασία με την άφιξη μηχανικών για επιθεώρηση από το ΗΒ, αλλά και την τακτοποίηση των διαδικαστικών για την αποκατάσταση.