Έως και 15% φτάνουν οι μειώσεις των τιμών σε 123 κωδικούς προϊόντων στα ράφια των σούπερ μάρκετ.
Ενώ το επόμενο διάστημα αναμένεται να προστεθούν σχεδόν 480 κωδικοί στη πρωτοβουλία για την ελάφρυνση του καλαθιού του νοικοκυριού. Μάλιστα τα στοιχεία της έρευνας που διενήργησε η εφημερίδα “Ελεύθερος Τύπος” έδειξαν πως το κόστος ενός «καλαθιού» με 16 κωδικούς προϊόντων είναι χαμηλότερο κατά 8,5% συγκριτικά με το διάστημα πριν από την εφαρμογή του μέτρου. Οι μειώσεις στις τιμές των προϊόντων αυτών έχουν γίνει ύστερα από σχετική ανακοίνωση που εξέδωσε το υπουργείο.
Τα στοιχεία
Σύμφωνα με στοιχεία που έχει στη διάθεση της η εφημερίδα “Ελεύθερος Τύπος” το κόστος του «καλαθιού» μεγάλης αλυσίδας του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων έπεσε στα 93,59 ευρώ από τα 102,3 ευρώ.
Σε μειώσεις λίγο πάνω από 7% προχώρησαν και οι εταιρίες που εμπορεύονται καφέ, παρά το γεγονός ότι η τιμή του έχει ανέβει κατακόρυφα από τις αρχές του έτους, λόγω τις ελλιπούς παραγωγής, ως αποτέλεσμα της ξηρασίας που πλήττει το Βιετνάμ και τη Βραζιλία. Ο καφές φίλτρου από τα 2,49 πωλείται, πλέον, στα 2,30 ευρώ (συσκευασία 100 γραμμαρίων), ενώ ο ελληνικός από τα 3,32 στα 3,08 ευρώ (συσκευασία 157 γραμμαρίων).
Σημαντικές μειώσεις καταγράφονται, σύμφωνα με την εφημερίδα “Ελεύθερος Τύπος” και σε απορρυπαντικά και καθαριστικά, που κυμαίνονται από 6% έως και 15%. Η τιμή απορρυπαντικού πιάτων από τα 2,49 έπεσε στα 2,12 ευρώ (-14,86%) και υγρού απορρυπαντικού πλυντηρίου (56 μεζούρες) από τα 19,46 στα 18,29 ευρώ. Κατά 9% φθηνότερα διατίθενται στα ράφια κάψουλες πλυντηρίων (13+13 δώρο), από τα 10,91 στα 9,93 ευρώ, ενώ λίγο χαμηλότερη είναι η μείωση της τιμής σε γνωστή μάρκα χλωρίνης, από τα 3,04 στα 2,78 ευρώ.
Σε ό,τι αφορά τα είδη προσωπικής υγιεινής, φθηνότερα κατά περίπου 8% πωλούνται οι οδοντόκρεμες και τα σαμπουάν, με τις τιμές τους να διαμορφώνονται στα 2,63 ευρώ (από 2,85) και στα 3,95 ευρώ (από 4,29) αντίστοιχα. Σημαντική έκπτωση έχει γίνει και στις σερβιέτες, από τα 4,80 στα 4,22 ευρώ (-12,08%) και στις βρεφικές πάνες (72 τεμάχια) από τα 16,46 στα 14,98 ευρώ.
Σημειώνεται ότι σε απορρυπαντικά, είδη προσωπικής υγιεινής, καθαριστικά και βρεφικές πάνες οι τιμές τους μειώνονται για δεύτερη φορά το τελευταίο εξάμηνο, καθώς την 1η Μαρτίου τέθηκε σε ισχύ ο «κόφτης» του 30% στις προωθητικές ενέργειες, με αντίστοιχη πτώση των αρχικών τιμών.
Τα «γκρίζα» σημεία με τα βασικά και οι προσφορές
Και μπορεί το επόμενο διάστημα και σε κάθε περίπτωση μέχρι το τέλος του έτους βιομηχανίες και αλυσίδες σούπερ μάρκετ να έχουν δεσμευτεί ότι θα ενταχθούν στον κατάλογο των μειωμένων τιμών τουλάχιστον κατά 5% πάνω από 600 κωδικοί, ωστόσο ο αριθμός τους παραμένει πάρα πολύ μικρός σε σχέση με τους 15.000 κωδικούς που πωλούνται σε ένα μεσαίο κατάστημα. Αλλωστε, «λείπουν» από τη λίστα βασικά προϊόντα που χρησιμοποιεί καθημερινά ένα νοικοκυριό, όπως για παράδειγμα δημητριακά, ψωμί του τοστ, γιαούρτια, όσπρια, μακαρόνια, τυριά, χυμοί και αναψυκτικά, κατεψυγμένα τρόφιμα, ενώ από αυτά που ήδη περιλαμβάνονται ερώτημα αποτελεί πόσα αγοράζουν οι καταναλωτές. Αν, για παράδειγμα, από μια λίστα 123 κωδικών κάποιος ψωνίζει μόνο τα 2-3, τότε το οικονομικό όφελος είναι αμελητέο, ενώ αν βάζει στο καλάθι του έστω τα μισά, θα δει πράγματι διαφορά στον λογαριασμό του.
Πάντως, δεδομένου ότι η λίστα θα ανανεώνεται κάθε δύο εβδομάδες και θα προστίθενται συνεχώς νέοι κωδικοί, αλλά και του έντονου ανταγωνισμού μεταξύ των εταιριών για τη διατήρηση των μεριδίων αγοράς τους, στελέχη του κλάδου εκφράζουν την αισιοδοξία τους ότι σύντομα η γκάμα των προϊόντων που θα πωλούνται φθηνότερα για τουλάχιστον δύο μήνες θα διευρυνθεί σημαντικά.
Στο μεταξύ, παρά τις μειώσεις των αρχικών τιμών, συνεχίζονται με αμείωτη ένταση οι προσφορές τόσο στα τρόφιμα όσο και στα απορρυπαντικά και στα είδη προσωπικής υγιεινής. Για παράδειγμα, σαμπουάν, που η αρχική τιμή του από τα 4,29 μειώθηκε στα 3,95 ευρώ, σε μεγάλη αλυσίδα διατίθεται με έκπτωση 40% στα 2,37 ευρώ, δηλαδή κατά περίπου 1,20 ευρώ λιγότερο. Αντίστοιχα, κριθαράκι γνωστής εταιρίας που από 1,48 κοστίζει πλέον 1,34 ευρώ, υπό το καθεστώς προωθητικής ενέργειας διατίθεται στα ράφια 1,03 ευρώ. «Με τη στροφή των καταναλωτών στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, που είναι σημαντικά φθηνότερα από τα επώνυμα, οι εταιρίες έχουν καταλάβει ότι για να κρατήσουν το κοινό τους και κατ’ επέκταση τα μερίδια αγοράς τους θα πρέπει να ρίξουν τις τιμές τους σημαντικά, ώστε να είναι ανταγωνιστικά τα προϊόντα τους. Γι’ αυτό προτιμούν να θυσιάσουν μέρος της κερδοφορίας τους παρά να σταματήσουν τις προσφορές», αναφέρει στην εφημερίδα “Ελεύθερος Τύπος” κορυφαίο στέλεχος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων.
Η εφημερίδα “Ελεύθερος Τύπος” παραθέτει παρακάτω τον πίνακα προϊόντων πριν και μετά τις μειώσεις