Προγράμματα πρόβλεψης και ανάλυσης χρησιμοποιούν όλο και περισσότερο οι μεγαλύτερες αλυσίδες λιανεμπορίου στις ΗΠΑ, ώστε να αντισταθμίσουν τις επιπτώσεις του πιο απρόβλεπτου -και πλέον όλο και πιο ισχυρού- παράγοντα που επηρεάζει τις επιδόσεις τους: Του καιρού.
Τα δεδομένα που αφορούν τον καιρό ήταν ανέκαθεν χρήσιμα στο λιανεμπόριο, αλλά χρησιμοποιούνταν αποκλειστικά για τον προγραμματισμό των αποθεμάτων στις αποθήκες τους. Τώρα, όμως, αξιοποιούνται για στοχευμένες διαφημίσεις και για το πότε θα πρέπει να γίνουν προσφορές σε εποχιακά είδη, όπως για παράδειγμα σε πουλόβερ.
Η Walmart, ο κολοσσός του αμερικανικού λιανεμπορίου που χρησιμοποιεί λογισμικό με ανάλυση καιρού, μείωσε τις τιμές των αντηλιακών λίγες εβδομάδες νωρίτερα από το συνηθισμένο φέτος σε ορισμένα σημεία των ΗΠΑ. Σημαντικό ρόλο σε αυτή την απόφαση έπαιξε η πρόβλεψη για υψηλότερες θερμοκρασίες αυτό το φθινόπωρο σε κάποιες περιοχές, κάτι το οποίο πιθανώς να μην συνέβαινε πριν μερικά χρόνια.
«Στην αρχή, (τα καιρικά δεδομένα) ήταν απλώς ένα μοντέλο προβλέψεων για υψηλού επιπέδου σχεδιασμό. Τώρα, τα ενσωματώνουμε στον σχεδιασμό πριν από κάθε σεζόν και κατά τη διάρκειά της, ώστε να υπολογίσουμε τον αντίκτυπο του καιρού και για ορισμένες δραστηριότητες, όπως τον προγραμματισμό των προωθητικών ενεργειών», δήλωσε στο Reuters ο Kirby Doyle, εξειδικευμένος σύμβουλος στη Wamart.
Η ζήτηση για καιρικά δεδομένα αυξάνεται λόγω των έντονων διακυμάνσεων στις θερμοκρασίες ως αποτέλεσμα της κλιματικής αλλαγής. Μάλιστα, έχει γίνει σύσταση στους επιχειρηματίες του λιανικού εμπορίου να δίνουν περισσότερη προσοχή στην ανάλυση του καιρού. «Ο καιρός είναι κάτι που δεν μπορείς να ελέγξεις. Αλλά μπορείς να ελέγξεις την ανάλυση. Και την τιμολόγηση», σχολίασε πρόσφατα ο Ryan Orabone της συμβουλευτικής BearingPoint, η οποία ασχολείται μεταξύ άλλων με τη δημιουργία του σχετικού λογισμικού προβλέψεων για το λιανεμπόριο.
Ανεβαίνει η ζήτηση για εργαλεία παρακολούθησης του καιρού
Σύμφωνα με την Εθνική Υπηρεσία Ωκεανών και Ατμόσφαιρας των ΗΠΑ, κάθε περίπου τρεις εβδομάδες μία φυσική καταστροφή προκαλεί ζημίες τουλάχιστον 1 δισ. δολαρίων, ενώ τη δεκαετία του 1980 γινόταν ανά τρεις μήνες.
Η εταιρεία Planalytics, η οποία αξιοποιεί ψηφιακά μοντέλα που βοηθούν τους επιχειρηματίες να καταλάβουν πώς ο καιρός επηρεάζει τις πωλήσεις τους, αναμένεται να πουλήσει στους πελάτες της διπλάσιο αριθμό λογισμικών αυτού του είδους φέτος σε σύγκριση με πέρυσι και εννεαπλάσιο σε σύγκριση με το 2019.
Οι έμποροι συνήθως βλέπουν τις επιπτώσεις του καιρού μέσα από την κίνηση των πελατών στα καταστήματά τους και μέσα από τις πωλήσεις. Για παράδειγμα, σύμφωνα με ανάλυση του Bill Kirk, ιδρυτή της Weather Trends, οι πωλήσεις για κουβέρτες αλόγων ανεβαίνουν κατά 7% για κάθε χαμηλότερο βαθμό θερμοκρασίας, ενώ οι πωλήσεις καφέ στα Starbucks ανεβαίνουν κατά 2%. Βάσει τέτοιου είδους αναλύσεων, ορισμένοι έμποροι αποφασίζουν να διαμορφώνουν τις τιμές τους ανάλογα με τη ζήτηση.
Εξάλλου, σύμφωνα με τον Kirk, οι επιχειρηματίες του λιανεμπορίου δεν μπορούν να χρησιμοποιούν πια τον καιρό σαν δικαιολογία για κάποιο τρίμηνο κακών επιδόσεων. «Η Wall Street μισεί αυτή τη δικαιολογία. Αυτό που λες στον επενδυτή σου είναι “δεν μπορούμε να ελέγξουμε τη δραστηριότητά μας”», υποστήριξε.