Τριπλασιασμό πέτυχαν o αριθμός των συναλλαγών πληρωμών χωρίς μετρητά την τελευταία πενταετία καθώς ανήλθαν στα 2,7 δισ. ευρώ το 2023. Για το 2024 η εκτίμηση μιλάει για συναλλαγές χωρίς μετρητά ύψους πλέον των 3 δισ. ευρώ. Το 74% των συναλλαγών αυτών (2 δισ.) αφορούν συναλλαγές με κάρτες.
Η αξία των συναλλαγών πληρωμών χωρίς μετρητά έφθασε το 1,26 τρισ. ευρώ το 2023 και ήταν αυξημένη κατά 65% σε σχέση με το 2018 (760 δισ. ευρώ).
Το 89% της αξίας των συναλλαγών (1,13 τρισ. ευρώ) αφορά συναλλαγές με μεταφορές πίστωσης ενώ για πρώτη φορά το 2023 ήταν υψηλότερη η αξία των συναλλαγών με κάρτες έναντι των επιταγών.
Οι ηλεκτρονικές πληρωμές βρίσκονται στο επίκεντρο της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών κυρίως για τα θέματα απάτης ως προς το θέμα της απάτης.
Οι νέες μορφές απάτης
Μολονότι τα στοιχεία καταγράφουν μείωση της ηλεκτρονικής απάτης κατά 11% στον αριθμό και κατά 10% στην αξία των συναλλαγών με κάρτες πληρωμών το α εξάμηνο του 2024 έναντι της αντίστοιχης περσινής περιόδου, εν τούτοις η μορφή της απάτης προβληματίζει την Ένωση μιας και έχει πάρει πιο σκληρά χαρακτηριστικά.
Η απάτη έχει μετεξελιχθεί με τρόπο τέτοιο που οι ίδιοι οι κάτοχοι των λογαριασμών δίνουν πρόσβαση για επενδυτικά προϊόντα στους χάκερ οι οποίοι και τους αποσπούν χρήματα. Αντίστοιχα στο διαδίκτυο χρήστες ξεγελιόνται με ιστορίες romance και επιτήδειοι τους αποσπούν σοβαρά ποσά.
Η τελευταία έρευνα της Payments Europe που δημοσιοποιήθηκε τον Οκτώβριο αναφορικά με το τοπίο των πληρωμών στην Ελλάδα αποκαλύπτει την ύπαρξη μιας εξελισσόμενης και ολοένα πιο ψηφιοποιημένης αγοράς, και παρέχει πληροφορίες σχετικά με τις προτιμήσεις και τις προτεραιότητες των καταναλωτών και των εμπόρων.
Η συνολική μελέτη είναι βασισμένη σε έρευνα που διενεργήθηκε σε καταναλωτές και σε εμπόρους οι οποίοι δραστηριοποιούνται στους τομείς του φυσικού και του ηλεκτρονικού λιανικού εμπορίου, και αποκαλύπτει μια μετασχηματιζόμενη αγορά: ολοένα πιο ανταγωνιστική, ψηφιοποιημένη, διαμορφούμενη από τις εξελισσόμενες προτιμήσεις των εμπόρων και των καταναλωτών.
Η μετάβαση στις μεθόδους πληρωμών χωρίς μετρητά θεωρείται αυτονόητη, παρά το γεγονός ότι τα μετρητά πολλές φορές αναφέρονται ως η προτιμώμενη μέθοδος πληρωμών στη χώρα. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, το τελευταίο δωδεκάμηνο οι καταναλωτές που βασίστηκαν στις πληρωμές με κάρτα ήταν περισσότεροι από εκείνους που επέλεξαν τις πληρωμές με μετρητά. Επιπλέον, το 83% των εμπόρων πιστεύει ότι θα διενεργήσει περισσότερες ψηφιακές συναλλαγές στο διάστημα του επόμενου έτους.
Η τάση αυτή είναι ακόμα πιο έντονη στις νεότερες γενιές, οι οποίες προσελκύονται από τις ολοένα αυξανόμενες επιλογές που προσφέρουν οι ψηφιακές μέθοδοι πληρωμών. Πάνω από το 70% των Ελλήνων που ανήκουν στη γενιά των millennial και στην Gen Z προβλέπουν ότι στο επόμενο δωδεκάμηνο θα βασίζονται περισσότερο στις νέες μορφές ψηφιακών πληρωμών.
Ταυτόχρονα, το 71% των καταναλωτών πιστεύει ότι οι κάρτες παρέχουν περισσότερη αξία συγκριτικά με άλλες μεθόδους πληρωμών, και το 77% των εμπόρων θεωρεί ότι τα οφέλη των καρτών υπερβαίνουν τα κόστη τους.
Η ασφάλεια και η προστασία είναι τα κυριότερα κριτήρια με βάση τα οποία οι καταναλωτές και οι έμποροι επιλέγουν μεταξύ των διαφορετικών μεθόδων πληρωμών. Όταν καλούνται να συγκρίνουν τις διαφορετικές επιλογές πληρωμών, τοποθετούν τις κάρτες στην πρώτη θέση, επειδή θεωρούν ότι ανταποκρίνονται καλύτερα σε αυτές τις ανάγκες.
Το ψηφιακό ευρώ (Digital Euro) παραμένει σχετικά άγνωστο στην Ελλάδα, καθώς μόνο το 55% των ελλήνων καταναλωτών γνωρίζει περί τίνος πρόκειται. Από αυτούς τους καταναλωτές, το 46% δεν είναι βέβαιο για τα οφέλη που θα μπορούσε να συνεπάγεται η χρήση του ψηφιακού ευρώ. Όσο για τους εμπόρους, ο ένας στους τρεις δεν είναι βέβαιος για το πώς θα μπορούσε να ωφεληθεί από το ψηφιακό ευρώ, ή πιστεύει ότι δεν θα αποκόμιζε κανένα όφελος.
Όσον αφορά τους Έλληνες εμπόρους:
• To 83% δηλώνει ικανοποιημένο με τις διαθέσιμες λύσεις πληρωμών
• Το 77% συμφωνεί ότι τα οφέλη των καρτών υπερβαίνουν τα κόστη
• Το 62% προτιμά να αποδέχεται ψηφιακές πληρωμές παρά πληρωμές με μετρητά
• Το 65% επί του παρόντος αποδέχεται άμεσες πληρωμές, ποσοστό που υπερβαίνει τον αντίστοιχο μέσο όρο στην Ευρώπη (60%)
Όσον αφορά τους Έλληνες καταναλωτές:
• Το 85% πιστεύει ότι η ελληνική αγορά πληρωμών είναι καινοτόμα, και ότι καλύπτονται οι ανάγκες του όσον αφορά τις πληρωμές
• Το 71% θεωρεί ότι οι κάρτες παρέχουν περισσότερη αξία συγκριτικά με άλλες μεθόδους πληρωμών
• Το 68% εμπιστεύεται τις κάρτες περισσότερο από άλλες μεθόδους πληρωμών
• Το 66% εκτιμά ότι μέσα στο επόμενο δωδεκάμηνο θα πραγματοποιήσει περισσότερες άμεσες πληρωμές συγκριτικά με αυτές που πραγματοποιεί σήμερα