Σε αναπροσαρμογές στις στοχεύσεις και στην επικοινωνιακή «γλώσσα» τους οδηγούνται η ΝΔ και ο Κυριάκος Μητσοτάκης, επιστρατεύοντας έως έναν βαθμό συστατικά από τη συνταγή της πρώτης τετραετίας. Οι λόγοι των σημειακών διορθώσεων έως και ορατής αλλαγής πλεύσης σε κάποια σημεία είναι αφενός ότι η κυβέρνηση προσπαθεί να επανατοποθετηθεί με αυτοπεποίθηση στο αναδιαμορφωμένο πολιτικό σκηνικό, αφετέρου ότι μέχρι στιγμής καταγράφεται η αδυναμία της, δημοσκοπικά, να ξεφύγει με ένα αισθητό άλμα από ποσοστά που αποτελούν την παραδοσιακή εκλογική βάση της.
Εμφανώς το Μαξίμου αναζητεί «θετικές» ειδήσεις και κυνηγάει «παραδοτέα» ή νέες εξαγγελίες για να επαναπροσεγγίσει δυσαρεστημένες, αποστασιοποιημένες και καχύποπτες προς τη ΝΔ δεξαμενές ψηφοφόρων. Η νέα συνταγή από τα… παλιά περιλαμβάνει άλλα τέσσερα συστατικά.
Υπάρχει σαφής στροφή στη μεσαία τάξη – μια στόχευση της πρώτης γραμμής το 2019 έναντι τότε του ΣΥΡΙΖΑ. Οι γαλάζιοι βίωσαν (και εκλογικά το περασμένο καλοκαίρι) το κόστος από την αποστασιοποίηση των μεσοστρωμάτων και θέλουν να ρίξουν πιο γερές γέφυρες εμπιστοσύνης. Εμμέσως πλην σαφώς η κυβέρνηση έχει παραδεχθεί ότι τμήματα της μεσαίας τάξης πληγώθηκαν από κάποιες επιλογές ή ότι αυτά μπήκαν σε δεύτερο πλάνο λόγω διαφορετικής προτεραιοποίησης στην αρχή της δεύτερης τετραετίας. Ενδεικτικές οι τελευταίες αποστροφές του Πρωθυπουργού (Alpha) ότι η κυβέρνηση έχει κάνει «αρκετά για τα χαμηλότερα εισοδήματα» και ότι σε ορίζοντα τριετίας «θα κάνουμε περισσότερα και για τη μεσαία τάξη». Επίσης στους υπουργούς δόθηκε γραμμή… επικοινωνιακής προσοχής σε ό,τι αφορά τις δυσκολίες των πολιτών – πρωτίστως το αυξημένο κόστος ζωής.
Ταυτόχρονα επανέρχεται το αφήγημα της «ισχυρής» και «νοικοκυρεμένης» οικονομίας. Οι δεσμεύσεις ότι η κυβέρνηση είναι προσηλωμένη σε έναν από τους κυρίαρχους στόχους της, «τις περισσότερες και καλύτερα αμειβόμενες δουλειές για όλους», βρίσκονται όλο και συχνότερα στα χείλη υπουργών και υφυπουργών. Στο επίκεντρο μπαίνουν ξανά οι 45άρηδες – ηλικιακή δεξαμενή στην οποία η ΝΔ επιχειρεί επαναπροσεγγίσεις εδώ και μήνες (με δράσεις για το στεγαστικό, για παράδειγμα). Κι αυτό γιατί ήδη από την ευρωκάλπη είχαν διαφανεί οι… δυσκολίες.
Τα έργα υποδομής είναι ψηλά στη γαλάζια ρητορική με διπλή «γραμμή», υπό την αγωνία να ενισχυθεί το αφήγημα αποτελεσματικότητας της κυβέρνησης: μετά τους σχεδιασμούς της πρώτης τετραετίας έρχονται οι «κορδέλες» και μετά τα σημερινά εργοτάξια έρχονται νέοι σχεδιασμοί. Ορόσημο είναι προφανώς η παράδοση του μετρό Θεσσαλονίκης, με τον Παύλο Μαρινάκη να μιλάει για «το τέλος μιας παρατεταμένης περιόδου κοροϊδίας» (newsbeast.gr). Επισήμως παραδίδεται το Σάββατο, ενώ σήμερα ο Μητσοτάκης και η Κατερίνα Σακελλαροπούλου θα ξεναγηθούν από τη Λίνα Μενδώνη στα αρχαία του σταθμού Βενιζέλου. Ο Μητσοτάκης πήγε χθες στην εκδήλωση για την ανάπλαση του Φαληρικού Ορμου, ενώ ψηλά στη λίστα έργων είναι για τη διετία 2025-2026 ο δρόμος Πατρών – Πύργου, το αεροδρόμιο στο Καστέλι κ.ά.
Παράλληλα με εμφανείς τις προσπάθειες του Μαξίμου να κόψει τη συζήτηση περί δεξιάς ή κεντρώας στροφής, ο Μητσοτάκης επιστρέφει στο «χαρτί» της αξιοπιστίας. Στόχος να συνεχίσει να εμφανίζει τη ΝΔ ως μοναδική δύναμη υπευθυνότητας χωρίς «εναλλακτική» απέναντι. Εξ ου και το ΠΑΣΟΚ χαρακτηρίζεται από τους γαλάζιους ως «πράσινος ΣΥΡΙΖΑ» με «ακοστολόγητες» αντιπροτάσεις, ενώ προσωπικά ο Μητσοτάκης αποκλείει κατηγορηματικά και τον εκλογικό αιφνιδιασμό και τις αλλαγές στον εκλογικό νόμο.