Νέες ευκαιρίες επιδότησης μικρομεσαίων επιχειρήσεων για να προβούν στην αλλαγή ή αναβάθμιση των ταμειακών μηχανών ή των POS σχεδιάζει να ανακοινώσει το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, ώστε να προετοιμαστούν και να καλύψουν έγκαιρα την ανάγκη για καθολική αποδοχή των άμεσων πληρωμών IRIS και της ηλεκτρονικής τιμολόγησης που επιβάλλονται από τα μέσα της χρονιάς στο σύνολο της αγοράς.

Η διασύνδεση των φορολογικών μηχανισμών με τα τερματικά αποδοχής καρτών έχει ήδη αγγίξει σχεδόν το 99,7%. Στα τελευταία τρία χρόνια έχουν αποσυρθεί από την αγορά πάνω από 10.000 παλαιού τύπου ταμειακές μηχανές που δεν υποστήριζαν διασύνδεση με την ΑΑΔΕ ή με POS. Σήμερα λειτουργούν πάνω από 320.000 σύγχρονες συσκευές που διαβιβάζουν καθημερινά στη φορολογική διοίκηση εκατομμύρια παραστατικά συναλλαγών με τους τζίρους εκατοντάδων χιλιάδων επιχειρήσεων. Ωστόσο από το 2025 έρχονται και νέες αλλαγές. Μετά τους ελεύθερους επαγγελματίες και οι επιχειρήσεις καλούνται εντός του έτους να ενεργοποιήσουν το σύστημα άμεσων πληρωμών IRIS. Η σχετική διαδικασία, σύμφωνα με πληροφορίες, θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί, το αργότερο, μέχρι τις 9 Οκτωβρίου που είναι και το απώτερο περιθώριο συμμόρφωσης των κρατών-μελών της Ε.Ε. με τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό για τις Αμεσες Πληρωμές.
Tον Ιούλιο του 2025 ξεκινά και η καθολική υποχρέωση ηλεκτρονικής τιμολόγησης. Προ μηνός η Ελλάδα έλαβε το πράσινο φως της Κομισιόν για την υποχρέωση των επιχειρήσεων να εκδίδουν αποκλειστικά ηλεκτρονικά τα τιμολόγια για τις μεταξύ τους συναλλαγές. Η υλοποίηση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης θα πραγματοποιηθεί σε δύο φάσεις, ξεκινώντας από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις και σταδιακά επεκτεινόμενη στις μικρότερες. Η μετάβαση αυτή θα επιφέρει και την ανάγκη για την εκ νέου αναβάθμιση του λογισμικού παλαιότερων συσκευών, ή και αντικατάστασή τους με καινούριες προκειμένου να ανταποκρίνονται στις ανάγκες κάθε επιχείρησης.
Με τα νέα δεδομένα, για παράδειγμα, πολλοί θα αποκτήσουν νέα ενιαία συσκευή «2 σε 1» που ενσωματώνει την ταμειακή μηχανή με τα POS, ή ενδεχομένως να επιλέξουν ψηφιακό πάροχο ή άλλου είδους εφαρμογή τιμολόγησης.
Τι αλλάζει στις συναλλαγές
«Η ψηφιακή μετάβαση πρέπει να πραγματοποιηθεί με προσεκτικό σχεδιασμό, δίνοντας έμφαση στην εκπαίδευση και την υποστήριξη των επιχειρήσεων», όπως σημειώνει ο γενικός διευθυντής της i-Spirit Νίκος Σπυρόπουλος. Εκτιμά πως το νέο σύστημα θα μειώσει σημαντικά το λογιστικό κόστος, προσφέροντας καλύτερο έλεγχο και μεγαλύτερη ανταγωνιστικότητα για τις επιχειρήσεις. Επισημαίνει όμως και τη σημασία της συμμετοχής των πιστοποιημένων παρόχων ηλεκτρονικής τιμολόγησης στη διαδικασία. Ηδη πάντως, και πριν την καθιέρωση της υποχρεωτικής ηλεκτρονικής τιμολόγησης (ισχύει μόνο για συναλλαγές μεταξύ επιχειρήσεων και δημοσίου τομέα), κατά μέσο όρο, καθημερινά διαβιβάζονται περισσότερα από 1,7 εκατομμύρια ηλεκτρονικά τιμολόγια και αποδείξεις λιανικής μέσω ενός παρόχου ηλεκτρονικής τιμολόγησης, περισσότερα από 4,7 εκατομμύρια έγγραφα μέσω προγραμμάτων λογισμικού, επιπλέον 62.000 έγγραφα μέσω της εφαρμογής timologio και περισσότερα από 9.000 έγγραφα μέσω του ειδικού εντύπου καταχώρισης. Σε πρώτη φάση, η υποχρέωση χρήσης ηλεκτρονικών τιμολογίων θα εφαρμόζεται μόνο σε συναλλαγές μεταξύ υποκειμένων στον φόρο εγκατεστημένων στην Ελλάδα. Το μέτρο δεν θα επηρεάσει τις εταιρείες που δεν είναι εγκατεστημένες στην Ελλάδα, ακόμα και αν είναι εγγεγραμμένες στη χώρα για σκοπούς ΦΠΑ, ενώ δεν θίγεται το δικαίωμα λήψης τιμολογίου σε χαρτί σε περίπτωση ενδοκοινοτικών συναλλαγών.
Δωρεάν πληρωμές IRIS παντού
Παράλληλα με την επέκταση των πληρωμών μέσω IRIS σε όλα τα εμπορικά καταστήματα και τις επιχειρήσεις, οι διατραπεζικές συναλλαγές θα πραγματοποιούνται σε 10 δευτερόλεπτα, εφτά ημέρες τη βδομάδα και όλο το 24ωρο.
Εντός του α’ εξαμήνου θα διπλασιαστεί το ημερήσιο όριο των δωρεάν άμεσων συναλλαγών στα 1.000 ευρώ ως εξής: στα 500 ευρώ το ποσό που μπορεί κάποιο φυσικό πρόσωπο να στέλνει καθημερινά χρήματα σε άλλο φυσικό πρόσωπο, αλλά και επιπλέον 500 ευρώ για την πληρωμή υπηρεσιών σε έναν ελεύθερο επαγγελματία, αντί για πλαφόν 500 ευρώ την ημέρα που ισχύει σήμερα για κάθε είδους άμεση πληρωμή μέσω IRIS. Και για τον αποδέκτη των πληρωμών όμως (ελεύθερο επαγγελματία ή επιχείρηση) η επιβάρυνση από τραπεζική προμήθεια είναι μικρότερη σε σχέση με τη χρεωστική ή πιστωτική κάρτα.
Το σύστημα άμεσων πληρωμών IRIS αποτελεί πλέον κομμάτι της καθημερινότητας 3,5 εκατομμυρίων πολιτών και 560.000 εγγεγραμμένων επαγγελματιών με σημαντική διείσδυση στις ηλεκτρονικές συναλλαγές. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΔΙΑΣ, το 2024:
■ Οι πληρωμές IRIS κατέγραψαν ετήσια αύξηση 137% (57,3 εκατομμύρια), ενώ η συνολική αξία υπερδιπλασιάστηκε σε έναν χρόνο, με ετήσια αύξηση 110% (συνολική αξία 6,1 δισ. ευρώ).
■ Το 58% των διατραπεζικών εμβασμάτων ολοκληρώθηκε άμεσα, με 70,6 εκατομμύρια συναλλαγές (+92,1% ετήσια αύξηση).
Στις 31 Δεκεμβρίου 2024 οι χρήστες του IRIS P2P ανέρχονταν σε 3,43 εκατομμύρια (τον Αύγουστο του 2024 κατεγράφη μηνιαίο ρεκόρ εγγραφών με 166.000 νέους χρήστες), με το 65% των χρηστών να ανήκουν στην ηλικιακή ομάδα 18-35 ετών. Οι εγγεγραμμένοι επαγγελματίες στην υπηρεσία IRIS P2B ανήλθαν σε 557.000, μέγεθος αυξημένο κατά 259% σε σχέση με το 2023, ενώ το πλήθος των εγγεγραμμένων εμπόρων/eshops στην υπηρεσία IRIS eCommerce, το 2024 έφτασε στις 6.900 το 2024, ενισχυμένο κατά 46 φορές σε σχέση με το 2020. Με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία, η Ελλάδα έχει τη 2η υψηλότερη αύξηση από το 2022 στη διαθεσιμότητα άμεσων πληρωμών σε όλη την Ευρωπαϊκή Ενωση μετά την Ολλανδία, σύμφωνα με την Εκθεση SPACE της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας.
