Απάντηση στο «no passaran» του δημάρχου Πατρέων όσον αφορά τον εκσυγχρονισμό του βόρειου λιμένα της πόλης δίνει το Υπερταμείο. Παράλληλα, όπως αναφέρουν στελέχη του Υπερταμείου, ο εκσυγχρονισμός του λιμένα Πατρών που επιχειρείται σήμερα θα δώσει πνοή και στον ίδιο τον Οργανισμό Λιμένος Πάτρας (ΟΛΠΑ), αλλά και στην ίδια την πόλη.
Επιδίωξη του Υπερταμείου είναι η δημιουργία μιας μαρίνας yacht στο βόρειο μέρος του λιμένα της Πάτρας, όπως επίσης και η υποπαραχώρησή μέρος του λιμένα, ώστε να δημιουργηθεί εκεί με ιδιωτικά κεφάλαια τερματικός σταθμός κρουαζιέρας. Το ενδιαφέρον για το σχέδιο είναι μεγάλο, καθώς τόσο ο Πατραικός όσο και ο Κορινθιακός κόλπος δεν διαθέτουν οργανωμένες μαρίνες για σκάφη αναψυχής, ενώ από την άλλη πλευρά τα τουριστικά αξιοθέατα της Αχαΐας και των άλλων περιοχών της Πελοπονήσου μπορούν να ελκύσουν το τουριστικό ενδιαφέρον και μέσω κρουαζιερόπλοιων.
Το σχέδιο αυτό καλοβλέπουν τόσο οι κάτοικοι και οι επιχειρήσεις της πόλης, αφού πίσω από τις επενδύσεις αυτές θα δημιουργηθούν νέες πηγές εσόδων για την πόλη της Πάτρας (και όχι μόνο), όσο και οι ιδιώτες επενδυτές, που θεωρούν ότι οι προτάσεις του Υπερταμείου έχουν επιχειρηματική αξία για τους ίδιους.
Πρόσθεσε ακόμη ότι «όλοι αυτοί που προτείνουν αυτό το μοντέλο (ανάπτυξης της Πάτρας) δεν νοιάζονται για την Πάτρα και δεν τους ενδιαφέρει ο πατραϊκός λαός». Τέλος, υποστήριξε ότι το λιμάνι ανήκει στον λαό της Πάτρας και όχι στους επενδυτές, η ανάπτυξη που υπόσχεται το Υπερταμείο αφορά τους ευκατάστατους και όχι τον λαό της Πάτρας, ότι προέχει η δημιουργία κοινωνικών υποδομών και όχι τουριστικών υποδομών, ότι η πόλη κινδυνεύει με αλλοίωση και πολλά άλλα.
- Το λιμάνι ανήκει στον λαό, όχι στους επενδυτές – Υποστηρίζει ότι οι παρεμβάσεις στο Βόρειο Λιμάνι θα οδηγήσουν σε σταδιακή «ιδιωτικοποίηση» της παραλιακής ζώνης, αποκλείοντας την ελεύθερη πρόσβαση των πολιτών.
Απάντηση: Με τη δημιουργία της Patradise Mega Yacht Marina ανοίγει το λιμάνι στους κατοίκους και τους επισκέπτες της Πάτρας, καθώς παύει να ισχύει ο κανονισμός ασφαλείας ISPS (International Shipping and Port Facility) του Παγκόσμιου Οργανισμού Ναυτιλίας σε αυτό το σημείο, o οποίος απαγορεύει την ανεξέλεγκτη πρόσβαση των πολιτών στο λιμάνι.
- Δεν εξυπηρετεί τις λαϊκές ανάγκες – Θεωρεί ότι η ανάπτυξη του yachting και της κρουαζιέρας απευθύνεται αποκλειστικά σε οικονομικά εύπορους επισκέπτες και όχι στην πλειοψηφία των Πατρινών. Για να υποστηρίξει το επιχείρημά του διατυπώνει συχνά το ερώτημα «έχουν οι Πατρινοί Mega Yachts;».
Απάντηση: Η Mega Yacht μαρίνα φέρνει οριζόντια ανάπτυξη όχι μόνο σε εκείνους που θα απασχοληθούν σε αυτήν, αλλά πολύ περισσότερο στις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις της πόλης σε εφοδιαστικό επίπεδο, καθώς και σε σειρά άλλων κλάδων, όπως η εστίαση και το εμπόριο.
- Προτεραιότητα πρέπει να έχουν οι υποδομές για τους κατοίκους – Διατείνεται ότι αντί για τουριστικές επενδύσεις, πρέπει να δοθεί έμφαση σε κοινωνικές δομές, χώρους πρασίνου και δημόσιες υποδομές για την πόλη. Το βόρειο λιμάνι πρέπει να γίνει χώρος αναψυχής, περιπάτου και αθλητισμού.

Απάντηση: Το 2018 παραχωρήθηκε οριστικά στον Δήμο Πατρέων περίπου η μισή έκταση του Βόρειου Λιμένα του ΟΛΠΑ, προκειμένου να αξιοποιηθεί προς όφελος των δημοτών. Η παραχωρηθείσα έκταση (από την οδό Διακονιάρη μέχρι Αγίου Νικολάου και από την οδό Θεσσαλονίκης μέχρι Πλαζ, με το υφιστάμενο αγκυροβόλιο) από το 2018 παραμένει αναξιοποίητη, καθώς χρησιμοποιείται ως άναρχο πάρκινγκ, χωρίς κανέναν βιώσιμο σχεδιασμό. Με την ανάπτυξη σύγχρονης μαρίνας, ο υπόλοιπος χώρος στο Βόρειο Λιμάνι που ανήκει στον ΟΛΠΑ μπορεί να αναβαθμιστεί αισθητά και να παραδοθεί στον πατραϊκό λαό με ελεύθερη πρόσβαση. Ο Δήμος έχει καθυστερήσει με την ανάπλαση και αυτό θα μπορούσε να ενεργοποιήσει τη ρήτρα επιστροφής της παραχωρηθείσας έκτασης με απόφαση του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.
- Υπάρχει κίνδυνος αλλοίωσης του χαρακτήρα της πόλης – Ο δήμαρχος Πατρέων εκφράζει την ανησυχία του ότι η μετατροπή του λιμανιού σε προορισμό μεγάλων θαλαμηγών και κρουαζιερόπλοιων θα αλλάξει τη φυσιογνωμία της παραλιακής ζώνης, εξυπηρετώντας επιχειρηματικά συμφέροντα αντί της τοπικής κοινωνίας.
Απάντηση: Το παράκτιο μέτωπο και η θάλασσα διαχρονικά αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι του χαρακτήρα της πόλης. Η ανάπτυξη σύγχρονων υποδομών (μαρίνα και τερματικός σταθμός κρουαζιέρας) κοντά στο κέντρο της πόλης θα έχει σημαντικά πολλαπλασιαστικά οφέλη για την περιφερειακή ανάπτυξη και την τοπική κοινωνία.
- Αύξηση της όχλησης και επιβάρυνση του περιβάλλοντος – Ισχυρίζεται ότι η έλευση περισσότερων σκαφών και πλοίων θα δημιουργήσει περισσότερη κίνηση, ηχορύπανση και περιβαλλοντική επιβάρυνση για τους κατοίκους του κέντρου. Θεωρεί, επίσης, ότι θα επιβαρυνθεί ο Δήμος με τα απορρίμματα των σκαφών κ.λπ.
Απάντηση: Η αποκομιδή των αποβλήτων υλοποιείται από εξειδικευμένες εταιρείες, όπως σε κάθε λιμενική ζώνη (ο ΟΛΠΑ έχει σύμβαση με τις εταιρείες HEC και ANTIPOLLUTION). Από περιβαλλοντικής απόψεως, τηρούνται αυστηρές προδιαγραφές, δεδομένου ότι για όλες τις δραστηριότητες εντός του λιμένα υπάρχουν εγκεκριμένες μελέτες και Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
- Δεν υπάρχουν εγγυήσεις για το όφελος της τοπικής οικονομίας – Αμφισβητεί ότι οι επενδύσεις στο Βόρειο Λιμάνι θα ωφελήσουν άμεσα τους μικρομεσαίους επιχειρηματίες και την τοπική αγορά, θεωρώντας ότι το μεγαλύτερο όφελος θα καρπωθούν μεγάλες εταιρείες και εφοπλιστικά συμφέροντα.
Απάντηση: Με την ανάπτυξη της κρουαζιέρας τα οφέλη για την πόλη της Πάτρας θα είναι ιδιαίτερα σημαντικά. Σύμφωνα με τον πρόσφατο νόμο 5162/2024, έκαστος επιβάτης της κρουαζιέρας υποχρεούται σε τέλος κρουαζιέρας. Τα έσοδα από το τέλος κρουαζιέρας κατανέμονται ως εξής:
- Το 1/3 αποδίδεται στους δήμους όπου βρίσκονται τα λιμάνια αποβίβασης, για έργα βελτίωσης του τουριστικού προϊόντος και των υποδομών τους.
- Το 1/3 εγγράφεται στον προϋπολογισμό του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής
- Το 1/3 εγγράφεται στον προϋπολογισμό του υπουργείου Τουρισμού.
Συνεπώς, κάθε επιβάτης κρουαζιερόπλοιου που αποβιβάζεται στο λιμάνι της Πάτρας θα καταβάλλει το αντίστοιχο τέλος, μέρος του οποίου θα αποδίδεται στον Δήμο Πατρέων για τη βελτίωση των τουριστικών υποδομών και υπηρεσιών.
Το Υπερταμείο ξεκίνησε στο τέλος του περασμένου έτους διαγωνιστική διαδικασία για την παραχώρηση σε ιδιώτη επενδυτή του δικαιώματος κρουαζιέρας στο Βόρειο Λιμάνι του ΟΛΠΑ. Στο πλαίσιο του διαγωνισμού, πραγματοποιούνται επαφές με μεγάλους ομίλους που δραστηριοποιούνται στην κρουαζιέρα και διαθέτουν πλούσια τεχνογνωσία. Το ενδεχόμενο ένταξης της Πάτρας στο δίκτυο των ομίλων κρουαζιέρας θα προσφέρει σημαντικές ευκαιρίες απασχόλησης σε τοπικές μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, οδηγούς, ξεναγούς και εργαζόμενους στο εμπόριο και την εστίαση. Τα κρουαζιερόπλοια που θα ελλιμενίζονται στην Πάτρα θα λειτουργούν ως μοχλός οικονομικής ανάπτυξης για την πόλη, αποβιβάζοντας χιλιάδες εν δυνάμει καταναλωτές του τουριστικού προϊόντος της Πάτρας, αλλά και της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας.
- Να φτιάξουν τη μαρίνα και την κρουαζιέρα στο Νότιο Λιμάνι ή όπου αλλού θέλουν. Η μαρίνα και κρουαζιέρα να αναπτυχθούν στο Νέο Λιμάνι (Νότιο Λιμάνι), το οποίο κατασκευάστηκε γι’ αυτόν τον λόγο. Ο ρόλος της ύπαρξης του νέου Νότιου Λιμένα είναι να φύγει κάθε λιμενική δραστηριότητα από το παλιό Βόρειο Λιμάνι στο κέντρο της πόλης και να παραδοθεί στον πατραϊκό λαό για ανάπλαση χωρίς λιμενικές εργασίες.
Απάντηση: Ακόμη και με την κατασκευή του εμπορευματικού λιμένα στο Νότιο Λιμάνι, δεν μπορεί να εξυπηρετηθεί το σύνολο των δραστηριοτήτων του λιμένα της Πάτρας. Το Νότιο Λιμάνι υποστηρίζει την επιβατηγό ακτοπλοΐα και σε καμία περίπτωση δεν διαθέτει τις απαραίτητες υποδομές για τη δημιουργία μαρίνας και την ανάπτυξη της κρουαζιέρας.
