
Όταν πριν από τέσσερα χρόνια η Charlie Javice άρχισε να υπερηφανεύεται ότι η ιστοσελίδα οικονομικής βοήθειας για φοιτητές την οποία είχε στήσει, η Frank, είχε πάνω από τέσσερα εκατομμύρια χρήστες, ούτε καν οι συνάδελφοί της δεν την πίστεψαν.
«Στ΄ αλήθεια έχουμε 4,25 εκατ. φοιτητές;», έλεγαν σε συζητήσεις τους μέσω της εφαρμογής μηνυμάτων Slack στις αρχές του 2021. «Είναι πραγματικό;», ρώτησε κάποιος. «Γιατί έχω την αίσθηση ότι είναι πολύ μικρότερο;».
Για αυτά τα νούμερα, η 32χρονη σήμερα Javice και ο 50χρονος Olivier Amar, που υπήρξε κορυφαίο στέλεχος της Frank, δικάζονται για απάτη και συνωμοσία. Σύμφωνα με το κατηγορητήριο της δίκης, που ολοκληρώνεται αυτή την εβδομάδα, η νεαρή ιδρύτρια χρησιμοποίησε ψεύτικα στοιχεία για να εξαπατήσει την JP Morgan Chase να εξαγοράσει την εταιρεία της για 175 εκατ. δολάρια.
Στο επίκεντρο της δίκης θα βρεθεί ένας «μαγικός» αριθμός: 4.265.085.
Τόσοι ήταν, σύμφωνα με τα όσα είχε πει η Javice στη διοίκηση της JP Morgan τον Ιούλιο του 2021, οι χρήστες της ιστοσελίδας της που είχαν καταθέσει αίτηση FAFSA για κρατική φοιτητική ενίσχυση μέσω της Frank.
Η Javice διαβεβαίωσε την JP Morgan ότι καθένας από αυτούς τους χρήστες είχε δώσει στην Frank το ονοματεπώνυμο, το email και το τηλέφωνό του. Πολλοί είχαν δώσει επιπλέον τον αριθμό κοινωνικής ασφάλισης, τη διεύθυνση του σπιτιού τους, την ημερομηνία γέννησης αλλά και στοιχεία για το εισόδημα, τα περιουσιακά στοιχεία και τις επενδύσεις τους.
Όλες αυτές οι πληροφορίες θα περνούσαν στα χέρια της JP Morgan, εάν η τράπεζα εξαγόραζε την Frank. Και ήταν ένα χρυσωρυχείο, αφού η JP Morgan μπορούσε να χρησιμοποιήσει τα στοιχεία αυτά για να προωθήσει σε πάνω από 4 εκατ. φοιτητές, που μόλις ξεκινούσαν την οικονομική ζωή τους, πιστωτικές κάρτες και καταθετικούς λογαριασμούς.
Όμως όταν η JP Morgan ζήτησε να δει τα δεδομένα, η Javice επικαλέστηκε ζητήματα ιδιωτικότητας και συμφώνησε σε έναν συμβιβασμό: Η Frank θα έστελνε τα στοιχεία των 4.265.085 χρηστών της σε μία τρίτη εταιρεία marketing, η οποία θα μπορούσε να τα εξετάσει και να διαβεβαιώσει την τράπεζα ότι ήταν υπαρκτά.
Το πρόβλημα, σύμφωνα με τους εισαγγελείς, είναι ότι τα στοιχεία αυτά δεν υπήρξαν ποτέ. Σύμφωνα με τους δικούς τους ισχυρισμούς, μόνο 293.000 χρήστες είχαν δημιουργήσει λογαριασμό στην ιστοσελίδα της Frank και είχαν δώσει στην εταιρεία το ονοματεπώνυμο, το email και το τηλέφωνό τους. Πολλοί από αυτούς τους χρήστες δεν είχαν κάνει καν αίτηση FAFSA.
Όμως η Javice και ο Amar προσέλαβαν μια εξωτερική εταιρεία, στην οποία ανέθεσαν να τους φτιάξει ένα ψεύτικο έγγραφο excel, με 4.265.085 σειρές, χρησιμοποιώντας σαν πρότυπο τα στοιχεία των 293.000 πραγματικών χρηστών.

Η εταιρεία αυτή έφτιαξε το excel μέσα σε τρεις ημέρες και πληρώθηκε 18.000 δολάρια για αυτό. Και έτσι, άνοιξε ο δρόμος για το deal των 175 εκατ. δολαρίων της JP Morgan με την Frank.
Στο πλαίσιο της συμφωνίας εξαγοράς, που υπεγράφη στις αρχές του Αυγούστου του 2021, η Javice έλαβε 21 εκατ. δολάρια, ενώ ήταν πλέον και υπάλληλος της JP Morgan, με ετήσιες απολαβές μισού εκατομμυρίου δολαρίων συν μπόνους.
Όταν έκλεισε η συμφωνία, Javice και Amar γνώριζαν ότι τα αφεντικά τους θα ήθελαν πλέον τα πραγματικά στοιχεία των χρηστών, και έτσι έδωσαν 100.000 δολάρια για να αγοράσουν τα δεδομένα 4 εκατ. φοιτητών.
Όμως όταν η JP Morgan χρησιμοποίησε τα στοιχεία αυτά για να κάνει μια καμπάνια marketing, τα αποτελέσματα ήταν απογοητευτικά. Πολλές από τις διευθύνσεις email ήταν παλιές και δεν δούλευαν πια. Αλλά και από τους παραλήπτες που έλαβαν τα emails, ελάχιστοι έκαναν κλικ.
Όπως είπε πρώην υπάλληλος της Frank στο δικαστήριο, το 30% από τα emails είχαν καταργηθεί και από αυτούς που πήραν το μήνυμα, μόνο το 1% έκανε κλικ. Τελικά, από την βάση δεδομένων για την οποία η JP Morgan πλήρωσε 175 εκατ. δολάρια, μόνο 10 άτομα άνοιξαν καταθετικό λογαριασμό στην τράπεζα.
Η JP Morgan ξεκίνησε εσωτερική έρευνα και «κατέβασε» το σάιτ της Frank. Τον Νοέμβριο του 2022 απέλυσε τους Javice και Amar και ένα μήνα μετά κατέθεσε αγωγή σε βάρος τους.
Στη δίκη, οι δικηγόροι της Javice υποστήριξαν ότι αυτό που πραγματικά ήθελε η JP Morgan από την εξαγορά της Frank δεν ήταν τόσο τα δεδομένα της, όσο την ίδια της την ιδρύτρια. Η Javice ήταν ένα πολλά υποσχόμενο αστέρι του fintech, που είχε τραβήξει πάνω της μεγάλη δημοσιότητα. Η επιχειρηματίας είχε μπει στη λίστα του Forbes’ «30 under 30» και είχε εξασφαλίσει κατ΄ ιδίαν συνάντηση με τον ίδιο τον CEO της JP Morgan, Jamie Dimon, σε ηλικία 28 ετών.
Η JP Morgan προσέλαβε την Javice σαν διευθύντρια φοιτητικών δανείων γιατί ήταν μια «εξαιρετική νεαρή γυναίκα», είπε ο δικηγόρος της. «Για αυτό διαπραγματεύτηκε η JP Morgan και αυτό πήρε».
Όπως ισχυρίζεται, η Javice εννοούσε ότι η ιστοσελίδα της είχε 4 εκατομμύρια επισκέπτες, αλλά τα στελέχη της JP Morgan την παρεξήγησαν.
Σύμφωνα με την υπερασπιστική γραμμή της Javice, η τράπεζα κατέφυγε σε ισχυρισμούς περί απάτης για να έχει έναν λόγο για να την απολύσει, προκειμένου να μην της πληρώσει το μπόνους παραμονής των 20 εκατ. δολαρίων που είχε συμφωνήσει.
Και επίσης, η καμπάνια marketing της JP Morgan απέτυχε όχι εξαιτίας της απάτης της Frank, αλλά γιατί η τράπεζα δεν καταλαβαίνει την Geneation Z: Οι νέοι σπάνια απαντούν σε emails, είπε μάρτυρας υπεράσπισης, εξηγώντας ότι η καμπάνια έπρεπε να είχε γίνει μέσω μηνυμάτων στο κινητό.
